Kia cee’d kombi – pierwsza jazda

Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Modelem cee’d Kia rzuciła rękawicę wszystkim europejskim producentom. Auto udowodniło, że jest w stanie skutecznie zdobywać klientów. Idąc za ciosem koreańska firma wprowadza na rynek wersję kombi o nazwie Sporty Wagon.

Modelem cee'd Kia rzuciła rękawicę wszystkim europejskim producentom. Auto udowodniło, że jest w stanie skutecznie zdobywać klientów. Idąc za ciosem koreańska firma wprowadza na rynek wersję kombi o nazwie Sporty Wagon.

 

W rankingu sprzedaży nowych samochodów kompaktowych uwzględniającym okres od stycznia do końca lipca, cee’d plasuje się na siódmym miejscu. Wejście na rynek odmiany kombi może spowodować, że przesunie się wyżej w klasyfikacji. Biorąc bowiem po uwagę tylko hatchbacki (dotychczas cee’d dostępny był wyłącznie z nadwoziem 5-drzwiowym), model ten zajmuje drugą pozycję za Fordem Focusem.

Fot. Maciej Pobocha: Cee’d SW jest dłuższy i wyższy od hatchbacka, dzięki czemu wzrosła ilość miejsca w bagażniku.
Fot. Maciej Pobocha: Cee’d SW jest dłuższy i wyższy od hatchbacka, dzięki czemu wzrosła ilość miejsca w bagażniku.

 

Większy bagażnik

 

Cee’d kombi przy niezmienionym rozstawie osi wynoszącym 265,0 cm jest dłuższy o 23,5 cm i wyższy o 1 cm od odmiany 5-drzwiowej. Pozwoliło to na zwiększenie pojemności przestrzeni bagażowej, która liczona do krawędzi okien wynosi 534 litry (w tym 55 litrów w standardowym schowku podpodłogowym). To niemal 200 litrów więcej niż w hatchbacku.

Fot. Maciej Pobocha: Z tyłu samochód przypomina nieco Peugeota 307 i Volvo V70.
Fot. Maciej Pobocha: Z tyłu samochód przypomina nieco Peugeota 307 i Volvo V70.

 

Po płaskim złożeniu tylnych siedzeń dzielonych w proporcji 60/40, pojemność bagażnika Sporty Wagona rośnie do 1664 litrów, przewyższając o 200 litrów przestrzeń bagażową hatchbacka w identycznej konfiguracji.

Fot. Maciej Pobocha: Przesunięcie górnych zawiasów pokrywy bagażnika w porównaniu do odmiany 5-drzwioej ograniczyło jej wysięg. Ułatwia do dostanie się
Fot. Maciej Pobocha: Przesunięcie górnych zawiasów pokrywy bagażnika w porównaniu do odmiany 5-drzwioej ograniczyło jej wysięg. Ułatwia do dostanie się do przestrzenie bagażowej na parkingu.

 

W porównaniu z cee’d hatchback, górne zawiasy pokrywy bagażnika SW zostały przesunięte do przodu o 22,5 cm i o tą samą wielkość klapa "zachodzi" na dach. Umieszczenie zawiasów aż tak głęboko na dachu ogranicza wysięg otwierającej się klapy o 7,2 cm. Kierowca czy pasażer może więc stać znacznie bliżej pojazdu przy jej unoszeniu, co sprawdza się np. na ciasnych parkingach.

 

Szerokość otworu klapy wynosi 96,5 cm (plus 13,5 cm w stosunku do modelu hatchback) i jest największa w tej klasie pojazdów. Wysokość

Fot. Kia: Bagażnik ma pojemność 540 l i można ją zwiększać do 1664 l składając oparcie tylnej kanapy
Fot. Kia: Bagażnik ma pojemność 540 l i można ją zwiększać do 1664 l składając oparcie tylnej kanapy

otworu wynosi 85,5 cm (22,5 cm więcej niż w hatchbacku), można więc uniknąć zbędnego schylania się przy wkładaniu bagaży do samochodu.

 

Wymiary przestrzeni ładunkowej z siedzeniami w normalnym położeniu wynoszą: długość 102,1 cm na poziomie podłogi oraz 76,4 cm na linii okien; szerokość 104,0 cm pomiędzy wnękami kół oraz 107,0 cm na krawędzi otworu nadwozia.

 

Zawieszenie, silniki, skrzynie biegów

 

Identycznie jak w hatchbacku, cee’d Sporty Wagon ma niezależne zawieszenie kół z przodu i z tyłu. Charakterystyka sprężyn i amortyzatorów przedniego zawieszenia na kolumnach McPherson i tylnego wielowahaczowego została dostrojona do nieco większej masy i ładowności kombi.

Fot. Maciej Pobocha: Jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza jest dość dobra, a jego ergonomii nie da się wiele zarzucić.
Fot. Maciej Pobocha: Jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza jest dość dobra, a jego ergonomii nie da się wiele zarzucić.

 

Do napędu cee’da SW przewidziano dwa silniki benzynowe 1,6 l/122 KM i 2,0 l/143 KM oraz trzy diesle 1,6 l/90 KM; 1,6 l/115 KM i 2,0 l/140 KM. Producent spodziewa się, że na naszym rynku największym zainteresowaniem będą cieszyły się samochody z wysokoprężnymi jednostkami napędowymi (hatchbacki najlepiej sprzedają się z benzynowymi).

Fot. Maciej Pobocha: Z tyłu jest wystarczająco dużo miejsca
Fot. Maciej Pobocha: Z tyłu jest wystarczająco dużo miejsca

Silniki standardowo współpracują z 5-stopniową manualną skrzynią biegów (poza dieslem 2,0 z 6-stopniową skrzynią manualną). W wersjach  benzynowych (1,6 i 2,0 l) oferowana jest również - opcjonalnie - przekładnia automatyczna. Jej spodziewany udział w ogólnej sprzedaży nie przekroczy jednak najprawdopodobniej 7-10 proc. 

 

Cee’d Sporty Wagon objęty jest siedmioletnią gwarancją. Składa się ona z 5-letniej gwarancji (lub 150 tys. kilometrów) na cały samochód oraz dalszej, 2-letniej (lub 150 tys. kilometrów) gwarancji na zespół napędowy. W okresie pierwszych 3 lat użytkowania cały samochód objęty jest gwarancją, podczas której nie obowiązuje limit przebiegu kilometrów.

 

Cee’da SW można kupić w wersji osobowej oraz ciężarowej przeznaczonej dla dwóch osób.

 

Wrażenia z jazdy

 

Cee’d SW to auto poprawne. Sztywność zawieszenia dobrano tak, aby tłumiło nierówności drogi, a przy tym nie powodowało zbytniego kołysania nadwozia. Układ kierowniczy pracuje precyzyjnie, chociaż ustępuje rozwiązaniu z Forda Focusa. Do ilości miejsca wewnątrz

Fot. Kia: Pod podłogą bagażnika znajdują się schowki na drobne przedmioty.
Fot. Kia: Pod podłogą bagażnika znajdują się schowki na drobne przedmioty.

trudno jest mieć zastrzeżenia. Nie brakuje go ani z przodu, ani z tyłu. Zajęcie wygodnej pozycji za kierownicą, m.in. dzięki dwupłaszczyznowemu zakresowi jej regulacji, nie sprawia problemu. Materiały użyte do wykończenia wnętrza są dobrej jakości. Zastrzeżenie budzą jedynie plastikowa gałka skrzyni biegów i środkowa część kierownicy przykrywająca poduszkę powietrzną, które wyglądają nieco tandetnie.

 

W testowanym przez nas Cee’dzie pracował wysokoprężny silnik o pojemności 1,6 l rozwijający moc 115 KM. To elastyczna jednostka napędowa zapewniająca autu dobre osiągi. Na przejechanie 100 km w trasie potrzebowała 5,1 l (spokojna jazda, prędkości do 110 km/h włączona klimatyzacja), a w mieście 7,8 l (spokojna jazda, prędkości do 70 km/h włączona klimatyzacja). Dźwięk pracy silnika zaczyna przeszkadzać przy ok. 3000 obr./min.

 

Wybrane dane techniczne

 

Typ silnika

diesel

diesel

diesel

benzynowy

benzynowy

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

4/16

4/16

4/16

4/16

Pojemność

skokowa (cm3):

1582

1582

1991

1591

1975

Moc maksymalna

(KM/obr/min):

90/4000

115/4000

140/4000

122/6200

143/6000

Maks. moment obr.

 (Nm/obr/min):

235/

1750-2500

255/

1900-2750

304/

1800-2500

154/4200

186/4600

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

13,8

11,5

10,3

10,9/11,4*

10,4/10,4*

Prędkość maksymalna (km/h):

172

188

205

192/187*

205/195*

Pojemność bagażnika (l):

534/1664

Średnie zużycie paliwa

(l/100 km):

4,7

4,7

5,4

6,4/6,9*

7,1/7,6*

Długość x szerokość x

wysokość (cm):

447,0 x 179,0 x 149,0

Rozstaw osi (cm):

265,0

Cena (zł):

56 400

58 900

70 900

51 900

64 400

*skrzynia automatyczna

 

Wyposażenie standardowe:
przednie i boczne poduszki powietrzne, kurtyny powietrzne, ABS, wspomaganie układu kierowniczego, regulacja kolumny kierownicy w dwóch płaszczyznach, komputer pokładowy, radioodtwarzacz CD/MP3 ze sterowaniem w kierownicy, centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby przednie, światła do jazdy dziennej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rząd planuje finansową pomoc dla PKP Intercity

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie