Kia Pro_Cee'd

Jerzy Dyszy
Kia Pro_Cee'd,  Fot: Jerzy Dyszy
Kia Pro_Cee'd, Fot: Jerzy Dyszy
Rok po zaprezentowaniu Cee'd drugiej generacji, na ryku pojawia się całkiem nowa, trzydrzwiowa wersja tego modelu, która kosztuje od 57 000 zł.

Auto o nazwie Pro_Cee'd pojawiło sie w ofercie Kii w roku 2007, czyli rok po debiucie Cee'd pierwszej generacji. Teraz, znowu

Kia Pro_Cee'd,  Fot: Jerzy Dyszy
Kia Pro_Cee'd, Fot: Jerzy Dyszy

rok po zaprezentowaniu Cee'd drugiej generacji, pojawia się nowy Pro_Cee'd.

Ktoś mógłby pomyśleć, że przedrostek “pro” oznacza użytkową wersję popularnego koreańskiego hatchbacka. Jest jednak wręcz odwrotnie, bo za tą “profesjonalną” nazwą kryje się auto wyraźnie mniej użytkowe, a za to bardziej wysmakowane stylistycznie od swojego pięciodrzwiowego kuzyna. Pierwsza generacja Pro_Cee'd była po prostu trochę zewnętrznie przyozdobioną trzydrzwiową odmianą auta. Dziś prezentowany samochód nabiera już innego charakteru, a główny stylista koncernu Kia Peter Schreyer mówi, że jest on wyznacznikiem kierunku rozwoju stylistycznego aut tej marki.

Rzeczywiście, nowy Pro_Cee'd choć bez wątpienia wywodzi się od Kii Cee'd, ma bardziej cechy coupe niż hatchbacka. Warto wspomnieć, jak prostymi metodami to osiagnięto. Przede wszystkim, od strony mechanicznej, odmiany pięciodrzwiowa i trzydrzwiowa niczym się nie różnią.

Kia Pro_Cee'd,  Fot: Jerzy Dyszy
Kia Pro_Cee'd, Fot: Jerzy Dyszy

Co zatem się zmieniło? Właściwie prawie całe poszycie nadwozia za słupkami A. Oczywiście najważniejszą zmianą są drzwi, znacznie dłuższe niż przednie w wersji pięciodrzwiowej. Słupek B znalazł się aż o 220 mm bardziej z tyłu, zatem wysiadanie w ciasnych miejscach parkingowych może być wyzwaniem. Inna jest też bardziej opadająca i obniżona o 40 mm linia dachu, inne są bardziej wydatne tylne błotniki, wyraźniejsze boczne przetłoczenie, forma tylnych bocznych okien i tylna pokrywa wraz z lampami zespolonymi. I właśnie dlatego nowy Pro_Cee'd wygląda przy hatchbacku jak usportowione coupe.

Dzięki długim drzwiom i dość wygodnie przesuwanym do przodu fotelom zajęcie miejsca na tylnych siedzeniach nie jest specjalnie trudne, a przestrzeni jest tam właściwie tyle samo co w aucie pięciodrzwiowym, czyli sporo. Ciut gorzej jest z widocznością – pasażer tylnej kanapy siedzi dość nisko, a “dynamicznie narysowane” boczne okna od wewnątrz wyglądają jak świetliki w mocno chronionym bunkrze. No ale trzydrzwiowe auta są dla kierowców, którzy rzadko wożą pełen komplet pasażerów.

Kia Pro_Cee'd,  Fot: Jerzy Dyszy
Kia Pro_Cee'd, Fot: Jerzy Dyszy

Na plus zapiszemy lepiej wyprofilowane i prawie sportowo trzymające na boki fotele, oraz generalnie lepsze podstawowe wyposażenie. Wynika to z rezygnacji dla tego modelu z bazowej kompletacji “S”. Pro_Cee'd ma tylko trzy bogatsze wersje wyposażenia – M, L i XL. W poszukiwaniu sportowego charakteru nieco “utwardzono” zawieszenie (z przodu kolumny MacPherson, z tyłu wielowahaczowe), ale nie wpływa to na spadek komfortu jazdy.

Jest też jeden minus, istotny gdy musimy pojechać Pro_Cee'dem choć kawałek do tyłu. Okazuje się, że okno w pokrywie bagażnika choć jest, prawie nie daje możliwości obserwacji tego, co znajduje się za samochodem. Posługiwanie się lusterkami bocznymi też niewiele pomaga. Wśród obowiązkowego wyposażenia Pro_Cee'd powinny więc być czujniki parkowania tyłem, a najlepiej kamera cofania. Te pierwsze można zamówić za niewielką dopłatą także w najtańszej

Kia Pro_Cee'd,  Fot: Jerzy Dyszy
Kia Pro_Cee'd, Fot: Jerzy Dyszy

(zasadniczo dość bogatej) wersji wyposażenia, niestety kamera cofania dostępna jest tylko w obu droższych wersjach i to razem z drogą opcjonalną nawigacją.  

Pro_Cee'd dostępne jest na razie z prawie tą samą, dość skromną paletą silników co zwykły Cee'd. Dwa silniki benzynowe to 1.4 DOHC 16V/100 KM oraz 1.6 GDI (z bezpośrednim wtryskiem)/135 KM, a dwa turbodiesle to 1.4 CRDi/90 KM oraz 1.6 CRDi/128 KM. Wszystkie dostępne są z manualną skrzynią sześciobiegową, 1.6 GDI także z dwusprzegłową DCT (za 6000 zł), a 1.6 CRDi z klasycznym sześciobiegowym automatem (za 4000 zł).

Ze względu na sportowy wizerunek auta, a z drugiej strony sporą jego masę (od ok. 1190 do 1300 kg), na miejscu wydają się tylko obie najmocniejsze jednostki. Natomiast klienci oczekujący od Pro_Cee'd osiągów rzeczywiście na miarę wyglądu tego samochodu, będą musieli poczekać kilka miesięcy na ponad dwustukonną wersję GT.

Ceny obecnie dostępnych wersji Pro są właściwie takie same jak odpowiadających im odmian pięciodrzwiowych i wynoszą od 57 000 zł (1.4 DOHC, wyposażenie M), do 85 500 zł (1.6 CRDi, wyposażenie XL).   

Wybrane dane techniczne Kii Pro_Cee'd I konkurentów:          

marka/model

Kia Pro_Cee'd 1.6 GDI 6b. wersja L

Honda CR-Z Hybrid wersja S

VW Scirocco 1.4 TSI 122 KM

Cena (zł)

od 67 990

Od 93 400 zł

Od 85 690

typ nadwozia/liczba drzwi

coupe/3d

coupe/ 3d

coupe / 3d

liczba miejsc

5

2+2

5

Wymiary i masy

 

 

 

długość/szerokość/wysokość (mm)

4310/1780/1430

4075/1740/1395

4256/1810/1404

rozstaw kół: przód/tył (mm)

1549/1563

1520/1500

1570/1575

rozstaw osi (mm)

2650

2425

2578

masa własna (kg)

ok. 1200 - 1300

ok. 1200

1319

pojemność bagażnika (l)

380

225 - 587

310 - 1005

pojemność zbiornika paliwa (l)

53

40

55

Układ napędowy

 

 

 

rodzaj paliwa

benzyna bezłowiowa

benzyna bezołowiowa

benzyna bezołowiowa

typ silnika

wolnossący z wtryskiem bezpośrednim DOHC 16V

Hybryda równoległa: wolnossący  z wtryskiem pośrednim, DOHC 16V + elektryczny 10 kW/78 Nm.

turbodoładowany  z wtryskiem bezpośrednim, DOHC 16V

pojemność (cm3)

1591

1497

1390

liczba cylindrów

R4

R4 + elektryczny

R4

napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów

 

 

 

typ/liczba przełożeń

manualna/6

manualna/6

manualna/6

Osiągi

 

 

 

Moc maks. (KM/obr/min)

135/6300

121/6000 + 20/2000 (razem 137/6600)

122/5000

Mom. obr. maks. (Nm/obr/min)

164/4850

146/4800  + 78/1000 (razem 190/1000 - 2000)

200/1500 - 4000

Czas przysp. 0-100 km/h (s)

9,9

9,0

9,7

Prędkość maks. (km/h)

195

200

200

Śr zuż. paliwa (l/100 km)

6,1

5,0

6,4

Średnia emisja CO2 (g/km)

140

116

149

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Kia Pro_Cee'd - Motofakty

Wróć na motofakty.pl Motofakty