Kevlar lepszy od gumy

Grzegorz Burda
Fot. Dunlop: Dunlop SP Sport Maxx TT jest pierwszą seryjną oponą, w której zastosowano kevlar
Fot. Dunlop: Dunlop SP Sport Maxx TT jest pierwszą seryjną oponą, w której zastosowano kevlar
Powszechnie znane jest zastosowanie kevlaru w lotnictwie, żeglarstwie, bolidach Formuły 1, czy do produkcji kamizelek kuloodpornych. Od niedawna kevlar jest również stosowany w oponach.

Powszechnie znane jest zastosowanie kevlaru w lotnictwie, żeglarstwie, bolidach Formuły 1, czy do produkcji kamizelek kuloodpornych. Od niedawna kevlar jest również stosowany w oponach.

 

Opony jak były okrągłe i czarne sto lat temu tak samo są i dzisiaj. Ale jak zwykle "diabeł tkwi w szczegółach". Dunlop, wchodzący w skład koncernu Goodyear, zaprezentował zupełnie nową i przełomową oponę SP Sport Maxx TT. Jest to pierwsza seryjna opona, w której zastosowano

Fot. Dunlop: Dunlop SP Sport Maxx TT jest pierwszą seryjną oponą, w której zastosowano kevlar
Fot. Dunlop: Dunlop SP Sport Maxx TT jest pierwszą seryjną oponą, w której zastosowano kevlar

kevlar oraz nanocząsteczki.

 

Co to oznacza dla kierowcy? Same korzyści objawiające się podczas jazdy, zwłaszcza sportowej i z dużymi prędkościami. Opona ta ma lepszą trakcję, większą stabilność podczas szybko pokonywanych zakrętów, wyższą trwałość oraz lepsze odprowadzenie wody. Ponadto zapewnia wyjątkową precyzję kierowania oraz stabilność podczas jazdy z wysoką prędkością.

 

Dunlop SP Sport Maxx TT ma asymetryczny bieżnik, szeroki i masywny bark zewnętrzny i bardziej płaski profil bieżnika. Oznacza to większą powierzchnię (od 4 do 8 proc.) przylegania opony do drogi, co bezpośrednio przekłada się na poprawę przyczepności.

 

Te kilka procent więcej styku z nawierzchnią jest bardzo ważne, gdyż powierzchnia styku opony z drogą jest niewiele większa niż kartka pocztowa. W stopce opony, czyli miejscu w którym opona styka się z felgą zastosowano kevlar i dzięki temu boki zostały usztywnione oraz stały się bardziej odporne na skręcanie i nagrzewanie. Ponadto opona zapewnia dużą stabilność na zakrętach i precyzję kierowania, zwłaszcza podczas pracy w wysokich temperaturach, typowych dla toczącej się opony.

 

Testy nowej opony, jak przystało na produkt klasy ultra-high performance przystosowany do jazdy z prędkościami do 300 km/h, odbywały się na dwóch torach wyścigowych. Pierwszy z nich Autodromo di Siracusa to dawny tor Formuły 1, na którym można było sprawdzić przyczepność opon na suchej nawierzchni. Natomiast druga część testu przebiegała na torze kartingowym Kartodromo di Melilli o długości 1100 metrów i z 11 zakrętami.

 

Tor ten systematycznie był polewany wodą, aby można było sprawdzić przyczepność opon na mokrym asfalcie oraz odporność na aqaplaning. Jazdy na torach pozwalają na ekstremalną i jednocześnie bezpieczną jazdę. Nowe opony Dunlopa zdały test na piątkę i wytrzymały trudy wyścigowej jazdy, czego nie można było powiedzieć o seryjnych hamulcach w testowych samochodach.

 

Opona Dunlop SP Sport Maxx TT dostępna jest w 15 rozmiarach na felgi o średnicy 17" i 18".

 

Fot. Dunlop: W stopce opony zastosowano kevlar (żółte pola) i dzięki jego właściwościom boki opony są bardziej usztywnione, a to z kolei przekłada się
Fot. Dunlop: W stopce opony zastosowano kevlar (żółte pola) i dzięki jego właściwościom boki opony są bardziej usztywnione, a to z kolei przekłada się na większą precyzję

Co to jest kevlar

 

Jest jednym z najważniejszych włókien sztucznych. Właściwości kevlaru sprawiają, że jest on idealnym materiałem wszędzie tam, gdzie liczy się niewielka masa, wytrzymałość oraz odporność na korozję. Występuje w różnych formach, jako włókna, arkusze lub masa włóknista, w zależności od konkretnych potrzeb i wymagań. Przy tej samej masie jest pięciokrotnie wytrzymalszy od stali. Odznacza się dużą wytrzymałością w szerokim zakresie temperatur i stabilnością wymiarową oraz odpornością na zużycie. Używany jest do kamizelek kuloodpornych, w pojazdach kosmicznych, lotnictwie jak również w oponach Dunlopa.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty