Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kamery rejestrujące wjazd na czerwonym świetle - testy zakończone, czas na montaż

redakcja.regiomoto
Testy systemu rejestrującego wjazd na czerwonym świetle
Testy systemu rejestrującego wjazd na czerwonym świetle
Główny Inspektorat Transportu Drogowego zawarł z wrocławską firmą Neurosoft umowę na wykonanie systemu monitoringu wjazdu na czerwonym świetle. Obejmie on 20 skrzyżowań na drogach krajowych. Ma zacząć działać w połowie 2015 r.
Testy systemu rejestrującego wjazd na czerwonym świetle
Testy systemu rejestrującego wjazd na czerwonym świetle

System będzie obsługiwało Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym, do którego już podłączonych jest 300 fotoradarów. Aby karać kierowców, którzy nie zatrzymują się na czerwonym świetle, potrzebnych będzie m.in. 250 kamer HD. Kamery nie będą mierzyć prędkości, ograniczą się jedynie do rejestracji tych pojazdów, które wjadą na za sygnalizator po zmianie światła na czerwone. Nie będą więc poprzedzone znakiem D-51, bo te ustawia się tylko przed urządzeniami mierzącymi prędkość.

Oto lista lokalizacji kamer GITD, monitorujących wjazd na czerwonym świetle

Miasto - Droga krajowa - Droga krzyżująca się - Województwo

Grębocin - DK 15 - ulice Dworcowa i Lubicka - kujawsko-pomorskie
Jabłonna - DK 61 - ulice Modlińska i Brzozowa - mazowieckie
Komorniki - DK 5 - ulice Magazynowa i Daimlera-Gottlieba - wielkopolskie
Kowal - DK 1 - ul. Wojska Polskiego - kujawsko-pomorskie
Luzino - DK 6 - ul. Chłopska i Wilczka - pomorskie
Łaziska Górne - DK 81 - ul. Cieszyńska - śląskie
Łukanowice - DK 94 - zjazd na Sierachowice - małopolskie
Łuków - DK 63 - ul. Międzyrzecka - lubelskie
Marki - DK 8 - ul. Wspólna - mazowieckie
Miszewo - DK 20 - ul. Gdańska - pomorskie
Mosty - DK 6 - ulice Witosa i Kwiatowa - pomorskie
Mroków - DK 7 - ul. Rejonowa - mazowieckie
Olkusz - DK 94 - ul. Kazimierza Wielkiego - małopolskie
Piła - DK 10 - ul. Bydgoska - wielkopolskie
Polkowice - DK 3 - ul. Kopalniana - dolnośląskie
Ropczyce - DK 4 - ul. 3 Maja - podkarpackie
Rusiec - DK 8 - ulice Szkolna i Starowiejska - mazowieckie
Stalowa Wola - DK 77 - ul. Komisji Edukacji Narodowej - podkarpackie
Zduńska Wola - DK 12 - ul. Spacerowa - łódzkie
Zgierz - DK 1 - ulice Długa i Jana Pawła II - łódzkie

Lista lokalizacji kamer rejestrujących wjazd na czerwonym świetle (plik PDF)

Testy systemu już się zakończyły, teraz czas na projektowanie i montaż. Wszystko ma zacząć działać najpóźniej w czerwcu 2015 r.

Oto animacja pokazująca działanie systemu:

Rozwiązanie wybrano w drodze postępowania GITD na zakup stacjonarnych urządzeń rejestrujących naruszenia przepisów, polegające na niestosowaniu się do sygnałów świetlnych. Wybrany produkt pozytywnie przeszedł testy sprawności dla urządzeń kontrolno-pomiarowych, które odbyły się w kwietniu 2014.

- System NeuroCar RedLight będzie już w niedługiej przyszłości jednym z głównych elementów Centralnego Systemu Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym. Celem jego wdrożenia jest wyrobienie w kierowcach nawyku przestrzegania przepisów ruchu drogowego w zakresie stosowania się do sygnalizacji świetlnej. Bardzo zależy nam na tym, by prowadzący pojazdy nie przyspieszali w momencie zbliżania się do skrzyżowania, na którym zapala się już pomarańczowy sygnalizator – mówi Ireneusz Potasiak, Naczelnik Wydziału Instalacji oraz Utrzymania Urządzeń w Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym.

Oprócz kwestii związanych z bezpieczeństwem system ma upłynnić ruch pojazdów w obszarze skrzyżowań z sygnalizacją świetlną.

Testy nowego systemu odbywały się zgodnie ze scenariuszem, będącym częścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia cząstkowego. GITD stworzył wierną imitację warunków drogowych na wydzielonym i zabezpieczonym pasie startowym toruńskiego aeroklubu. Za pomocą taśm wyznaczono skrzyżowanie typu T, a także zainstalowano tymczasową sygnalizację świetlną. Przejazdy i zatrzymania wykonywane były zgodnie ze scenariuszem testów, pojazdami różnych kategorii. Do testów wykorzystano samochód ciężarowy, pojazdy dostawcze oraz osobowe. Łącznie zasymulowano 800 wykroczeń. W ramach testów sprawdzono też reakcje systemu na szereg czynników mogących potencjalnie zakłócić jego pracę. W każdym z symulowanych przypadków system działał prawidłowo.

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym to komórka organizacyjna Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego. W chwili obecnej Centrum zarządza 300 urządzeniami stacjonarnymi (tzw. fotoradarami) i 29 mobilnymi urządzeniami rejestrującymi, zamontowanymi w radiowozach GITD. Planowana do 2015 roku rozbudowa infrastruktury obejmie instalację 100 nowych fotoradarów, 29 urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości oraz montaż systemów kontroli wjazdu na czerwonym świetle dla 20 skrzyżowań

Spółka Neurosoft powstała w listopadzie 1992 r. i zatrudnia obecnie ponad 60 pracowników. Znakiem rozpoznawczym firmy są technologie oparte na sztucznych sieciach neuronowych. Dzięki silnemu zespołowi R&D z powodzeniem wprowadza na rynek systemy oparte na nowoczesnych technologiach sieci neuronowych. Celem Neurosoftu w zakresie rozwiązań teleinformatycznych jest wspieranie bezpieczeństwa ruchu drogowego i systemów ITS. Neurosoft posiada technologię w zakresie identyfikacji pojazdów w ruchu – ANPR (automatyczne rozpoznanie tablic rejestracyjnych) MMR (rozpoznanie marki i modelu pojazdu) oraz integracji drogowych urządzeń pomiarowych, a także transmisji danych.

(DKO) 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na motofakty.pl Motofakty