Kary za brak ubezpieczenia OC szybsze i wyższe

redakcja.regiomoto
Za wypadek spowodowany autem bez OC odpowiada zarówno kierowca, jak i właściciel pojazdu
Za wypadek spowodowany autem bez OC odpowiada zarówno kierowca, jak i właściciel pojazdu
Policjanci otrzymali narzędzie, które umożliwia szybkie przesyłanie raportów z kontroli obowiązkowej polisy OC. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny zakończył wprowadzanie systemu e-Zawiadomienia w komendach w całej Polsce. Kary za brak OC jak co roku poszły w górę.
Za wypadek spowodowany autem bez OC odpowiada zarówno kierowca, jak i właściciel pojazdu
Za wypadek spowodowany autem bez OC odpowiada zarówno kierowca, jak i właściciel pojazdu

- Po udanym pilotażu systemu e-Zawiadomienia w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Szczecinie, stopniowo zaczęliśmy udostępniać go kolejnym jednostkom policji - mówi Elżbieta Wanat-Połeć, prezes zarządu UFG. – Teraz działa on w całym kraju.

Dzięki e-Zawiadomieniom policjanci, zamiast papierowych zgłoszeń o braku aktualnego OC przesyłają do funduszu informacje drogą elektroniczną.

- Oszczędzamy nie tylko na wydatkach na papier czy toner do drukarek, ale również na przesyłkach pocztowych – mówi mł. insp. Grzegorz Sudakow, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Szczecinie. – Samo wysłanie zawiadomienia zajmuje teraz tylko kilka minut i nie angażuje tak wielu osób jak wcześniej.

Wyjaśnia, że sporym ułatwieniem jest to, że system sam podpowiada np. informacje dotyczące auta, już po wpisaniu numeru rejestracyjnego.

W 2014 roku, do końca listopada, elektronicznie trafiło do UFG 12,3 tysięcy zawiadomień na ponad 32 tysiące wszystkich zawiadomień od policji o braku OC.

- Dzięki systemowi nie tylko szybciej otrzymujemy zawiadomienia, ale obserwujemy też poprawę jakości danych znajdujących się w tej dokumentacji – zaznacza Joanna Pasturczak, wicedyrektor Pionu Windykacji UFG. – W efekcie spada ryzyko kolizji z pojazdem bez OC, gdyż mamy nadzieję, że osoba u której stwierdzimy brak tej polisy szybko ubezpiecza się.

Po otrzymaniu informacji od policji fundusz rozpoczyna postępowanie wyjaśniające i w przypadku faktycznego braku tego obowiązkowego ubezpieczenia wzywa właściciela pojazdu o zapłacenia kary. Jej wysokość zgodnie z prawem jest obliczana na podstawie minimalnego wynagrodzenia za pracę. W 2015 r. wynosi on 1750 zł brutto. Podstawowa sankcja dla właściciela auta osobowego to dwukrotność minimalnego wynagrodzenia za pracę. Z kolei dla właścicieli ciężarówek - trzykrotność minimalnego wynagrodzenia. W przypadku braku polisy tylko przez kilka dni, właściciel pojazdu zapłaci część kary. Gdy przerwa nie przekracza 3 dni - 20 proc., a do 14 dni – 50 proc. sankcji podstawowej. W 2015 roku kary te będą o około cztery procent wyższe niż w mijającym roku (tabela poniżej).

TABELA

Fundusz szacuje, że po polskich drogach porusza się około 250 tys. nieubezpieczonych pojazdów. Kierowcy tych samochodów i motocykli oraz nieznani sprawcy powodują ponad 6 tys. wypadków rocznie. Kosztują one właścicieli innych pojazdów ponad 70 mln zł rocznie. Wypłaty z UFG są bowiem finansowane przez firmy ubezpieczeniowe.

Nieubezpieczony kierowca musi się liczyć z konieczność zapłacenia:
- kary za brak OC,
- mandatu podczas kontroli drogowej za brak potwierdzenia opłacenia składki na polisę OC,
- odszkodowania za spowodowany wypadek wraz z kosztami UFG.

Oprócz tego właściciel nieubezpieczonego pojazdu musi wykupić polisę OC. 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty