Kabriolet - więcej niż samochód

Ryszard M.Perczak
Wśród kilkudziesięciu nowych samochodów osobowych wprowadzanych każdego roku na rynek zazwyczaj przynajmniej kilka ma nadwozie typu kabriolet.


Mimo iż stanowią one zaledwie margines całej produkcji wybranego modelu,
zawsze są ważną pozycją w ofercie danej marki. Świadczą one bowiem o jej
prestiżu i wadze, jaką przywiązuje się do najbardziej wyszukanych oczekiwań
klientów...**
Kabriolet był pierwszy
Na pierwszy rzut oka może się wydać nieprawdopodobne, ale samochody
z otwartymi nadwoziami mają znacznie dłuższą historię niż pojazdy wyposażone
w stały dach. Dzieje pojazdu samobieżnego zaczynają się przecież od nadwozia,
które dziś określilibyśmy jako kabriolet. Powód takiej kolejności w rozwoju
samochodowych karoserii jest dość banalny. Nadwozia samochodu swój początek
wzięły przecież od pojazdów konnych, a te - jak wiadomo - częściej występowały
w formie odkrytej.
Z upływem czasu wraz z doskonaleniem pojazdów mechanicznych zmieniały
się również ich nadwozia. Mimo iż zdecydowaną większość w gamie modeli
osobowych stanowiły już w latach 20. auta ze stałym dachem, to jednak o
kabrioletach wcale nie zapomniano. Kilka marek przeszło do historii motoryzacji
tylko dlatego, że zaistniały pod postacią efektownych kabrio. W ponadstuletnich
dziejach samochodu egzemplarze pozbawione dachu, niezależnie od szerokości
geograficznej, budziły zawsze zainteresowanie. Raz, że były droższe od
typowych aut, poza tym świadczyły o swoistej fantazji właściciela, a ponadto
wyróżniały się z ulicznego tłumu seryjnych samochodów.
Niektóre rejony świata są wręcz stworzone dla kabrioletów. Poziom ich
sprzedaży np. w Kalifornii jest najwyższy na świecie. Równie często tego
typu auta można spotkać na wybrzeu we Francji, Włoch i Grecji. Niestety
nasz polski klimat nie sprzyja powodzeniu samochodów pozbawionych dachu.
Mimo to z roku na rok rośnie u nas liczba sprzedanych egzemplarzy z tym
typem nadwozia.
Od yugo do porsche
Mimo iż kabriolety sprzedawane są nieporównywalnie rzadziej niż auta
z nadwoziami zamkniętymi to jednak praktycznie pod każdą marką znajdziemy
taką wersję. Z nadwoziem typu kabriolet są popularne i tanie modele oraz
rasowe wyścigówki. Jest fiat punto i porsche 911. Nawet tak dość pospolita
marka jak Zastawa miała swego czasu w tej grupie swojego reprezentanta
w postaci yugo koral. Niektóre firmy, jak Saab mają w produkcji kabrioletów
wyjątkowo bogatą przeszłość i duże doświadczenie. Pod postacią kabrioletu
sprzedawane są m.in. opel astra, renault megane i volkswagen golf. W segmencie
kompaktów na tę wersje nie doczekaliśmy się jedynie forda focusa i toyoty
corolli. Bardzo ciepło został przyjęty peugeot 206 cc będący nadzwyczaj
udanym połączeniem kabrioletu i samochodu osobowego ze sztywnym dachem.
Jesienią ubiegłego roku zaprezentowano po raz pierwszy audi A4 cabriolet.
Jest to już drugie pokolenie "czwórki" w tym typie nadwozia. Jak przystało
na ekskluzywny charakter marki także w tym modelu nie ma żadnych kompromisów.
Rola kierowcy przy montażu bądź składaniu dachu sprowadza się do przyciśnięcia
jednej dźwigni. Resztę wykonuje precyzyjny system. Ponieważ kabriolet to
coś więcej niż samochód osobowy najmłodsze dziecko firmy i Ingolstadt wyposażono
z przyzwoite silniki (2,4 - 170 KM lub 3,0 - 220 KM), które nadają im odpowiednią
dynamikę.
Bez dachu**
Współcześnie pod pojęciem kabriolet rozumie się samochody pozbawione
dachu. Tymczasem kabriolety to także auta typu roadster i targa. Ale te
różnice nie mają większego znaczenia. Istotny jest jedynie fakt, czy dach
jest stały czy też nie.
Elitarność kabrioletów wynika nie tylko z faktu umiarkowanej ich podaży.
Zbudowanie bezpiecznego samochodu pozbawionego dachu jest zadaniem znacznie
trudniejszym niż najbardziej wyszukanego pod względem karoserii modelu
wyposażonego w stały dach. Zapewnienie odporności na skręcanie, a także
konieczność zastosowania specjalnych ochron w razie wywrotki do góry kołami
zmuszają konstruktorów kabrioletów do specjalnych zabiegów technicznych.
Proces projektowania i testowania tych samochodów jest znacznie bardziej
skomplikowany i tym samym odpowiednio droższy.

Kabriolet - więcej niż samochód

Wśród aktualnie produkowanych samochodów z nadwoziami typu kabriolet
najnowszą pozycją jest audi A4...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty