Kia Niro. Nowy crossover z napędem hybrydowym

Michał Kij
Nowy crossover, który zadebiutował podczas Chicago Auto Show, trafił właśnie do polskich salonów Kia. Model Niro został skonstruowany od podstaw i jest oferowany wyłącznie z napędem hybrydowym. / fot. Michał Kij
Nowy crossover, który zadebiutował podczas Chicago Auto Show, trafił właśnie do polskich salonów Kia. Model Niro został skonstruowany od podstaw i jest oferowany wyłącznie z napędem hybrydowym. / fot. Michał Kij
Udostępnij:
Crossover, który zadebiutował podczas Chicago Auto Show, trafił właśnie do polskich salonów Kia. Model Niro został skonstruowany od podstaw i jest oferowany wyłącznie z napędem hybrydowym.

Kia Niro ma zaledwie 4,35 m długości, ale dzięki stosunkowo wysokiemu nadwoziu zapewnia sporo miejsca pięciu podróżnym. Rozstaw osi równy 2,7 m jest podobny, jak w sporym sedanie. Choć grube, plastikowe osłony biegnące wzdłuż progów i nadkoli sugerują co innego, nowa Kia ma napędzaną tylko jedną, przednią oś. Wnętrze jest zgodne z aktualnymi standardami firmy: estetycznie i dość spokojnie stylizowane, wykończone materiałami o bardzo dobrej jakości. Rozrywkę i informację zapewnia Kia Connected Services wykorzystujący usługi TomTom. Na tunelu środkowym jest bezprzewodowa ładowarka. Informacja o stanie naładowania telefonu pojawia się na desce rozdzielczej.

Nowy crossover, który zadebiutował podczas Chicago Auto Show, trafił właśnie do polskich salonów Kia. Model Niro został skonstruowany od podstaw i jest
Nowy crossover, który zadebiutował podczas Chicago Auto Show, trafił właśnie do polskich salonów Kia. Model Niro został skonstruowany od podstaw i jest oferowany wyłącznie z napędem hybrydowym. / fot. Kia

Na potrzeby samochodu stworzono zupełnie nową płytę podłogową. Została opracowana specjalnie z myślą o hybrydowym układzie napędowym. Projektanci starali się, aby jego elementy nie ograniczały przestronności wnętrza i nie wpływały negatywnie na własności jezdne. Z tego powodu akumulatory litowo-jonowe umieszczono nisko, pod tylną kanapą. W konstrukcji Niro szeroko wykorzystano stal o wysokiej wytrzymałości. Niektóre elementy, mi.in. pokrywy silnika i bagażnika wykonano ze stopów lekkich. Przednie zawieszenie składa się z kolumn MacPherson i sprężyn śrubowych. Tylne, również niezależne, wykorzystuje podwójne wahacze i sprężyny śrubowe. Przy obu osiach znalazły się stabilizatory. Elementy zawieszenia mocowane są do ram pomocniczych umieszczonych z przodu i z tyłu. Kia Niro ma zapewniać bezpieczną i przyjemną jazdę przy każdej prędkości, również na autostradzie.

Do napędu służy benzynowy silnik 1.6 GDi o mocy 105 KM. Pracuje w cyklu Atkinsona (ze zwłoką przy zamykaniu zaworów podczas cyklu sprężania), co przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa i podniesienia sprawności jednostki napędowej. Silnik ma układ recyrkulacji spalin EGR, obniżający emisję toksycznych związków. System odzyskiwania ciepła spalin przyspiesza rozgrzewanie się silnika podgrzewając płyn chłodzący, który przepływa przez „odnogę” obejmującą układ wydechowy.

Nowy crossover, który zadebiutował podczas Chicago Auto Show, trafił właśnie do polskich salonów Kia. Model Niro został skonstruowany od podstaw i jest
Nowy crossover, który zadebiutował podczas Chicago Auto Show, trafił właśnie do polskich salonów Kia. Model Niro został skonstruowany od podstaw i jest oferowany wyłącznie z napędem hybrydowym. / fot. Kia

Silnikowi spalinowemu pomaga 44-konny (32 kW) silnik elektryczny. Moment obrotowy przenosi do kół dwusprzęgłowa, zautomatyzowana skrzynka 6DCT. Akumulator jest nowoczesną konstrukcję, która przy masie 33 kg ma pojemność 1,56 kWh.

Producent podaje, że nadwozie ma współczynnik oporu powietrza równy 0,29. Przednie fotele odchudzono o 1,3 kg w porównaniu z tymi, jakie mają inne modele Kii. Są to elementy, które sumując się sprawiają, że Niro jest „energooszczędne” . Wydziela 88 g dwutlenku węgla na kilometr, a w cyklu mieszanym spala 3,8 l/100km.

Praktycznie nastawiony kierowca może wyznaczyć sobie własny cel pod postacią niskiego spalania. W jego osiągnięciu pomaga układ Eco-DAS, który jest odpowiednikiem systemu wykorzystywanego w europejskich ciężarówkach jeżdżących na długich dystansach, np. w Scanii. Wykorzystując sygnał GPS i mapy systemu nawigacyjnego Eco-DAS steruje układem napędowym w taki sposób, aby pokonywać wzniesienia zużywając jak najmniej energii, a nawet próbując ją odzyskiwać i podładowywać akumulator.

Nowy crossover, który zadebiutował podczas Chicago Auto Show, trafił właśnie do polskich salonów Kia. Model Niro został skonstruowany od podstaw i jest
Nowy crossover, który zadebiutował podczas Chicago Auto Show, trafił właśnie do polskich salonów Kia. Model Niro został skonstruowany od podstaw i jest oferowany wyłącznie z napędem hybrydowym. / fot. Kia

Samochód ma praktycznie komplet nowoczesnych systemów zapewniających bezpieczeństwo jazdy, a ich ukoronowaniem jest Vehicle Stability Management (VSM), który stabilizuje auto podczas hamowania i pokonywania zakrętów. Posługuje się przy tym systemem ESP oraz elektrycznie wspomaganym układem kierowniczym.

Kia zamierza do 2020 r. zmniejszyć zużycie paliwa swoich samochodów o 25% w porównaniu z rokiem 2014. Chce do tego czasu obniżyć również masę aut o 5%. Nowy, hybrydowy crossover Niro to krok w tym kierunku. Wykorzystuje szereg urządzeń, które przynoszą drobne oszczędności i w sumie mogą znacząco wpłynąć na spalanie, które w cyklu mieszanym wynosi 3,8 l/100km. Co istotne, dzięki napędowi hybrydowemu utrzymuje się na tym samym poziomie w cyklu miejskim! Jeżeli wybierzemy flagową wersję XL z efektownymi kołami w rozmiarze  225/45 R18, średnie spalanie wzrośnie do wciąż doskonałych 4,4 l/100km.

Sprzedaż Niro już się rozpoczęła. Podobnie jak inne modele będzie oferowane z 7-letnią gwarancją (do 150 000 km).

Kia Niro - dane techniczne

Marka/modelKia Niro
Cena (zł)brak danych 
Typ nadwozia/liczba drzwihatchback/5
Liczba miejsc5
Wymiary i masy 
Długość/szerokość/wysokość (mm)4355/1805/1535
Rozstaw kół: przód/tył (mm)1555/1569 (z kołami 18'')
Rozstaw osi (mm)2700
Masa własna (kg)1425
Pojemność bagażnika (l)421
Pojemność zbiornika paliwa (l)45
Układ napędowy 
Rodzaj paliwabenzyna
Pojemność (cm3)1580
Liczba cylindrów4
Napędzana ośprzednia
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeńzautomatyzowana/6
Osiągi 
Moc (KM)105 przy 5700 obr./min
Moment obrotowy (Nm)147 przy 4000 obr./min
Silnik elektryczny 
Moc (KM/kW)44/32 przy 1798-2500 obr./min
Moment obrotowy (Nm)170 przy 500-1798 obr./min
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)11,5 s
Prędkość maksymalna (km/h)162
Średnie spalanie (l/100 km)3,8
Emisja CO2 (g/km)88

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie