Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Katalizatory

(I)
Jeżeli w trakcie okresowego badania technicznego samochodu okaże się, że katalizator jest niesprawny, to auto nie zostanie dopuszczone do ruchu.

Warto więc zadbać o to, by katalizator w naszym pojeździe był w dobrym stanie technicznym, bowiem uszkodzony może być przyczyną poważnych kłopotów.- W większości pojazdów, producent zaleca wymianę katalizatora po 120
tys. kilometrów - mówi Dariusz Piaskowski, właściciel firmy Mebus, specjalizującej
się w naprawie i wymianie układów wydechowych. - W praktyce jednak wygląda
to różnie. W zależności od producenta, katalizator może wytrzymać od 20
tys. km do nawet 250 tysięcy kilometrów.
Jednym z podstawowych objawów niesprawnego katalizatora jest spadek
mocy pojazdu wynikający z zapchania układu wydechowego kruszącym się monolitem.
Praca silnika jest wtedy głośna lub występują problemy z jego uruchomieniem.
W takim przypadku, oprócz katalizatora często niezbędna jest również wymiana
tłumika.
We współczesnych samochodach montowane są katalizatory ceramiczne, choć
coraz częściej pojawiają się także katalizatory metaliczne.

- Katalizator ceramiczny jest w porównaniu z metalicznym mniej odporny
na uszkodzenia mechaniczne - powiedział Dariusz Piaskowski. - Moim zdaniem
jednak przez 20 lat, czyli od czasu kiedy jest stosowany w samochodach,
jego konstrukcja się sprawdziła i nie powinno dochodzić tu do wielkich
zmian.

Często panuje przekonanie, że części samochodowe zagranicznych firm
są zdecydowanie lepsze. Jeżeli chodzi o katalizatory, to wyroby polskich
producentów dorównują najlepszym.

- Polskie katalizatory posiadają niemiecki certyfikat dopuszczający
do użytku na tamtym rynku, co świadczy o ich dobrej jakości - tłumaczy
Dariusz Piaskowski. - Ich wytrzymałość wynosi około 80 tysięcy kilometrów.
Na uszkodzenia katalizatora wpływają również awarie eksploatacyjne pojazdu,
wynikające ze zużywania się silnika i jego podzespołów. Zdarza się, że
mechanik po wielogodzinnej kontroli dopiero po badaniu spalin dochodzi
do tego, że przyczyną niesprawności pojazdu był uszkodzony katalizator.
Zalecana ostrożność
Katalizator może zniszczyć najmniejsza choćby ilość etyliny, czyli
benzyny ołowiowej. By uniknąć pomyłki producenci w autach z katalizatorami
montują wlewy paliwa o mniejszej średnicy. Zdarza się jednak, że wlewamy
paliwo nie z dystrybutora, a np. z kanistra. Jeśli nie jesteśmy pewni pochodzenia
benzyny lepiej jej nie wlewać. Nawet, gdy będziemy musieli kupić na stacji
benzynowej nowy kanister.

Uszkodzić katalizator może także niespalona benzyna, która dostaje
się do układu wydechowego przy zapalaniu "na pych".
Dla katalizatora duże znaczenie ma także jakość paliwa - zanieczyszczone
i niskiej jakości sprawia, że na skutek wysokiej temperatury pracy, która
w tym przypadku może być wyższa o 50 proc. wkład katalizatora ulega stopnieniu.
Prawidłowa temperatura pracy katalizatora to ok. 600o
C, przy
paliwie zanieczyszczonym może ona wynieść nawet 900o
C. Warto
więc tankować na stacjach sprawdzonych, gdzie mamy pewność, że jakość paliwa
jest dobra.

Zniszczenie katalizatora powoduje także niesprawna świeca zapłonowa.
Nie oszczędzajmy więc i dokonujmy okresowych przeglądów zgodnie z zaleceniami
producenta, nawet po upływie gwarancji.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty