Optima to limuzyna sytuująca się w segmencie klasy średniej. Niedawno Kia zaprezentowała nowy model w wersji sedan. Teraz przyszedł czas na kolejne wersje.
Optima Sportswagon

To pierwsze kombi Kia w segmencie samochodów klasy średniej. Auto zachowało długość i szerokość odmiany sedan (długość 4855 mm, szerokość 1860 mm), ale ponieważ nadwozie ma relingi dachowe, zatem jest wyższe - o 5 mm (1470 mm).
Fot. Wojciech Frelichowski
To pierwsze kombi Kia w segmencie samochodów klasy średniej. Auto zachowało długość i szerokość odmiany sedan (długość 4855 mm, szerokość 1860 mm), ale ponieważ nadwozie ma relingi dachowe, zatem jest wyższe - o 5 mm (1470 mm).
Stylistyka Optimy kombi również nawiązuje do sedana, oczywiście oprócz tylne partii nadwozia. Dzięki obniżającej się ku tyłowi linii dach i jednocześnie zwężającej się linii okien projektantom udało się zdynamizować sylwetkę pojazdu.
Ten usportowiony charakter auta podkreślają owalna końcówka układu wydechowego, tylny zderzak zintegrowany z dyfuzorem oraz światła wykonane w technologii LED, które zachodzą na boki karoserii.
Najważniejszym elementem każdego samochodu typu kombi jest bagażnik. W Optimie Sportswagon przedział bagażowy ma pojemność 552 litry (sedan - 510 l). Bagażnik może zostać wyposażony w szereg funkcjonalnych akcesoriów. Np. w elastyczną siatkę za oparciem tylnej kanapy, przesuwane przegrody i szyny w podłodze bagażnika. Załadunek bagaży ułatwia system Smart Power Tailgate, czyli elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika, która otwiera się automatycznie, gdy kluczyk systemu Kia Smart Key znajdzie się w bezpośrednim sąsiedztwie pokrywy bagażnika.
Bagażnik można powiększyć. Ułatwia to składane oparcie tylnej kanapy dzielone w proporcji 40:20:40. Producent informuje, że gdy środkowa część oparcia zostanie złożona, Optimą kombi nadal wygodnie mogą podróżować cztery dorosłe osoby.
Funkcjonalnym rozwiązaniem jest schowek pod podłogą bagażnika, do którego można schować półkę zasłaniającą bagażnik.
Opitma kombi może być w wyposażona w jeden z trzech silników. Najsłabszą jednostką napędową jest turbodiesel 1.7 CRDi o mocy 141 KM. Standardowo silnik ten współpracuje z 6-biegową przekładnią mechaniczną. Jako opcję będzie można wybrać nową, 7-stopniową dwusprzęgłową skrzynię biegów.
Kolejnym na liście jest dwulitrowy, wolnossący silnik 2.0 CVVL o mocy 163 KM. Ta jednostka seryjnie jest konfigurowana z 6-biegową przekładnią mechaniczną. Za dopłatą można zamówić klasyczną automatyczną skrzynię biegów o sześciu przełożeniach.
Najmocniejsza i najbardziej sportowa odmiana Optimy kombi – 2.0 T-GDI GT – jest napędzana 2-litrowym turbodoładowanym silnikiem benzynowym o mocy 245 KM. W tej wersji silnik standardowo współpracuje z 6-stopniową przekładnią automatyczną.
Kia Optima Sporstwagon 1.7 CRDi i konkurenci
Marka/model | Kia Optima Sportswagon 1.7 CDRi GT-Line | Mazda 6 kombi 2.2 D 150 KM SkyActiv-D i-ELOOP | Volkswagen Passat kombi 2.0 TDI 150 KM Highline | |||
Cena (zł) | 143 900 | 138 900 | 143 990 | |||
Typ nadwozia/liczba drzwi | kombi/5 | kombi/5 | kombi/5 | |||
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 | |||
Wymiary i masy | ||||||
Długość/szerokość/ wysokość (mm) | 4855/1860/1470 | 4805/1840/1475 | 4767/1832/1456 | |||
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1597/1608 | 1585/1595 | 1584/1568 | |||
Rozstaw osi (mm) | 2805 | 2750 | 2791 | |||
Masa własna (kg) | 1635 | 1355 | 1466 | |||
Pojemność bagażnika (l) | 552 | 506 | 650 | |||
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 70 | 62 | 66 | |||
Układ napędowy | ||||||
Rodzaj paliwa | olej napędowy | olej napędowy | olej napędowy | |||
Pojemność (cm3) | 1685 | 2191 | 1968 | |||
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 | |||
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia | |||
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | automatyczna/7 | automatyczna/6 | automatyczna/6 | |||
Osiągi | ||||||
Moc (KM) przy obr./min | 141 przy 4000 | 150 przy 4500 | 150 przy 3500 | |||
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min. | 340 przy 1750 | 380 przy 1800 | 340 przy 1750 | |||
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,1 | 10,0 | 8,9 | |||
Prędkość maksymalna (km/h) | 200 | 202 | 216 | |||
Średnie spalanie (l/100 km) | 4,6 | 4,9 | 4,7 | |||
Emisja CO2 (g/km) | 120 | 129 | 122 | |||
[page_break]
Optima Plug-in Hybrid

Silnik elektryczny zasilają litowo-polimerowe akumulatory o pojemności 9,8 kWh (dostarczają ok. 60 procent więcej energii niż akumulatory hybrydowej Optimy poprzedniej generacji). Jak twierdzi producent w pełni naładowane baterie umożliwiają przejechanie dystansu 54 km przy prędkościach do 120 km/h.
Fot. Kia
Kia z nową Optimą postanowiła wejść również na rynek aut hybrydowych. Wersja z silnikiem benzynowym, który wspomaga silnik elektryczny nosi nazwę Plug-in Hybrid.
Głównym elementem hybrydowego zespołu napędowego w tym aucie jest czterocylindrowy silnik 2.0 GDI o mocy 156 KM oraz silnik elektryczny o mocy 50 kW, który może napędzać Optimę samodzielnie. Łączna moc zespołu napędowego wynosi 205 KM przy 6000 obr/min w warunkach chwilowego wspomagania spalinowej jednostki napędowej przez silnik elektryczny. Łącznie z pełnym potencjałem napędu elektrycznego moment obrotowy Optimy Plug-in Hybrid sięga 375 Nm przy 2300 obr/min.
Moment obrotowy generowany przez zespół napędowy jest przenoszony na przednie koła za pośrednictwem sześciostopniowej przekładni automatycznej.
Silnik elektryczny zasilają litowo-polimerowe akumulatory o pojemności 9,8 kWh (dostarczają ok. 60 procent więcej energii niż akumulatory hybrydowej Optimy poprzedniej generacji). Jak twierdzi producent w pełni naładowane baterie umożliwiają przejechanie dystansu 54 km przy prędkościach do 120 km/h.
Akumulatory zlokalizowano za tylną kanapą nad tylną osią. Takie umiejscowienie baterii niestety przyczyniło się do zmniejszenia bagażnika do 307 litrów.
Główną zaletą Optimy Plug-in Hybrid jest niskie zużycie paliwa. Według danych fabrycznych auto spala tylko 1,6 litra na 100 km. Natomiast emisja CO2 wynosi 37 g/km.
Niskie spalanie to także efekt specjalnie dopracowanej aerodynamiki nadwozia. Np. zastosowano aktywną osłonę chłodnicy. Gdy jest zamknięta, współczynnik oporu aerodynamicznego zmniejsza się z 0,27 do 0,25. Przeprojektowane – przedni i tylny zderzak umożliwiają z kolei łatwiejszy opływ powietrza wokół nadwozia.
Wyróżniającymi akcentami stylistycznymi Optimy Plug-in Hybrid są chromowana listwa z błękitnym elementem w dolnej części tylnego zderzaka, utrzymane w podobnym stylu nakładki na progach, chromowana listwa w górnej części osłony chłodnicy zachodząca aż na reflektory oraz charakterystyczne emblematy EcoPlugin.
W kabinie innowacją odróżniającą hybrydową Optimę od zwykłej jest zestaw zegarów, który wyświetla podstawowe informacje dotyczące hybrydowego napędu – m.in. stan naładowania akumulatorów i podpowiedzi dotyczące oszczędnego stylu jazdy.
Kia Optima Plug-in Hybrid sedan i konkurenci
Marka/model | Kia Optima Plug-in Hybrid sedan | Ford Mondeo hybrid sedan | Volkswagen Passat GTE sedan | |||
Cena (zł) | b.d. | 130 850 | 173 490 | |||
Typ nadwozia/liczba drzwi | sedan/4 | sedan/4 | sedan/4 | |||
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 | |||
Wymiary i masy | ||||||
Długość/szerokość/ wysokość (mm) | 4855/1860/1465 | 4867/1911/1501 | 4767/1832/1476 | |||
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1602/1609 | 1599/1595 | 1578/1586 | |||
Rozstaw osi (mm) | 2805 | 2850 | 2787 | |||
Masa własna (kg) | 1705 | 1504 | 1722 | |||
Pojemność bagażnika (l) | 307 | 383 | 402 | |||
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 55 | 53 | 50 | |||
Układ napędowy | ||||||
Rodzaj paliwa | benzyna/prąd | benzyna/prąd | benzyna/prąd | |||
Pojemność (cm3) | 1999 | 1999 | 1395 | |||
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 | |||
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia | |||
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | automatyczna/6 | automatyczna/6 | automatyczna/6 | |||
Osiągi | ||||||
Silnik spalinowy - moc (KM) przy obr./min | 156 przy 6000 | 140 przy 6000 | 250 przy 5300 | |||
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min. | 189 przy 5000 | 173 przy 4000 | 250 przy 1500 | |||
Silnik elektryczny – moc (kW) | 50 | 88 | 84 | |||
Moment obrotowy | 205 | 240 | 400 | |||
Łączna moc zespołu napędowego | 205 przy 6000 | 187 | 218 | |||
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,4 | 9,2 | 7,4 | |||
Prędkość maksymalna (km/h) | 192 | 187 | 225 | |||
Średnie spalanie (l/100 km) | 1,6 | 4,2 | 1,6 | |||
Emisja CO2 (g/km) | 37 | 99 | 37 | |||
[page_break]
[b]Optima GT
[/b]

Dla Optimy GT zarezerwowano też nowe, 18-calowe obręcze kół z lekkich stopów oraz wentylowane tarcze hamulcowe z przodu o średnicy aż 330 mm z zaciskami pomalowanymi czerwonym lakierem. Nadwozie wersji GT wyróżnia się też klamkami w kolorze satynowego chromu, czarnymi, lakierowanymi progami i czarnym emblematem z oznaczeniem GT.
Fot. Kia
Trzecią nowością w rodzinie Optimy jest wersja GT, czyli mocno usportowiona i z odpowiednio mocnym silnikiem. Kia informuje, że jest to najmocniejszy samochód tej marki, jaki kiedykolwiek był oferowany w Europie.
Zewnętrznymi wyróżnikami Optimy GT są m.in. zmienione zderzaki oraz na nowo zaprojektowany i większy wlot powietrza w kolorze satynowanego chromu. Ponadto charakterystyczny dla wszystkich nowych modeli Kia wlot powietrza w kształcie tygrysiego nosa otrzymał chromowane wykończenie. Nowe są także reflektory wykonane w technologii LED.
Dla Optimy GT zarezerwowano też nowe, 18-calowe obręcze kół z lekkich stopów oraz wentylowane tarcze hamulcowe z przodu o średnicy aż 330 mm z zaciskami pomalowanymi czerwonym lakierem. Nadwozie wersji GT wyróżnia się też klamkami w kolorze satynowego chromu, czarnymi, lakierowanymi progami i czarnym emblematem z oznaczeniem GT.
Natomiast tylną partię nadwozia wyposażono w dwie, chromowane końcówki układu wydechowego i zderzak uformowany na kształt dyfuzora.
W kabinie znalazło się szereg elementów, w które wyposażane będą tylko wersje GT. Są to m.in. sportowe, profilowane fotele z logo GT na oparciach. Szarą podsufitkę zastąpiono czarnym zamszem, natomiast konsolę środkową wykończono aluminium.
Kierowca ma pod nogami aluminiowe pedały, zaś kierownica - obszyta skórą z czerwonym szwem - jest delikatnie spłaszczona u dołu z logiem GT. Pomiędzy klasycznymi, okrągłymi, dużymi zegarami umieszczono spory wyświetlacz, z którego można odczytać informacje, m.in. o ciśnieniu doładowania, czy aktualnie wykorzystywanym momencie obrotowym silnika.
Głównym elementem Optimy GT jest silnik. Do napędu auta zastosowano benzynową dwulitrową jednostkę T-GDI (turbodoładowaną i z bezpośrednim wtryskiem paliwa). Silnik jest w całości wykonany z aluminium i po raz pierwszy znalazł zastosowanie właśnie w tym modelu. Jednostka osiąga moc 245 KM przy 6000 obr/min i maksymalny moment obrotowy 350 Nm dostępny w przedziale od 1350 do 4000 obr/min.
Silnik 2.0 T-GDI napędza przednie koła za pośrednictwem sześciostopniowej automatycznej skrzyni biegów. Według danych technicznych auto rozpędza się od 0 do 100 km/h w 7,4 sekundy, zaś prędkość maksymalna wynosi 240 km/h.
Kia Optima GT sedan i konkurenci
Marka/model | Kia Optima GT 2.0 T-GDI 245 KM sedan | Ford Mondeo 2.0 240 KM EcoBoost Vignale sedan | Opel Insignia 2.0 Turbo 250 KM Executive sedan | |||
Cena (zł) | 145 900 | 159 150 | 150 050 | |||
Typ nadwozia/liczba drzwi | sedan/4 | sedan/4 | sedan/4 | |||
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 | |||
Wymiary i masy | ||||||
Długość/szerokość/ wysokość (mm) | 4855/1860/1465 | 4871/1911/1482 | 4842/1858/1484 | |||
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1597/1608 | 1599/1595 | 1587/1590 | |||
Rozstaw osi (mm) | 2805 | 2850 | 2737 | |||
Masa własna (kg) | 1470 | 1489 | 1689 | |||
Pojemność bagażnika (l) | 510 | 541 | 500 | |||
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 70 | 62 | 70 | |||
Układ napędowy | ||||||
Rodzaj paliwa | benzyna Pb 95 | benzyna Pb 95 | benzyna Pb 95 | |||
Pojemność (cm3) | 1998 | 1999 | 1998 | |||
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 | |||
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia | |||
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | automatyczna/6 | automatyczna/6 | automatyczna/6 | |||
Osiągi | ||||||
Moc (KM) przy obr./min | 245 przy 6000 | 240 przy 5300 | 250 przy 5300 | |||
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min. | 350 przy 1350 | 345 przy 2300 | 400 przy 2500 | |||
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 7,6 | 7,9 | 8,9 | |||
Prędkość maksymalna (km/h) | 240 | 240 | 245 | |||
Średnie spalanie (l/100 km) | 8,2 | 7,9 | 8,9 | |||
Emisja CO2 (g/km) | 191 | 171 | 186 | |||
Jakie ceny?
Nowe wersje Kia Optimy są właśnie wprowadzane na polski rynek. Cennik wersji Sportswagon rozpoczyna się od kwoty 99 900 zł (silnik 2.0 163 KM). Z silnikiem 1.7 CRDi auto jest o 5000 zł droższe.
Optima GT sedan kosztuje 145 900 zł, a w wersji kombi - 153 900 zł.
Na razie nieznana jest jeszcze cena wersji Plug-in Hybrid, ale auto ma być na rynku jeszcze w tym roku. Natomiast w przyszłym roku zadebiutuje Optima Plug-in Hybrid w wersji kombi.
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Dramatyczne dane. W tym roku na Morzu Śródziemnym zginęło lub zaginęło 2500 migrantów
- Szwecja wyprowadza wojsko na ulice. "Żaden kraj w Europie nie jest w takiej sytuacji"
- Jaka będzie jesień? Sprawdź w naszym quizie, czy znasz jesienne przysłowia
- Jesienny trening mózgu dla bystrzaków. Czy rozwiążesz 12 zagadek? QUIZ