Katalizator

Michał Głombiowski
Udostępnij:
Oceniając stan techniczny kupowanego samochodu często zapominamy o skontrolowaniu sprawności katalizatora. Tymczasem nie brakuje nieuczciwych sprzedawców oferujących samochody z uszkodzonymi katalizatorami lub pozbawionych ich zupełnie.

Oceniając stan techniczny kupowanego samochodu często zapominamy o skontrolowaniu sprawności katalizatora. Tymczasem nie brakuje nieuczciwych sprzedawców oferujących samochody z uszkodzonymi katalizatorami lub pozbawionych
ich zupełnie. Jeżeli w trakcie badania technicznego samochodu okaże się,
że ten element wyposażenia jest niesprawny, to auto nie zostanie dopuszczone
do ruchu.

Kompleksowa diagnoza stanu katalizatora nie jest
możliwa we własnym zakresie, musimy skorzystać
z pomocy wykwalifikowanych mechaników.
Fot. Robert Kwiatek

Katalizator jest wyposażeniem samochodu, którego stan trudno zdiagnozować
samodzielnie. Samo urządzenie jest słabo widoczne, znajduje się pod spodem
auta, zwykle ukryte za obudową. Kupując używany samochód warto jednak poświęcić
nieco czasu na sprawdzenie tego elementu auta, gdyż jego naprawa zwykle
okazuje się bardzo kosztowna. Pierwszym krokiem może być sprawdzenie, czy
katalizator rzeczywiście w samochodzie jest zamontowany. Wymaga to jednak
wjechania na kanał. Zdarza się, że niektóre pojazdy mają zamiast katalizatora
wstawiony kawałek rurki. Nie trzeba być wprawionym mechanikiem, by taką
"przeróbkę" dojrzeć na pierwszy rzut oka. Oczywiście, brak katalizatora
nie wyklucza możliwości jego późniejszego montażu, jednak będziemy musieli
liczyć się z wydatkiem wynoszącym zwykle od kilkuset do ponad 2 tysiący
złotych.
Sprawdź stan katalizatora !**Przydatna kontrola
Uszkodzenia katalizatora najłatwiej wykryć poprzez zmierzenie poziomu
toksyczności spalin - wyjaśnia Wojciech Kulesza, licencjonowany rzeczoznawca
PZMot. - Objawy jego niesprawności są też zwykle zauważalne podczas eksploatacji
samochodu. Spadek mocy, głośna praca silnika lub problemy z uruchomieniem
mogą być sygnałami, że katalizator nie jest w pełni sprawny.
do prawidłowego działania wymaga ściśle określonego składu mieszanki
paliwowo-powietrznej. Za optymalną proporcję powietrza do benzyny uważa
się 14,75:1. Tak dokładnie odmierzone dawki mieszanki zapewnić może tylko
aparatura wtryskowa sterowana komputerem, dlatego katalizatory lepiej sprawdzają
się w autach wyposażonych we wtrysk paliwa, niż w gaźnik. Ważną funkcję
spełnia także sonda lambda umieszczona w układzie wydechowym za katalizatorem.
Analizuje skład spalin i wysyła sygnały do komputera sterującego wtryskiem.
Jeśli katalizator jest uszkodzony, trudno odkryć to gołym okiem. Dużo powie
nam jednak kontrola spalin wydobywających się z rury wydechowej. Najistotniejszym
wskaźnikiem jest procentowa zawartość tlenku węgla (CO) w spalinach. W
samochodzie bez lub z uszkodzonym katalizatorem sięga ona od 1,5 do ok.
4 proc. Sprawnie działający katalizator obniża ten wskaźnik do ok. 0,03
proc., a nawet nieco poniżej.
Zawartość pozostałych związków (tlenki azotu, węglowodory i dwutlenek
węgla) jest konsekwencją ilości CO. Badanie przeprowadzone na stacji diagnostycznej
wykryje wszystkie pojawiające się nieprawidłowości, a wprawne oko mechanika
powinno wykryć ewentualne uszkodzenia mechaniczne.
- Kupując używany samochód warto także dowiedzieć się od sprzedającego,
czy wyposażenie to było już kiedyś wymieniane - mówi Wojciech Kulesza,
licencjonowany rzeczoznawca PZMot. - Współczesne katalizatory są coraz
bardziej wytrzymałe, jednak większość producentów zaleca jego wymianę po
120-150 tysiącach kilometrów przebiegu. Co prawda, zdarza się, że katalizatory
wytrzymują bez szwanku nawet 250 tysięcy kilometrów, jednak decydując się
na kupno auta z dużym przebiegiem na liczniku musimy liczyć się z tym,
że niedługo może zaistnieć konieczność wymiany katalizatora, ze względu
na zużycie eksploatacyjne.
Ważne zasady**


  • Uważaj na paliwo, które tankujesz - nawet najmniejsza ilość benzyny ołowiowej
    może zniszczyć nieodwracalnie katalizator. O pomyłkę łatwo zwłaszcza wtedy,
    gdy tankujemy paliwo z kanistra.

  • Nie próbuj uruchamiać samochodu metodą "na pych"

  • Staraj się korzystać ze sprawdzonych stacji benzynowych, gdzie jakość paliwa
    jest dobra. Zanieczyszczone i niskiej jakości paliwo sprawia, że na skutek
    wysokiej temperatury pracy wkład katalizatora ulega stopnieniu. Prawidłowa
    temperatura pracy katalizatora to ok. 600 stopni C, przy paliwie zanieczyszczonym
    może ona wynieść nawet 900 stopni C.

  • Systematycznie kontroluj stan świec zapłonowych. Brak iskry w jednym z
    cylindrów powoduje spłynięcie nie spalonej benzyny do układu wydechowego
    zanieczyszczając katalizator.

  • Może ulec zniszczeniu pod wpływem uderzenia o kamień, krawężnik itp.

  • Niewskazane jest gwałtowne schłodzenie katalizatora, do którego dochodzi
    na przykład, gdy wjedziemy w głęboką kałużę.
  • Sprawdzić przed zakupem
    Wojciech Kulesza, licencjonowany rzeczoznawca PZMot

    - Przed kupnem używanego samochodu warto sprawdzić, jak wygląda wylot
    rury wydechowej. Jeżeli jest on mocno zakopcony, pokryty sadzą, to istotny
    znak, że układ wydechowy, a zwłaszcza katalizator, mogą być niesprawne.
    Dość łatwo sprawdzić też, czy katalizator był niedawno wymieniany, jednak
    wymaga to zwykle wjechania autem na kanał. Nowe wyposażenie będzie zwracać
    uwagę świeżym wyglądem i błyszczącą blachą, stosunkowo prosto więc skonfrontować
    zapewnienia sprzedającego z rzeczywistością. Przyjrzyjmy się także, czy
    katalizator nie ma śladów uszkodzeń mechanicznych. Wszelkie pęknięcia czy
    zgięcia mogą świadczyć o tym, że został on uderzony i jego ceramiczny wkład
    może być popękany.

    Dołącz do nas na Facebooku!

    Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

    Polub nas na Facebooku!

    Kontakt z redakcją

    Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

    Napisz do nas!

    Polecane oferty

    miejsce #1

    Bacscan

    Bacscan CA 9000 Professional SG

    476,00 zł265,00 zł-44%
    miejsce #2

    Promiler

    Promiler AL 7010

    359,00 zł292,64 zł-18%
    miejsce #3

    Promiler

    Promiler iBlow 10

    1 799,00 zł1 538,00 zł-15%
    miejsce #4

    Certen

    Certen Personal White

    389,00 zł338,00 zł-13%
    miejsce #5

    Promiler

    PROMILER AL 7000 LITE

    238,00 zł229,00 zł
    miejsce #6

    Bean

    AlcoFind AF-35

    299,00 zł
    Materiały promocyjne partnera

    Nowy taryfikator

    Komentarze

    Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

    Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

    Podaj powód zgłoszenia

    Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
    Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
    Dodaj ogłoszenie