Karoserie z drewna

Maciej Rzońca
Udostępnij:
Od kilku lat podczas salonów samochodowych w Genewie firma ubezpieczeniowa Axa z Zurychu organizuje prezentacje pojazdów zabytkowych.

W tym roku motywem przewodnim ekspozycji były samochody, których karoserie były częściowo
wykonane z drewna.
Pomysł wykorzystania drewna w konstrukcjach samochodowych pojawił się
u zarania motoryzacji. Z czasem metal wyparł niemal całkowicie drewno,
którego szlachetne gatunki wykorzystywano co najwyżej do wykończenia wnętrz
luksusowych pojazdów. Częściowo drewniane karoserie pojawiły się ponownie
po II wojnie światowej, gdy gwałtownie rosło zapotrzebowanie na cywilne
pojazdy mechaniczne, natomiast potrzeby frontu i zniszczenia wojenne dramatycznie
zmniejszyły ilość stali na rynku. Pierwsze lata zimnej wojny również wymagały
skierowania rud żelaza do przemysłu zbrojeniowego. W tej sytuacji producenci
samochodów sięgnęli po drewno, nie przypuszczając zapewne, że tworzą cudownie
ciepłe, przyjazne pojazdy, które nawet po pół wieku będą budziły zachwyt.
Inna sprawa, że nie istniały wówczas pojęcie strefy kontrolowanego zgniotu.
Teraz produkcja seryjna takich samochodów byłaby niemożliwa ze względu
na bardzo surowe normy bezpieczeństwa, którym muszą sprostać pojazdy.

Najbardziej znajomą sylwetkę rozpoznają starsi Polacy w chevrolecie fleetline z 1947 roku. Niewiele różniący się samochód produkowano na Żeraniu pod nazwą Warszawa. W USA w latach 1947-48 wyprodukowano blisko 160 tys. egzemplarzy tego chevroleta, który posiadał 6-cylindrowy silnik o pojemności 3518 ccm i mocy 91 KM.
Karoserie z drewna

Chevrolet fleetline
Z tego samego roku pochodzi (również bardzo przypominający warszawę) ford sportsman, który posiadał 8-cylindrowy silnik o pojemności 3916 ccm i mocy 100 KM. Wielkość produkcji tego forda była jednak maleńka w porównaniu z chevroletem fleetline, bo wyniosła zaledwie 2500 sztuk.
Karoserie z drewna

Ford sportsman
Włosi w samochodach lancia aurelia z 1952 roku, czy fiat 500 z 1949 roku, podobnie jak Amerykanie, nie stronili od drewna. W tym ostatnim, praktycznie całe boki przedziału pasażerskiego znakomicie nadawały się na opał.
Karoserie z drewna

Fiat 500

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie