Kia Picanto kontra Hyundai Getz

Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit: Czytelna tablica przyrządów Getza zawiera niezbędne wskaźniki.
Fot. Ryszard Polit: Czytelna tablica przyrządów Getza zawiera niezbędne wskaźniki.
Kia i Hyundai notują na naszym rynku bardzo duży wzrost sprzedaży. Czy powodem sukcesu są wyłącznie niskie ceny?

Fot. Kia: Kia Picanto ma długość 3,5 m i oprócz pikantnego wyglądu ma wystarczająco pojemne wnętrze. Idealny do jazdy po  mieście.
Fot. Kia: Kia Picanto ma długość 3,5 m i oprócz pikantnego wyglądu ma wystarczająco pojemne wnętrze. Idealny do jazdy po mieście.

 

Porównujemy Kię Picanto i Hyundaia Getza napędzane tym samym, benzynowym silnikiem 1,1 l o mocy 65 KM. Samochody marki Kia i Hyundai mają niektóre wspólne podzespoły, np. silniki, gdyż w 1999 r. zostały połączone w ramach koncernu Hyundai Motor (wraz z jeszcze jedną marką

Fot. Ryszard Polit: Hyundai Getz jest większy od Picanto, a napędzany tym samym silnikiem 1,1 l – o 590 zł tańszy.
Fot. Ryszard Polit: Hyundai Getz jest większy od Picanto, a napędzany tym samym silnikiem 1,1 l – o 590 zł tańszy.

- Asia).

Kia Picanto napędzana benzynowym silnikiem 1,1 o mocy 65 KM kosztuje 35 990 zł, a nieco większy Hyundai Getz z nadwoziem 5-drzwiowym i tym samym silnikiem jest o 590 zł tańszy. Czy to wystarczający powód, by wybrać Getza?

 

Cechy szczególne
Fot. Kia: Picanto napędzane silnikiem o pojemności 1,1 l i mocy 62 KM jest nieco szybsze od Getza, jednak oba pojazdy nie są zbyt dynamiczne. Picanto
Fot. Kia: Picanto napędzane silnikiem o pojemności 1,1 l i mocy 62 KM jest nieco szybsze od Getza, jednak oba pojazdy nie są zbyt dynamiczne. Picanto zużywa też mniej paliwa.

 

Picanto to typowe auto miejskie. Ma 350 cm długości i dzięki podwyższonemu nadwoziu wnętrze jest wystarczająco przestronne dla 4 osób. Getz jest autem o 31 cm dłuższym, a większy o 9 cm rozstaw osi powoduje, że kabina pasażerska

Fot. Ryszard Polit: W porównaniu z lżejszym Picanto, Getz jest nieco wolniejszy i więcej zużywa paliwa.
Fot. Ryszard Polit: W porównaniu z lżejszym Picanto, Getz jest nieco wolniejszy i więcej zużywa paliwa.

jest obszerniejsza. Nawet wysokie osoby siedzące na tylnej kanapie Hyundaia nie powinny narzekać na ciasnotę. Wskaźniki w obu pojazdach są czytelne, w Picanto nie ma wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej. Wnętrze obu samochodów urządzono skromnie, ale montaż elementów wykończenia jest wystarczająco precyzyjny.

Fot. Kia: Tablica przyrządów pozbawiona wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej.
Fot. Kia: Tablica przyrządów pozbawiona wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej.

Oszczędne projektowanie małych samochodów stało się normą, robią tak wszystkie firmy. Dotyczy to także konstrukcji zawieszenia, która jest wspólna dla małych pojazdów - z przodu kolumna McPhersona, z tyłu belka skrętna. Bagażnik Picanto ma objętość 155 l, a Getza - 255 l.

Fot. Ryszard Polit: Czytelna tablica przyrządów Getza zawiera niezbędne wskaźniki.
Fot. Ryszard Polit: Czytelna tablica przyrządów Getza zawiera niezbędne wskaźniki.

W bagażniku Hyundaia umieszczono tzw. dojazdowe koło zapasowe.

 

Silniki

 

Jednostka napędowa o pojemności 1,1 l ma 4 cylindry i 3 zawory w każdym z nich napędzane pojedynczym wałkiem rozrządu. Trzy zawory zamiast czterech to cecha silników Hyundaia. Jednostka napędowa w Hyundaiu osiąga moc 62 KM, a w Picanto - 65 KM. Ta różnica mocy wynika być może z nieco innego stopnia sprężania. Ponieważ Picanto jest autem mniejszym i lżejszym, jego silnik

Fot. Kia: Bagażnik Picanto ma symboliczną wielkość – 155 l.
Fot. Kia: Bagażnik Picanto ma symboliczną wielkość – 155 l.

zużywa mniej paliwa - w mieście nie przekracza 7 l na 100 km. Silnik Getza w tych warunkach potrzebuje o 1 l paliwa więcej.

 


Fot. Ryszard Polit: Bagażnik Getza ma objętość 255 l. Oparcie tylnej kanapy nie tworzy równej powierzchni z podłogą bagażnika.
Fot. Ryszard Polit: Bagażnik Getza ma objętość 255 l. Oparcie tylnej kanapy nie tworzy równej powierzchni z podłogą bagażnika.


Wrażenia z jazdy

 

Picanto okazał się autem szybszym od Getza, co również wynika z różnicy wielkości i masy. Paradoksalnie, miejskim Picanto łatwiej jest wyprzedzić wolniejszy pojazd na trasie. W wyposażeniu podstawowym Picanto nie ma wspomagania układu kierowniczego. W zasadzie nie jest ono niezbędne,

Fot. Ryszard Polit: Przesunięcie siedziska tylnej kanapy Getza do położenia pionowego pozwalana na uzyskanie dużej powierzchni bagażowej.
Fot. Ryszard Polit: Przesunięcie siedziska tylnej kanapy Getza do położenia pionowego pozwalana na uzyskanie dużej powierzchni bagażowej.

bowiem do zwiększonych oporów kręcenia kierownicą można się przyzwyczaić. Nie każdy jednak lubi akurat w ten sposób wyrabiać sobie bicepsy. Nie ma tego dylematu w Hyundaiu, wyposażonym we wspomaganie. Getz, jako pojazd większy,

Fot. Kia: Na tylnej kanapie Picanto miejsca nad głową jest pod dostatkiem, jednak wysokie osoby dotykają kolanami oparć przednich foteli. Pojazd ma długość
Fot. Kia: Na tylnej kanapie Picanto miejsca nad głową jest pod dostatkiem, jednak wysokie osoby dotykają kolanami oparć przednich foteli. Pojazd ma długość tylko 3,5 m.

ma też wyższy komfort jazdy. Sprzyja temu dość miękkie zawieszenie, ułatwiające pokonywanie nierówności. Na zakrętach nadwozie Getza się przechyla. Własności jezdne Pikanto są całkiem dobre, chociaż samochód ten gorzej sobie radzi z poprzecznymi nierównościami. Wynika to z mniejszych rozmiarów i rozstawu osi. Oba pojazdy mają skuteczny układ hamulcowy, a uzyskiwane drogi hamowania są bardzo dobre. 

Fot. Ryszard Polit: Getz ma stosunkowo obszerne wnętrze i z tego powodu dłuższa jazda nie jest męcząca.
Fot. Ryszard Polit: Getz ma stosunkowo obszerne wnętrze i z tego powodu dłuższa jazda nie jest męcząca.

 

Podsumowanie

 

W wyposażeniu seryjnym Picanto jest poduszka powietrzna kierowcy, Getz w wersji GL Komfort ma ponadto wspomaganie układu kierowniczego. Wyposażenie jest więc dość skromne, co ma wpływ na cenę. Podstawowa różnica między tymi autami polega na ich wielkości. Bardziej uniwersalnym samochodem jest Getz, jednak w mieście lepiej sprawdza się Picanto.

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Kia Picanto

Hyundai Getz 

Przestronność wnętrza

 

+

Silnik

Ten sam

Poziom hałasu

+

 

Hamulce

Remis

Dynamika

+

 

Zużycie paliwa

+

 

Nowoczesność konstrukcji

Remis

Wyposażenie

 

+

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Kia Picanto

Hyundai Getz

Liczba cylindrów/zaworów

4/12

4/12

Pojemność skokowa (cm3):

1086

1086

Moc maksymalna (KM/obr/min):

65/5500

62/5500

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

94/3000

94/3250

Przyspieszenie 0-100 km/h(s):

15,1

16,1

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s):

14,8

16,8

Prędkość maksymalna (km/h):

154

148

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

69

71

Droga hamowania od 100 km/h (m):

40,2

40,0

Pojemność bagażnika (dm3):

155

255

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

35

45

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

4,3/6,1

4,8/7,1

Długość x szerokość x wysokość (cm):

350 x 160 x 148

381 x 167 x 149

Rozstaw osi (cm):

237

246

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/12

3/12

Cena wersji 5-drzwiowej (zł):

35 990

35 400

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

Kia Picanto

Hyundai Getz GL Comfort

Poduszki powietrzne

1

1

Wspomaganie układu kierowniczego

-

S

Radio

O

O

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty