Kajetanowicz i Baran ponownie mistrzami Europy!

(Tomasz Szmandra/ip)
Kajetan Kajetanowicz i Jarosław Baran po raz drugi z rzędu zdobyli tytuł Rajdowych Mistrzów Europy. Polska załoga zajęła 4. miejsce w Rajdzie Lipawy, zdobywając 21 punktów i zapewniając sobie prymat w końcowej klasyfikacji FIA ERC na jedna rundę przed końcem sezonu / Fot. materiały prasowe
Kajetan Kajetanowicz i Jarosław Baran po raz drugi z rzędu zdobyli tytuł Rajdowych Mistrzów Europy. Polska załoga zajęła 4. miejsce w Rajdzie Lipawy, zdobywając 21 punktów i zapewniając sobie prymat w końcowej klasyfikacji FIA ERC na jedna rundę przed końcem sezonu / Fot. materiały prasowe
Kajetan Kajetanowicz i Jarosław Baran po raz drugi z rzędu zdobyli tytuł Rajdowych Mistrzów Europy. Polska załoga zajęła 4. miejsce w Rajdzie Lipawy, zdobywając 21 punktów i zapewniając sobie prymat w końcowej klasyfikacji FIA ERC na jedna rundę przed końcem sezonu.
Kajetan Kajetanowicz i Jarosław Baran po raz drugi z rzędu zdobyli tytuł Rajdowych Mistrzów Europy. Polska załoga zajęła 4. miejsce w Rajdzie Lipawy,
Kajetan Kajetanowicz i Jarosław Baran po raz drugi z rzędu zdobyli tytuł Rajdowych Mistrzów Europy. Polska załoga zajęła 4. miejsce w Rajdzie Lipawy, zdobywając 21 punktów i zapewniając sobie prymat w końcowej klasyfikacji FIA ERC na jedna rundę przed końcem sezonu / Fot. materiały prasowe

Dokładnie 344 dni po ubiegłorocznym triumfie w Rajdowych Mistrzostwach Europy, Kajetan Kajetanowicz i Jarek Baran powtórzyli ten sukces i drugi raz z rzędu sięgnęli po tytuł najlepszej rajdowej załogi Starego Kontynentu. To osiągnięcie wprowadza reprezentantów Lotos Rally Team do wąskiego grona zawodników, którzy obronili tytuł mistrzowski w Rajdowych Mistrzostwach Europy. Warto podkreślić, że zespół Kajetanowicza ponownie zgarnął pełną pulę w FIA ERC, bowiem także i w tym sezonie Lotos Rally Team zapisał na swoje konto zwycięstwo w klasyfikacji zespołowej.

Kajetanowicz z Baranem, którzy przez cały sezon korzystali z Forda Fiesty R5, przygotowanego przez polski oddział M-Sportu, przypieczętowali triumf w klasyfikacji generalnej FIA ERC podczas 9. rundy mistrzostw, rozegranej na Łotwie. Zanim to jednak nastąpiło Polacy zbudowali sobie wyraźną przewagę w klasyfikacji mistrzostw, zdobywając punkty w każdym z 7. poprzednich rajdów.

W pierwszym rajdzie sezonu – na Wyspach Kanaryjskich - Kajto z Jarkiem wygrali najwięcej oesów, zdobyli 29 punktów a także byli szybsi i skuteczniejsi od Madsa Ostberga – norweskiego zawodnika mającego na koncie ponad 100 rund WRC. Już w kolejnych zawodach – asfaltowym Rajdzie Irlandii – Polacy po raz drugi z rzędu zajęli drugą lokatę i objęli prowadzenie w mistrzostwach. Na Zielonej Wyspie Kajetanowicz i Baran byli lepsi od wszystkich regularnych uczestników Mistrzostw Wielkiej Brytanii i do samej mety walczyli o zwycięstwo z Irlandczykiem Craigiem Breenem. Ozdobą legendarnego, arcytrudnego Rajdu Akropolu była szalona, ale efektywna pogoń Rajdowych Mistrzów Europy. Walka o powrót do punktowanej dziesiątki się opłaciła – Polacy awansowali aż o 26 pozycji i obronili pozycję liderów FIA ERC. Na egzotycznych Azorach Kajetan i Jarek byli najszybsi po pierwszym dniu zmagań, ale nawet późniejsza awaria układu przeniesienia napędu nie przeszkodziła im w ukończeniu tego malowniczego, choć kapryśnego rajdu na podium i to po raz drugi z rzędu. Dzięki tym wynikom, w pierwszej połowie sezonu załoga Lotos Rally Team zgromadziła 92 punkty i prowadziła w klasyfikacji mistrzostw z 15-punktową przewagą.

Po debiucie w Rajdowych Mistrzostwach Świata podczas Rajdu Polski, Kajetanowicz i Baran powrócili do rywalizacji w FIA ERC, zdobywając drugą lokatę na szybkich szutrach Estonii. Na początku sierpnia reprezentanci Lotos Rally Team zdominowali 25. Rajd Rzeszowski. Po niemal 1100 dniach od ich poprzedniego startu w tych zawodach Kajto z Jarkiem pokonali całą krajową czołówkę, a także Bryana Bouffier - czterokrotnego triumfatora Rajdu Rzeszowskiego. Liderzy FIA ERC odnieśli na Podkarpaciu bezapelacyjne zwycięstwo - wygrali 8 z 13. oesów i wywalczyli w Rzeszowie 39 na 39 możliwych do zdobycia punktów. W Rajdzie Barum Kajetanowicz i Baran od początku byli na dobrej drodze do powtórzenia świetnego rezultatu z 2015 r. Drogę do kolejnego podium w sezonie przerwała im awaria silnika, z którą mechanicy jednak się uporali i wrócili do rywalizacji w niedzielnym etapie zawodów, kończąc go na rewelacyjnym drugim miejscu.

Kajetan Kajetanowicz i Jarosław Baran po raz drugi z rzędu zdobyli tytuł Rajdowych Mistrzów Europy. Polska załoga zajęła 4. miejsce w Rajdzie Lipawy,
Kajetan Kajetanowicz i Jarosław Baran po raz drugi z rzędu zdobyli tytuł Rajdowych Mistrzów Europy. Polska załoga zajęła 4. miejsce w Rajdzie Lipawy, zdobywając 21 punktów i zapewniając sobie prymat w końcowej klasyfikacji FIA ERC na jedna rundę przed końcem sezonu / Fot. materiały prasowe

W całym sezonie polscy mistrzowie harmonijnie łączyli wysokie tempo ze skutecznością niezbędną do zdobywania punktów. Na swoim koncie Kajetan i Jarek mają zwycięstwo na 29 ze 103 (28 proc.) odcinków specjalnych, do których wystartowali w tym sezonie europejskiego czempionatu. W pierwszej trójce polska załoga ukończyła 71 z 103 oesów (69. proc.).

Zwycięstwo w 9. rundzie FIA ERC padło łupem łotewskiej załogi Sirmacis/Simins, jadącej Skodą Fabią R5. Podium uzupełnili Rosjanie Aleksiej Łukjaniuk z Romanem Kapustinem (Mitsubishi Lancer Evo X) oraz Estończycy - Siim Plangi pilotowany przez Marka Sarapuu. Choć losy tytułu mistrzowskiego są już rozstrzygnięte, to nadal toczy się batalia o miano wicemistrzów Starego Kontynentu. Walka o puchar za drugie miejsce rozegra się pomiędzy Aleksiejem Łukjaniukiem, a Ralfsem Sirmacisem, który po zwycięstwie w rajdzie Lipawy zbliżył się do Rosjanina w punktacji mistrzostw.

- Od wielu lat każdy z moich dni jest podporządkowany rajdom samochodowym i przeżyty z myślą o tym, jak być jeszcze skuteczniejszym i szybszym. To wszystko nie tylko dlatego, żeby przeżywać takie chwile jak dziś, kiedy po raz drugi z rzędu zostajemy Rajdowymi Mistrzami Europy. Robię to także, a może przede wszystkim dlatego, że kocham to, czym się zajmuję. Mocno wierzę, że bez prawdziwego zaangażowania i oddania nie zdobylibyśmy zaufania Grupy LOTOS, Cube ITG oraz Driving Experience, czyli moich partnerów, którzy umożliwili nam walkę o najwyższe cele, ale także niesamowite emocje i serca fanów. To niesamowite jak wielu wspaniałych, pomocnych ludzi poznałem przez te wszystkie lata rajdowej drogi i jak wiele wartościowych relacji mogłem zbudować. Dziś spełniłem marzenie o obronie tytułu, ale mam jeszcze jedno. Chciałbym, żeby Ci wszyscy ludzie - moi rodzice, bliscy, przyjaciele, partnerzy – zrozumieli moją wdzięczność, a także poczuli, że to nasz wspólny tytuł. Dla mnie oni też są mistrzami Europy – powiedział Kajetan Kajetanowicz.

- Ten sezon był niesamowicie intensywny. Spodziewaliśmy się, że obrona tytułu będzie trudnym zadaniem, wymagającym od nas samych, ale i od całego LOTOS Rally Team, wiele wysiłku, ale nie spodziewaliśmy się, że dzięki wspólnej pracy pokonamy tyle różnych problemów. Z Kajetanem kilkukrotnie broniliśmy tytułu Mistrzów Polski i cały czas pomaga nam doświadczenie zdobyte w walce z mocnymi konkurentami. 30 lat na fotelu pilota potrafi zahartować każdego. Nauczyć, że są takie momenty, w których nie można się poddawać, trzeba się skoncentrować na wyniku. To był dla mnie naprawdę wymagający sezon – tłumaczy Jarek Baran.

Klasyfikacja Rajdowych Mistrzostw Europy po Rajdzie Lipawy – 9. rundzie FIA ERC 2016:

1. Kajetanowicz/Baran (Polska) 181 pkt.

2. Aleksiej Łukjaniuk (Rosja) 120 pkt.

3. Ralfs Sirmacis (Łotwa) 118 pkt.

4. Bryan Bouffier (Francja) 42 pkt.

5. Kołtun/Pleskot (Polska) 41 pkt.

6. Kopecky/Dresler (Czechy) 39 pkt.

7. Breen/Martin (Irlandia) 38 pkt.

8. Loix/Gitsels (Belgia) 38 pkt.

9. Jeets/Toom (Estonia) 38 pkt.

10. Moura/Costa (Portugalia) 37 pkt.

Do klasyfikacji mistrzostw liczy się siedem najlepszych wyników. W ostatniej rundzie sezonu pozostało do zdobycia jeszcze 39 punktów.

Klasyfikacja zespołowa FIA ERC:

1. Lotos Rally Team 145 pkt.

2. Sports Racing Technologies 91 pkt.

3. C-Rally 76 pkt.

4. Tiger Rally Team 58 pkt.

5. Botka Rally Team 53 pkt.

6. Tlustak Racing 50 pkt.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty