Kia Niro ma zaledwie 4,35 m długości, ale dzięki stosunkowo wysokiemu nadwoziu zapewnia sporo miejsca pięciu podróżnym. Rozstaw osi równy 2,7 m jest podobny, jak w sporym sedanie. Choć grube, plastikowe osłony biegnące wzdłuż progów i nadkoli sugerują co innego, nowa Kia ma napędzaną tylko jedną, przednią oś. Wnętrze jest zgodne z aktualnymi standardami firmy: estetycznie i dość spokojnie stylizowane, wykończone materiałami o bardzo dobrej jakości. Rozrywkę i informację zapewnia Kia Connected Services wykorzystujący usługi TomTom. Na tunelu środkowym jest bezprzewodowa ładowarka. Informacja o stanie naładowania telefonu pojawia się na desce rozdzielczej.

Na potrzeby samochodu stworzono zupełnie nową płytę podłogową. Została opracowana specjalnie z myślą o hybrydowym układzie napędowym. Projektanci starali się, aby jego elementy nie ograniczały przestronności wnętrza i nie wpływały negatywnie na własności jezdne. Z tego powodu akumulatory litowo-jonowe umieszczono nisko, pod tylną kanapą. W konstrukcji Niro szeroko wykorzystano stal o wysokiej wytrzymałości. Niektóre elementy, mi.in. pokrywy silnika i bagażnika wykonano ze stopów lekkich. Przednie zawieszenie składa się z kolumn MacPherson i sprężyn śrubowych. Tylne, również niezależne, wykorzystuje podwójne wahacze i sprężyny śrubowe. Przy obu osiach znalazły się stabilizatory. Elementy zawieszenia mocowane są do ram pomocniczych umieszczonych z przodu i z tyłu. Kia Niro ma zapewniać bezpieczną i przyjemną jazdę przy każdej prędkości, również na autostradzie.
Do napędu służy benzynowy silnik 1.6 GDi o mocy 105 KM. Pracuje w cyklu Atkinsona (ze zwłoką przy zamykaniu zaworów podczas cyklu sprężania), co przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa i podniesienia sprawności jednostki napędowej. Silnik ma układ recyrkulacji spalin EGR, obniżający emisję toksycznych związków. System odzyskiwania ciepła spalin przyspiesza rozgrzewanie się silnika podgrzewając płyn chłodzący, który przepływa przez „odnogę” obejmującą układ wydechowy.

Silnikowi spalinowemu pomaga 44-konny (32 kW) silnik elektryczny. Moment obrotowy przenosi do kół dwusprzęgłowa, zautomatyzowana skrzynka 6DCT. Akumulator jest nowoczesną konstrukcję, która przy masie 33 kg ma pojemność 1,56 kWh.
Producent podaje, że nadwozie ma współczynnik oporu powietrza równy 0,29. Przednie fotele odchudzono o 1,3 kg w porównaniu z tymi, jakie mają inne modele Kii. Są to elementy, które sumując się sprawiają, że Niro jest „energooszczędne” . Wydziela 88 g dwutlenku węgla na kilometr, a w cyklu mieszanym spala 3,8 l/100km.
Praktycznie nastawiony kierowca może wyznaczyć sobie własny cel pod postacią niskiego spalania. W jego osiągnięciu pomaga układ Eco-DAS, który jest odpowiednikiem systemu wykorzystywanego w europejskich ciężarówkach jeżdżących na długich dystansach, np. w Scanii. Wykorzystując sygnał GPS i mapy systemu nawigacyjnego Eco-DAS steruje układem napędowym w taki sposób, aby pokonywać wzniesienia zużywając jak najmniej energii, a nawet próbując ją odzyskiwać i podładowywać akumulator.

Samochód ma praktycznie komplet nowoczesnych systemów zapewniających bezpieczeństwo jazdy, a ich ukoronowaniem jest Vehicle Stability Management (VSM), który stabilizuje auto podczas hamowania i pokonywania zakrętów. Posługuje się przy tym systemem ESP oraz elektrycznie wspomaganym układem kierowniczym.
Kia zamierza do 2020 r. zmniejszyć zużycie paliwa swoich samochodów o 25% w porównaniu z rokiem 2014. Chce do tego czasu obniżyć również masę aut o 5%. Nowy, hybrydowy crossover Niro to krok w tym kierunku. Wykorzystuje szereg urządzeń, które przynoszą drobne oszczędności i w sumie mogą znacząco wpłynąć na spalanie, które w cyklu mieszanym wynosi 3,8 l/100km. Co istotne, dzięki napędowi hybrydowemu utrzymuje się na tym samym poziomie w cyklu miejskim! Jeżeli wybierzemy flagową wersję XL z efektownymi kołami w rozmiarze 225/45 R18, średnie spalanie wzrośnie do wciąż doskonałych 4,4 l/100km.
Sprzedaż Niro już się rozpoczęła. Podobnie jak inne modele będzie oferowane z 7-letnią gwarancją (do 150 000 km).
Kia Niro - dane techniczne
Marka/model | Kia Niro |
Cena (zł) | brak danych |
Typ nadwozia/liczba drzwi | hatchback/5 |
Liczba miejsc | 5 |
Wymiary i masy | |
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4355/1805/1535 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1555/1569 (z kołami 18'') |
Rozstaw osi (mm) | 2700 |
Masa własna (kg) | 1425 |
Pojemność bagażnika (l) | 421 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 45 |
Układ napędowy | |
Rodzaj paliwa | benzyna |
Pojemność (cm3) | 1580 |
Liczba cylindrów | 4 |
Napędzana oś | przednia |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | zautomatyzowana/6 |
Osiągi | |
Moc (KM) | 105 przy 5700 obr./min |
Moment obrotowy (Nm) | 147 przy 4000 obr./min |
Silnik elektryczny | |
Moc (KM/kW) | 44/32 przy 1798-2500 obr./min |
Moment obrotowy (Nm) | 170 przy 500-1798 obr./min |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,5 s |
Prędkość maksymalna (km/h) | 162 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 3,8 |
Emisja CO2 (g/km) | 88 |

Remont drogi, chodnika i ścieżki rowerowej w Chorzelowie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?