Choć w obliczu faktu, iż firma produkuje samochody w 5 krajach na różnych kontynentach, znaczenie akronimu KIA (w dosłownym tłumaczeniu "powstać w Azji"), dawno uległo dezaktualizacji, to hasło "The Power to Surprise" wraz z filozofią ukierunkowaną na „kreatywny rozwój i spełnianie marzeń” wciąż wyznaczają standardy w jej działaniu. Tak jest również z nowym Ceed-em. Podobnie jak dwie poprzednie generacje, KIA Ceed został skonstruowany w europejskim centrum projektowym we Frankfurcie. Nazwa modelu w najnowszej odsłonie uległa modyfikacji, zniknął z niej apostrof, a pisownia rozpoczyna się wielką literą. W uzupełnieniu podstawowych informacji należy dodać, iż produkcja pierwszej generacji rozpoczęła się w 2006r., a po wyprodukowaniu ponad 1 280 000 egzemplarzy, od roku 2012 z zakładu w Żylinie na Słowacji wyjechało ponad 640 000 szt. poprzednika testowanej generacji.
Wygląd zewnętrzny
Design najnowszego wcielenia Ceed-a jest przykładem ewolucyjnego rozwoju sprawdzonej i docenionej przez użytkowników formy. Grill wypełniony "plastrem miodu” nawiązującym kształtem do lemniskaty z owalem marki w górnej części, stał się już znakiem rozpoznawczym koreańskiego producenta. Przednie reflektory, z wbudowanymi światłami do jazdy dziennej w kształcie "kostek lodu”, łagodnie rozciągają się wzdłuż pokrywy komory silnika, nadając sylwetce aerodynamicznego charakteru. Subtelnie poprowadzona linia dachu w sposób przyjemny dla oka przechodzi w pokrywę bagażnika, tworząc zwartą, obiecującą obszerne wnętrze, dopracowaną stylistycznie bryłę. Kompletność nadwozia dopełniają wkomponowane w poziome przetłoczenia pokrywy bagażnika tylne reflektory oraz oparte na heksagonalnej strukturze 17-calowe felgi testowanego samochodu.
Wnętrze pojazdu
Ergonomia i komfort to niewątpliwie dwie cechy pozwalające najkrócej opisać wnętrze najnowszego hatchbacka. Zajęcie optymalnej pozycji za kierownicą nie stanowi najmniejszego problemu niezależnie od wzrostu kierowcy. W testowanej wersji samochodu również pasażer ma do dyspozycji fotel z regulowaną wysokością oraz elektryczną regulacją odcinka lędźwiowego. Tylna kanapa z podłokietnikiem i praktycznym uchwytem na kubki zapewnia optymalne warunki podróżowania w drugim rzędzie. Regulowana w dwóch płaszczyznach, obszyta skórą wielofunkcyjna kierownica w sposób intuicyjny zapewnia obsługę niezbędnych systemów: bleutooth z zestawem głośnomówiącym, tempomatu z ogranicznikiem prędkości, multimediów oraz 4,2 calowego kolorowego wyświetlacza LCD komputera pokładowego, umieszczonego centralnie pomiędzy zegarami obrotomierza i prędkościomierza. Poprawnie wyprofilowane fotele z kontrastującymi kolorystycznie obszyciami oraz aluminiowe detale takie jak klamki wewnętrzne, obwódki wlotów powietrza sprawiają iż, wnętrze stanowi przemyślaną estetycznie całość. Wysoka jakość detali, miękkie plastiki podnoszą poczucie komfortu. Zupełnie indywidualne jest postrzeganie kolorowego, dotykowego wyświetlacza umieszczonego w centralnej części konsoli. Rozwiązanie tyleż popularne w najnowszych generacjach samochodów, niezależnie od segmentu, co subiektywnie mało przemawiające stylistycznie. Poniżej wyświetlacza umieszczono przełączniki obsługujące multimedia oraz panel sterujący dwustrefową automatyczną klimatyzacją wraz z systemem wewnętrznej cyrkulacji powietrza. Istotną cechą dla użytkowników kompaktów szczególnie w wersji hatchback są również pojemność oraz możliwość konfiguracji przestrzeni bagażowej. Standardowa pojemność bagażnika to 395 litrów co jest wynikiem lepszym od poprzedniej generacji o 15 litrów. Dzielone asymetrycznie (40:60) oparcie tylnej kanapy pozwala zwiększyć ją do 1318 litrów co plasuje model w środku segmentu. Niewątpliwym atutem jest natomiast przestrzeń dla podróżujących. W pierwszym rzędzie odległość od siedzisk do dachu wynosi 987 mm natomiast miejsce na nogi to 1073mm, dla drugiego rzędu to odpowiednio 968 mm oraz 883mm. To parametry które znacznie przewyższają średnie wartości konkurencji.
Silnik i właściwości jezdne
Testowany egzemplarz napędzany jest doładowanym jedną turbosprężarką silnikiem benzynowym o pojemności skokowej 1,4 litra, generującym 140 KM oraz dającym do dyspozycji prowadzącego moment obrotowy 242Nm. Jednostkę napędową zestawiono z 6-biegową manualną skrzynią biegów. Maksymalny moment obrotowy dostępny w szerokim zakresie prędkości obrotowej sprawia, iż dynamiczne przyspieszenie nie wymaga poświęcania zbyt dużej uwagi na wartość obrotów przy których zdecydujemy się zmienić przełożenie. Elastyczność jest zaletą szczególnie przydatną podczas manewru wyprzedzania. Manualna skrzynia biegów przy tej charakterystyce jednostki napędowej wydaje się wyborem optymalnym. Krótki skok dźwigni, precyzyjne wybieranie przełożeń oraz szósty bieg powodują, iż wyposażenie auta w dwusprzęgłową, 7 stopniową automatyczną skrzynię DCT wiążące się w wydatkiem 6 tyś. złotych, pozostaje opcją dla zagorzałych zwolenników automatów. Podane przez producenta zużycie paliwa w cyklu mieszanym na poziomie 5,7-5,9 litrów/100km jest osiągalne ale wymaga delikatnego obchodzenia się z pedałem przyspieszenia, a ponadto pozbawia tego co w prowadzeniu testowanego samochodu najprzyjemniejsze, a więc delikatnego uczucia wciskania w fotel i rasowego pomruku silnika. Dynamiczna jazda zwiększa apetyt samochodu do około 7 litrów. Kolumny McPhersona z przodu oraz wielowahaczowe zawieszenie z tyłu zapewniają komfort i bezpieczeństwo zarówno podczas podróży autostradami oraz drogami ekspresowymi jaki i po nierównych drogach lokalnych. Zestrojenie zawieszenia w testowanym modelu ma cechy neutralnego. Pokonywanie ciasnych zakrętów odbywa się płynnie i pozbawione jest zaskakujących zachowań samochodu wymagających korygowania toru jazdy. Gama silników dostępnych dla nowego modelu Ceed-a obejmuje dodatkowo dwie jednostki benzynowe: 1,0 T-GDi o mocy 120KM oraz 1,4 MPI o mocy 100KM skonfigurowane z manualnymi skrzyniami biegów oraz silnik diesla 1,6 CRDi dostępny w dwóch wariantach mocy tj. 115 i 135 KM zestawiony zarówno z manualną jak i automatyczną skrzynią biegów.
Podsumowanie
Pozytywny odbiór przez europejski rynek motoryzacyjny najnowszej odsłony kompaktu KIA potwierdza fakt jej zakwalifikowania do finałowej siódemki konkursu Car of the Year 2019. Warto przy tym podkreślić, iż III generacja Ceed-a powtórzyła sukces swojego protoplasty, bowiem w 2008 roku pierwsza odsłona modelu ostatecznie zajęła miejsce tuż za podium w tej prestiżowej rywalizacji. Wyniki sprzedażowe potwierdzają również ugruntowaną pozycję modelu na rodzimym rynku. Kolejny rok z rzędu Ceed notuje dwucyfrowe wzrosty sprzedaży w polskich salonach. Ceny modelu rozpoczynają się od 62 000 zł. w wersji wyposażenia S, w tej cenie otrzymujemy samochód napędzany 100KM silnikiem benzynowym o pojemności 1,4 litra współpracujący z manualną 6-biegową skrzynią biegów. W standardzie samochód posiada m.in. czujnik zmierzchu, fotel kierowcy z regulacją wysokości, manualną klimatyzację, lusterka zewnętrzne podgrzewane i regulowane elektrycznie, światła do jazdy dziennej LED w stylistyce kostek lodu, przeciwmgielne światła z funkcją doświetlania zakrętów, system autonomicznego hamowania z trybem pracy miejskim i pozamiejskim, automatycznie włączane, projekcyjne światła mijania wraz z automatycznym przełączaniem świateł drogowych i mijania, system wspomagający pokonywanie podjazdów, wykrywania zmęczenia kierowcy oraz tempomat z ogranicznikiem prędkości.
KIA Ceed III generacji to niewątpliwie atrakcyjna propozycja oferująca za rozsądną cenę: bogate wyposażenie w standardzie, funkcjonalne i komfortowe wnętrze wraz z nowoczesnym designem oraz niepowtarzalnym atutem jakim jest 7 letnia gwarancja.
Kia Ceed 1.4 T-GDI L Business Line i wybrani konkurenci:
Marka/model | KIA Ceed 1.4 T-GDI L Business Line | Ford Focus 1.5 Trend Edition Business | Volkswagen Golf 1.5 Comfortline | ||||
Cena (zł) | 85 490 | 88 900 | 92 000 | ||||
Typ nadwozia/liczba drzwi | hatchback | hatchback | hatchback | ||||
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 | ||||
Wymiary i masy | | ||||||
Długość/szerokość/ wysokość (mm) | 4310/1800/1447 | 4378/1825/1452 | 4255/1799/1492 | ||||
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1559/1567 | 1572/ 1553 | 1549/1520 | ||||
Rozstaw osi (mm) | 2650 | 2700 | 2620 | ||||
Masa własna (kg) | 1315 | 1369 | 1294 | ||||
Pojemność bagażnika (l) | 395 | 375 | 380 | ||||
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 | 52 | 50 | ||||
Układ napędowy | | ||||||
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna | benzyna | ||||
Pojemność (cm3) | 1353 | 1496 | 1498 | ||||
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 | ||||
Napędzana oś | Przednia | Przednia | Przednia | ||||
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | Manualna / 6 | Manualna / 6 | Manualna / 6 | ||||
Osiągi | | ||||||
Moc (KM) przy obr./min | 140/6000 | 150/6000 | 150/5000 | ||||
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min. | 242/1500 - 3200 | 240/1400 - 4000 | 250/ 1500-3500 | ||||
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 8,9 | 8,8 | 8,3 | ||||
Prędkość maksymalna (km/h) | 210 | 210 | 216 | ||||
Średnie spalanie (l/100 km) | 5,9 | 5,3 | 5,0 | ||||
Emisja CO2 (g/km) | 135 | 121 | 114 |
Zobacz także: Testujemy Mazdę 6