Kia Pride

(LM)
Mały samochód koreańskiej produkcji z dynamicznym silnikiem.
Kia Pride

Rodowód kia pride sięga roku 1988, kiedy japońscy konstruktorzy stworzyli malutką mazdę 121. Auto szybko zyskało zaufanie klientów, toteż ze względu na udział kapitałowy Forda w japońskiej firmie rozpoczęto produkcję tego modelu na rynek amerykański pod nazwą ford festiva. Również tam samochód zdobył sporą popularność. Następnie licencję sprzedano koreańskiej firmie kia, która po wprowadzeniu kilku modyfikacji rozpoczęła sprzedaż auta pod nazwą pride.
Samochód występuje w trzech wersjach nadwoziowych: jako trzy- i pięciodrzwiowy hatchback oraz kombi. Chociaż konstrukcja pojazdu nie należy do nowoczesnych, to przestronność wnętrza jest zadowalająca. Nieco za mały jest natomiast bagażnik w modelu trzy- i pięciodrzwiowym - jego pojemność wynosi tylko 205 litrów. Znacznie lepiej sytuacja wygląda w kombi, do którego możemy zapakować 384 l różnego rodzaju ładunków, a po rozłożeniu oparcia tylnej kanapy nawet 1083 litry.
Mankamentem kia pride jest nie najwyższa jakość wykończenia wnętrza. Ponadto przednie fotele są niezbyt wygodne, a w wyposażeniu auta brakuje takich elementów, jak poduszki powietrzne, czy wspomaganie układu kierowniczego.
Do napędu wszystkich modeli koreańskiego samochodu wykorzystano silnik o pojemności 1,3 litra i mocy 64 KM. Jednostka zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w niespełna 14 sekund i pozwala rozpędzić auto do 150 km/h. Zużycie paliwa utrzymuje się na przyzwoitym poziomie około 6,5-7 litrów benzyny bezołowiowej na sto kilometrów.
Okresy pomiędzy przeglądami wynoszą w modelu pride 15 tys. km. Co 90 tys. km należy wymienić pasek rozrządu na nowy. Wcześniejsze zerwania tego elementu praktycznie się nie zdarzają.
Po pokonaniu dystansu ok. 60 tys. kilometrów w tylnych amortyzatorach mogą pojawić się wycieki, co wiąże się z koniecznością ich wymiany na nowe. Przy tym samym przebiegu posłuszeństwa często odmawiają łożyska zarówno przednich, jak i tylnych kół.
Za słaby punkt modelu pride należy uznać hamulce, których skuteczność pozostawia wiele do życzenia. Ponadto linki hamulca ręcznego mają tendencję do zapiekania się.
Zalety
- dość przestronne wnętrze;
- dynamiczny i niezawodny silnik;
- atrakcyjne ceny zakupu;
- niezbyt wysokie koszty utrzymania.
Wady
- nie najnowsza konstrukcja;
- mało atrakcyjna stylistyka;
- kłopoty z hamulcami;
- przedwczesne zużycie łożysk kół.
O modelu pride mówi
RafaŁ Bożkiewicz, kierownik serwisu w ASO Kia w Katowicach:
- Pomimo nie najnowszej konstrukcji i kilku mankamentów pride jest pojazdem godnym polecenia. Za niewygórowaną cenę otrzymujemy pięcioosobowe auto wyposażone w dynamiczny i oszczędny silnik. Niebagatelną zaletą są również niskie koszty eksploatacji koreańskiego samochodu.
Orientacyjne ceny części w ASO
- klocki hamulcowe 157 zł (96 zł);
- tarcza hamulcowa przednia 172 zł (90 zł);
- amortyzator przedni 355 zł (329 zł);
- amortyzator tylny 352 zł (320 zł);
- tłumik końcowy 476 zł (220 zł);
- wahacz przedni 182 zł;
- szyba czołowa 980 zł;
- reflektor przedni 476 zł;
- zderzak przedni 690 zł.
W nawiasach podano ceny zamienników.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty