Kabriolet na lato

Michał Grygier
Fot. Mercedes-Benz
Fot. Mercedes-Benz
Nadchodzi sezon kabrioletów. Mimo krótkiego lata, oferta samochodów z otwieranym dachem jest całkiem spora.

 

Kabriolety są droższe od aut z nadwoziem zamkniętym, gdyż konstrukcja jest dodatkowo wzmacniana pod kątem sztywności nadwozia i bezpieczeństwa podróżujących.

 

Potencjalny nabywca ma dwie możliwości - tradycyjne kabrio z miękkim dachem oraz tzw.

Fot. Mercedes-Benz
Fot. Mercedes-Benz

cabrio-coupe wyposażone w stalowy, ale składany dach.

 

Do roku 1996 kabriolet oznaczał, że latem skorzystamy ze wszystkich jego zalet - nieba nad głową, słońca na twarzy, wiatru we włosach, ptaków na ramieniu i pożądliwych spojrzeń kobiet. Prestiż i zerknięcia przechodniów ze szczyptą szpanerki. Ale zima oznaczała zwykle sople na uszach i lód na kierownicy, a fakt, że polska zima potrafi być długa, wie już każdy pięciolatek! Jednak 1996 rok to debiut Mercedesa SLK, którego innowacyjność polegała na składanym sztywnym dachu! Był to strzał w dziesiątkę. Co to dawało? Ciepło w grudniu i bezpieczeństwo, jakiego nie zapewniał żaden inny kabriolet w tamtym okresie. Obecnie niemal każdy producent posiada, bądź szykuje się do wprowadzenia do swojej oferty takiego auta - całkiem logicznie nazwanego CC, czyli coupe-cabrio. A wszystko dzięki sukcesowi SLK. Druga możliwość, to klasyczne kabrio z miękkim dachem. Jak wygląda, wszyscy wiemy...

 

"Miękusy"

 

To najbardziej tradycyjne i zarazem najtańsze dla producenta podejście do stworzenia kabrioletu. Takich aut na naszym rynku jest najwięcej. "Miękkich" kabrio, wyposażonych w

Fot. BMW: BMW serii 6 ma jednak dach miękki – co tradycja, to tradycja.
Fot. BMW: BMW serii 6 ma jednak dach miękki – co tradycja, to tradycja.

brezentowy, miękki dach jest zaopatrzone na polskim rynku aż 21 modeli. Wybór jest duży. Najmniej wydamy na Forda Streetka - 73 990 zł. Kolejna propozycja to Citroen C3 Pluriel, i pomimo tego, że rozkładanie" dachu w tym aucie nie należy do przyjemności - a już na pewno nie podczas nagłej ulewy - całość prezentuje się bardzo oryginalnie i przyjemnie dla oka! Cena 76 350 zł.

Do absolutnych klasyków aut z miękkim dachem należą: Mazda MX-5, Honda S2000 oraz BMW Z4 - wszystkie są

Fot. Honda: Honda S2000 to typowy roadster, a więc z miękkim dachem.
Fot. Honda: Honda S2000 to typowy roadster, a więc z miękkim dachem.

rasowymi roadsterami, w których mężczyźni młodnieją o 30 lat, a jazda sprawia najwięcej przyjemności! Ceny od 81 300 zł za Mazdę, 128 400 zł za BMW i  167 000 zł za Hondę. Kolejna ciekawostka, to nostalgiczny Chrysler PT Cruiser Cabrio - cena 108 800 zł. Za nieco więcej - 130 000 zł - otrzymujemy dużą, luksusową, czteromiejscową gondolę, czyli Chryslera Sebringa Cabrio. Najdroższy wśród Chryslerów, choć wcale nie największy, jest Crossfire za 182 500 zł.

Najdroższym autem z miękkim dachem w Polsce jest Porsche 911 Carrera S - kosztujący bagatela 461 460 zł! Niewiele mu ustępują takie tuzy motoryzacji, jak: BMW serii 6 (411 380 zł), Mercedes CLK 55 AMG Avantgarde (440 000zł), Jaguar XK (383 530 zł), Cadilac XLR (374 745 zł), czy Corvette C6 (350 000 zł).

Najszybszym "miękkusem" pozostaje Corvette C6. Jako jedyny osiąga 300 km/h! Jest też

Fot. Peugeot: Jeden z najtańszych coupe-kabrioletów – Peugeot 206 CC.
Fot. Peugeot: Jeden z najtańszych coupe-kabrioletów – Peugeot 206 CC.

najmocniejszy - 400 KM! Drugie miejsce dla Mercedesa (367 KM), a trzecie dla jeżdżącej legendy, Porsche 911 Carrera S (355 KM).

           

"Sztywniaki"

 

Wiek XXI należy do aut typu cabrio-coupe - wyrastają jak grzyby po deszczu! Stały się bardzo popularne. Największy sukces odniosły konstrukcje francuskie - Peugeot 307 CC i Renault Megane CC. Tendencja jest tak silna, że dziś nawet Szwedzi projektują swoje CC (Volvo C70). Jednak jak każdy kompromis i ten posiada niedoskonałości. Wadą takich konstrukcji jest mały bagażnik przy

Fot. Opel: Opel Astra TwinTop – coupe-kabriolet zbudowany na podwoziu popularnej Astry.
Fot. Opel: Opel Astra TwinTop – coupe-kabriolet zbudowany na podwoziu popularnej Astry.

złożonym dachu i zwiększona masa auta, powodująca zwykle gorsze osiągi. Plusy, to zwiększona sztywność konstrukcji, bezpieczeństwo, wyciszenie wnętrza i komfort.

 

Niewątpliwie najtańszą opcją w ofercie jest Nissan Micra CC za 58 000 zł. Dalej znajdziemy nieco starawego już, ale ciągle bardzo atrakcyjnego Peugeota 206 CC za 68 200 zł - pioniera wśród małych samochodów typu CC. Równie atrakcyjna jest

Fot. Opel: Operacja składania blaszanego dachu trwa kolkanaście sekund.
Fot. Opel: Operacja składania blaszanego dachu trwa kolkanaście sekund.

oferta Opla. Tigra Twin Top od 69 800 zł. W zestawieniu znalazły się też dwa małe "bączki". Smart For Two Cabrio (56 500 zł) i Smart Roadster (69 900 zł). Nie są to jednak klasyczne auta typu coupe-cabrio, a raczej wersje targa. Przerobienie na coupe (bądź cabrio) wymaga jedynie przyłożenia metalowego kawałka dachu.

Fot. Mercedes-Benz: Mercedes-Benz SL należy do droższych kabrioletów oferowanych w naszym kraju.
Fot. Mercedes-Benz: Mercedes-Benz SL należy do droższych kabrioletów oferowanych w naszym kraju.

 

Jeżeli ktoś uważał, że prestiż i luksus należy się jedynie kabrioletom z miękkim, tradycyjnym dachem, może zmieni zdanie, gdy spojrzy na kilka propozycji z najwyższej półki. Z pewnością pełen szyku jest Mercedes SL 65 AMG Kompressor z 612 konnym silnikiem! Podobnie jak jego wyjątkowo szykowna cena - całe 965 tys. zł! To tyle co 17 Nissanów Micra CC! Wśród najbardziej prestiżowych aut bez dachu, równie dobrze będziemy wyglądać w Lexusie SC 430, pomimo, że cena nie jest już tak powalająca - 358 900 zł.

Fot. Mercedes-Benz: Sportowy Mercedes SLK.
Fot. Mercedes-Benz: Sportowy Mercedes SLK.

Tym sposobem zaoszczędzamy jakieś 600 tys. zł, a za to oczywiście możemy kupić 10 Nissanów CC...

 

Jajko na miękko, czy twardo?

 

Kabriolety dają nieograniczoną swobodę podróżowania, przyjemne obcowanie z naturą i pierwiastek wyjątkowości. Kończy się on tuż za Odrą. W Niemczech, na Wyspach Brytyjskich, a szczególnie terenach południowych (Włochy, Francja, Hiszpania) auta typu kabrio są powszechne. W przyszłości spodziewać się możemy, że coraz więcej aut będzie posiłkowało się technologią "sztywnych dachów", ale zapewne "miękkie poszycia" nie znikną całkowicie - szczególnie pielęgnowane przez najbardziej tradycyjne, luksusowe marki, jak Bentley czy Rolls Rolce. Zatem wolisz jajko na miękko, czy na twardo...?

 

Kabriolety

Ceny od

Ford Streetka

73 990 zł

Citroen C3 Pluriel

76 350 zł

Mazda MX-5

81 300 zł

Jeep Wrangler

86 700 zł

Mini Cooper Cabrio

91 900 zł

Chrysler PT Cruiser Cabrio

108 800 zł

Mini Cooper S Cabrio

108 900 zł

BMW Z4

128 400 zł

Chrysler Sebring Cabrio

130 000 zł

BMW seria 3 Cabrio

146 300 zł

SAAB 9-3 Cabrio

146 750 zł

Audi A4 Cabrio

159 170 zł

Honda S 2000

167 000 zł

Chrysler Crossfire Roadster

182 500 zł

Mercedes CLK Kabriolet

187 000 zł

Nissan 350 Z Roadster

189 000 zł

Porsche Boxster

206 530 zł

BMW seria 6 Cabrio

342 100 zł

Jaguar XK

383 530 zł

Porsche 911 Cabrio

413 119 zł

Coupe - Cabrio (CC)

Smart For Two Cabrio

56 500 zł

Nissan Micra CC

58 000 zł

Peugeot 206 CC

68 200 zł

Opel Tigra Twin Top

69 300 zł

Smart Roadster

69 900 zł

Renault Megane CC

86 700 zł

Peugeot 307 CC

89 300 zł

Volvo C70

145 000 zł

Mercedes SLK

159 000 zł

Lexus SC 430

358 900 zł

Cadillac XLR

374 745 zł

Mercedes SL

378 000 zł

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty