Kia cee’d kombi – pierwsza jazda

Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Modelem cee’d Kia rzuciła rękawicę wszystkim europejskim producentom. Auto udowodniło, że jest w stanie skutecznie zdobywać klientów. Idąc za ciosem koreańska firma wprowadza na rynek wersję kombi o nazwie Sporty Wagon.

Modelem cee'd Kia rzuciła rękawicę wszystkim europejskim producentom. Auto udowodniło, że jest w stanie skutecznie zdobywać klientów. Idąc za ciosem koreańska firma wprowadza na rynek wersję kombi o nazwie Sporty Wagon.

 

W rankingu sprzedaży nowych samochodów kompaktowych uwzględniającym okres od stycznia do końca lipca, cee’d plasuje się na siódmym miejscu. Wejście na rynek odmiany kombi może spowodować, że przesunie się wyżej w klasyfikacji. Biorąc bowiem po uwagę tylko hatchbacki (dotychczas cee’d dostępny był wyłącznie z nadwoziem 5-drzwiowym), model ten zajmuje drugą pozycję za Fordem Focusem.

Fot. Maciej Pobocha: Cee’d SW jest dłuższy i wyższy od hatchbacka, dzięki czemu wzrosła ilość miejsca w bagażniku.
Fot. Maciej Pobocha: Cee’d SW jest dłuższy i wyższy od hatchbacka, dzięki czemu wzrosła ilość miejsca w bagażniku.

 

Większy bagażnik

 

Cee’d kombi przy niezmienionym rozstawie osi wynoszącym 265,0 cm jest dłuższy o 23,5 cm i wyższy o 1 cm od odmiany 5-drzwiowej. Pozwoliło to na zwiększenie pojemności przestrzeni bagażowej, która liczona do krawędzi okien wynosi 534 litry (w tym 55 litrów w standardowym schowku podpodłogowym). To niemal 200 litrów więcej niż w hatchbacku.

Fot. Maciej Pobocha: Z tyłu samochód przypomina nieco Peugeota 307 i Volvo V70.
Fot. Maciej Pobocha: Z tyłu samochód przypomina nieco Peugeota 307 i Volvo V70.

 

Po płaskim złożeniu tylnych siedzeń dzielonych w proporcji 60/40, pojemność bagażnika Sporty Wagona rośnie do 1664 litrów, przewyższając o 200 litrów przestrzeń bagażową hatchbacka w identycznej konfiguracji.

Fot. Maciej Pobocha: Przesunięcie górnych zawiasów pokrywy bagażnika w porównaniu do odmiany 5-drzwioej ograniczyło jej wysięg. Ułatwia do dostanie się
Fot. Maciej Pobocha: Przesunięcie górnych zawiasów pokrywy bagażnika w porównaniu do odmiany 5-drzwioej ograniczyło jej wysięg. Ułatwia do dostanie się do przestrzenie bagażowej na parkingu.

 

W porównaniu z cee’d hatchback, górne zawiasy pokrywy bagażnika SW zostały przesunięte do przodu o 22,5 cm i o tą samą wielkość klapa "zachodzi" na dach. Umieszczenie zawiasów aż tak głęboko na dachu ogranicza wysięg otwierającej się klapy o 7,2 cm. Kierowca czy pasażer może więc stać znacznie bliżej pojazdu przy jej unoszeniu, co sprawdza się np. na ciasnych parkingach.

 

Szerokość otworu klapy wynosi 96,5 cm (plus 13,5 cm w stosunku do modelu hatchback) i jest największa w tej klasie pojazdów. Wysokość

Fot. Kia: Bagażnik ma pojemność 540 l i można ją zwiększać do 1664 l składając oparcie tylnej kanapy
Fot. Kia: Bagażnik ma pojemność 540 l i można ją zwiększać do 1664 l składając oparcie tylnej kanapy

otworu wynosi 85,5 cm (22,5 cm więcej niż w hatchbacku), można więc uniknąć zbędnego schylania się przy wkładaniu bagaży do samochodu.

 

Wymiary przestrzeni ładunkowej z siedzeniami w normalnym położeniu wynoszą: długość 102,1 cm na poziomie podłogi oraz 76,4 cm na linii okien; szerokość 104,0 cm pomiędzy wnękami kół oraz 107,0 cm na krawędzi otworu nadwozia.

 

Zawieszenie, silniki, skrzynie biegów

 

Identycznie jak w hatchbacku, cee’d Sporty Wagon ma niezależne zawieszenie kół z przodu i z tyłu. Charakterystyka sprężyn i amortyzatorów przedniego zawieszenia na kolumnach McPherson i tylnego wielowahaczowego została dostrojona do nieco większej masy i ładowności kombi.

Fot. Maciej Pobocha: Jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza jest dość dobra, a jego ergonomii nie da się wiele zarzucić.
Fot. Maciej Pobocha: Jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza jest dość dobra, a jego ergonomii nie da się wiele zarzucić.

 

Do napędu cee’da SW przewidziano dwa silniki benzynowe 1,6 l/122 KM i 2,0 l/143 KM oraz trzy diesle 1,6 l/90 KM; 1,6 l/115 KM i 2,0 l/140 KM. Producent spodziewa się, że na naszym rynku największym zainteresowaniem będą cieszyły się samochody z wysokoprężnymi jednostkami napędowymi (hatchbacki najlepiej sprzedają się z benzynowymi).

Fot. Maciej Pobocha: Z tyłu jest wystarczająco dużo miejsca
Fot. Maciej Pobocha: Z tyłu jest wystarczająco dużo miejsca

Silniki standardowo współpracują z 5-stopniową manualną skrzynią biegów (poza dieslem 2,0 z 6-stopniową skrzynią manualną). W wersjach  benzynowych (1,6 i 2,0 l) oferowana jest również - opcjonalnie - przekładnia automatyczna. Jej spodziewany udział w ogólnej sprzedaży nie przekroczy jednak najprawdopodobniej 7-10 proc. 

 

Cee’d Sporty Wagon objęty jest siedmioletnią gwarancją. Składa się ona z 5-letniej gwarancji (lub 150 tys. kilometrów) na cały samochód oraz dalszej, 2-letniej (lub 150 tys. kilometrów) gwarancji na zespół napędowy. W okresie pierwszych 3 lat użytkowania cały samochód objęty jest gwarancją, podczas której nie obowiązuje limit przebiegu kilometrów.

 

Cee’da SW można kupić w wersji osobowej oraz ciężarowej przeznaczonej dla dwóch osób.

 

Wrażenia z jazdy

 

Cee’d SW to auto poprawne. Sztywność zawieszenia dobrano tak, aby tłumiło nierówności drogi, a przy tym nie powodowało zbytniego kołysania nadwozia. Układ kierowniczy pracuje precyzyjnie, chociaż ustępuje rozwiązaniu z Forda Focusa. Do ilości miejsca wewnątrz

Fot. Kia: Pod podłogą bagażnika znajdują się schowki na drobne przedmioty.
Fot. Kia: Pod podłogą bagażnika znajdują się schowki na drobne przedmioty.

trudno jest mieć zastrzeżenia. Nie brakuje go ani z przodu, ani z tyłu. Zajęcie wygodnej pozycji za kierownicą, m.in. dzięki dwupłaszczyznowemu zakresowi jej regulacji, nie sprawia problemu. Materiały użyte do wykończenia wnętrza są dobrej jakości. Zastrzeżenie budzą jedynie plastikowa gałka skrzyni biegów i środkowa część kierownicy przykrywająca poduszkę powietrzną, które wyglądają nieco tandetnie.

 

W testowanym przez nas Cee’dzie pracował wysokoprężny silnik o pojemności 1,6 l rozwijający moc 115 KM. To elastyczna jednostka napędowa zapewniająca autu dobre osiągi. Na przejechanie 100 km w trasie potrzebowała 5,1 l (spokojna jazda, prędkości do 110 km/h włączona klimatyzacja), a w mieście 7,8 l (spokojna jazda, prędkości do 70 km/h włączona klimatyzacja). Dźwięk pracy silnika zaczyna przeszkadzać przy ok. 3000 obr./min.

 

Wybrane dane techniczne

 

Typ silnika

diesel

diesel

diesel

benzynowy

benzynowy

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

4/16

4/16

4/16

4/16

Pojemność

skokowa (cm3):

1582

1582

1991

1591

1975

Moc maksymalna

(KM/obr/min):

90/4000

115/4000

140/4000

122/6200

143/6000

Maks. moment obr.

 (Nm/obr/min):

235/

1750-2500

255/

1900-2750

304/

1800-2500

154/4200

186/4600

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

13,8

11,5

10,3

10,9/11,4*

10,4/10,4*

Prędkość maksymalna (km/h):

172

188

205

192/187*

205/195*

Pojemność bagażnika (l):

534/1664

Średnie zużycie paliwa

(l/100 km):

4,7

4,7

5,4

6,4/6,9*

7,1/7,6*

Długość x szerokość x

wysokość (cm):

447,0 x 179,0 x 149,0

Rozstaw osi (cm):

265,0

Cena (zł):

56 400

58 900

70 900

51 900

64 400

*skrzynia automatyczna

 

Wyposażenie standardowe:
przednie i boczne poduszki powietrzne, kurtyny powietrzne, ABS, wspomaganie układu kierowniczego, regulacja kolumny kierownicy w dwóch płaszczyznach, komputer pokładowy, radioodtwarzacz CD/MP3 ze sterowaniem w kierownicy, centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby przednie, światła do jazdy dziennej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polacy ocenili rząd Tuska. Zaskakujące wyniki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty