Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kia. Koreańczycy wprowadzą nowy rodzaj napędu

Mariusz Michalak
Zespół napędowy typu „mild hybrid”, składający się z turbodiesla i silnika elektrycznego o napięciu 48 V, zadebiutuje pod maską Kia Sportage.

W drugiej połowie 2018 r. Kia Motors wprowadzi do oferty pierwszy samochód z 48-woltowym hybrydowym zespołem napędowym typu „mild hybrid”. Nowy zespół napędowy, oznaczony EcoDynamics+, emituje mniej dwutlenku węgla dzięki wspomaganiu przyspieszania silnikiem elektrycznym, który jest zasilany z dodatkowego, 48-woltowego akumulatora. Silnik elektryczny, który w hybrydzie typu „mild hybrid” jest wykorzystywany również jako generator, pozwala na dłuższą jazdę z wyłączoną spalinową jednostką napędową.

Kompaktowe rozmiary poszczególnych podzespołów dają możliwość zastosowania hybrydowego zespołu napędowego typu „mild hybrid” w modelach obecnej generacji bez negatywnego wpływu na ich funkcjonalność czy przestronność.

Pierwszym modelem, który będzie oferował nowy układ napędowy EcoDynamics+ z hybrydą typu „mild hybrid”, składającą się z turbodiesla i silnika elektrycznego o napięciu 48 V, będzie Kia Sportage. Auto pojawi się w ofercie w drugiej połowie 2018 roku. Od nowego roku oferta modeli spod znaku EcoDynamics+ poszerzy się o Ceeda trzeciej generacji.

Hybrydowy zespół napędowy typu „mild hybrid” jest pierwszym z nowych układów napędowych, które pojawią się w samochodach marki Kia w ramach szerszej strategii elektryfikacji modeli. Wprowadzenie do oferty 48-woltowego zespołu napędowego oznacza, że Kia będzie pierwszym producentem na świecie, który oprócz samochodów napędzanych tradycyjnymi silnikami będzie miał w gamie modele hybrydowe, hybrydy typu plug-in, auta elektryczne i 48-woltowe hybrydy typu „mild hybrid”. Do 2025 roku Kia Motors planuje poszerzyć ofertę o 16 nowych modeli z zaawansowanym zespołem napędowym. Wśród nich znajdzie się 5 nowych samochodów hybrydowych, 5 hybryd typu plug-in, 5 aut z napędem elektrycznym i – w 2020 r. – nowy samochód elektryczny z ogniwami paliwowymi.

Fot. Kia
Fot. Kia

Głównymi elementami hybrydowego zespołu napędowego typu „mild hybrid” są kompaktowych rozmiarów 48-woltowy, litowo-jonowy akumulator o pojemności 0,46 kWh i nowy silnik elektryczny (Mild-Hybrid Starter-Generator – MHSG), który jednocześnie pełni funkcję silnika i generatora. Sterowany elektronicznie za pomocą falownika Mild-Hybrid Starter-Generator płynnie przełącza się pomiędzy dwoma trybami pracy – „silnik” i „generator”. MHSG, napędzany paskiem z wału korbowego silnika Diesla, podczas przyspieszania zapewnia do 10 kW mocy elektrycznej, która w trybie „silnik” wspomaga wysokoprężną jednostkę napędową, co wpływa na zmniejszenie obciążenia silnika Diesla i na redukcję emisji spalin. W trybie „generator” system odzyskuje energię kinetyczną podczas hamowania zarówno przy użyciu hamulców, jak również biegami i wykorzystuje tę energię do ładowania akumulatorów.

Podczas przyspieszania – w trybie „silnik” – akumulator jest rozładowywany, co zapewnia dodatkowy moment obrotowy i poprawia osiągi auta przy gwałtownym przyspieszaniu lub redukuje obciążenia silnika spalinowego podczas delikatnego przyspieszania. W czasie hamowania, jazdy w dół z użyciem hamowania silnikiem lub podczas podjeżdżania do skrzyżowania MHSG przełącza się w tryb „generator” i odzyskuje energię z wału korbowego, aby ładować akumulator podczas jazdy.

Zobacz także: Volkswagen up! w naszym teście

Systemem steruje komputer, który oblicza najbardziej efektywne wykorzystanie dostępnej energii. Jednostka sterująca bierze przy tym pod uwagę to, ile energii pozostało w akumulatorze.

Energia z baterii może być również wykorzystana do obsługi nowej funkcji „Moving Stop & Start”. Jeśli akumulator ma wystarczająco dużo energii, silnik spalinowy wyłącza się automatycznie podczas hamowania biegami i przy użyciu hamulców. MHSG może natychmiast i bardzo płynnie uruchomić silnik ponownie, jeśli kierowca naciśnie pedał przyspieszenia.

 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty