Kaktus bez kolców

(mp)
Kaktus potrzebuje niewielkich ilości wody, by żyć. Citroen C-Cactus ma zadowalać się niewielką ilością paliwa, by jeździć.

Fot. Citroen
Fot. Citroen

 

Koncepcyjny C-Cactus, zbudowany na bazie modelu C4, prezentuje nowatorskie podejście do tematu samochodu. Konstruktorzy maksymalnie uprościli jego mechanizmy i części. Zgodnie z tą koncepcją zlikwidowano tablicę rozdzielczą.

 

Mniej części

 

Centralna konsola zawiera głośniki, funkcje sterowania skrzyni biegów oraz ekran dotykowy obsługujący komputer pokładowy, system nawigacji i regulację klimatyzacji.

 

Przełączniki kierunkowskazów, świateł, wycieraczek, radary parkowania oraz ogranicznik/regulator prędkości znajdują się na nieruchomej piaście kierownicy, podobnie jak prędkościomierz, wskaźniki świetlne kierunkowskazów i świateł oraz wskaźniki alarmowe.

Fot. Citroen
Fot. Citroen

 

Innym przykładem uproszczenia konstrukcji jest zderzak przedni ze światłami i logo marki, który został powtórzony w dolnym pasie klapy tylnej.

 

Blok przedni został zaprojektowany tylko z dwóch elementów: nieruchomej pokrywy silnika z błotnikami i klapki umożliwiającej dostęp do funkcji serwisowych samochodu (olej, płyn do spryskiwaczy itd.).

 

W C-Cactus przewidziano jedynie tradycyjny system uchylania szyb, wychodząc z założenia, że sprawę schładzania i ogrzewania wnętrza "załatwia" klimatyzacja. Umożliwiło to likwidację słupków i mechanizmu opuszczania i podnoszenia szyb.

Fot. Citroen
Fot. Citroen

 

Redukcja liczby części polega również na zastosowaniu elementów jednobryłowych.

Panele drzwi składają się z dwóch części, podczas gdy w tradycyjnych modelach osobowych są zbudowane z dwunastu elementów. Siedzenia są również złożone tylko z dwóch części.

 

W sumie na wnętrze C-Cactusa składa się niewiele ponad 200 części, czyli prawie dwukrotnie mniej w porównaniu do tradycyjnego samochodu tej samej wielkości.

 

Diesel plus elektryczny

 

Zredukowanie liczby części umożliwiło zmniejszenie ciężaru samochodu o 15 proc. w porównaniu z C4 z napędem hybrydowym HDi. Masa C-Cactusa wynosi1 306 kg. Ponadto, ograniczenie ilości

Fot. Citroen
Fot. Citroen

podzespołów części umożliwia zmniejszenie zużytych surowców, a i tak znaczna ich część pochodzi z odzysku lub podlega recyklingowi.

 

Dotyczy to w szczególności szyby przedniej i szyb bocznych, których szkło może zostać przetworzone, jak również opon oraz blachy drzwi, która jest wykonana z surowej stali poddanej jedynie obróbce antykorozyjnej, bez warstw lakieru czy farby.

 

Dywaniki są wykonane z pochodzącej z odzysku skóry, pozyskiwanej z odpadów skórzanych, których nie można wykorzystać w tradycyjnej garbarni; liczne części są wytworzone z naturalnego korka pochodzącego z kory dębowej; wykładzina paneli drzwi i schowków jest wełniana, bez domieszek chemicznych, podlegająca recyklingowi i biodegradacji.

 

Do napędu koncepcyjnego Citroena zastosowano układ hybrydowy z silnikiem wysokoprężnym HDi o mocy 70 KM wyposażonym w filtr cząstek stałych. Współpracuje z nim silnik elektryczny umieszczony w obudowie sprzęgła, dający dodatkową moc 30 KM. Średnie zużycie paliwa C-

Fot. Citroen
Fot. Citroen

Cactusa wynosi 3,4 l/100 km, a emisja CO2 na poziomie 78 g/km w cyklu mieszanym.

 

W cyklu miejskim tryb pracy ZEV (Zero Emission Vehicle) umożliwia jazdę z napędem wyłącznie elektrycznym, którego dodatkową zaletą jest cicha praca. Na trasach wymagających często następujących po sobie przyspieszeń i hamowań, hybrydowy napęd umożliwia ograniczenie zużycia paliwa poprzez jednoczesne wykorzystanie obu źródeł energii. Maksymalna prędkość C-Cactusa została celowo ograniczona do 150 km/h.

 

Bajery

 

W aucie nie zabrakło nowinek technicznych. Kluczyk jest jednocześnie przenośnym odtwarzaczem MP3 z dotykowym ekranem, wkładanym do nieruchomej piasty kierownicy i rozpoznawanym przez samochód.

Fot. Citroen
Fot. Citroen

 

Wypukłe cyfry szybkościomierza rozmieszczone na obwodzie piasty kierownicy obracają się w zależności od prędkości i przyjmują pozycję w stosunku do stałego wskaźnika.

 

Tylna kanapa przesuwa się na prowadnicy i składa na przednie siedzenia. Podłoga jest połączona z kanapą i również przesuwa się, odsłaniając dodatkową, praktycznie płaską przestrzeń umożliwiającą załadunek dużych przedmiotów.

 

Od strony pasażera przewidziana jest możliwość zatrzaskowego montażu torby, która zastępuje schowek centralny i może być jednocześnie wykorzystywana do transportu przedmiotów na zewnątrz samochodu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty