Historia Wranglera sięga 1940 roku, kiedy to amerykańska armia ogłosiła przetarg na „lekki pojazd zwiadowczy”, który musiał

posiadać m.in.: prostokątne kształty nadwozia, napęd 4x4 i składaną szybę czołową. Zwycięzcą i podstawowym producentem pojazdów amerykańskich sił zbrojnych została konstrukcja Willis Quad firmy Willys-Overland - pierwszy pojazd określany mianem Jeep i pierwowzór dzisiejszego Wranglera. Po siedmiu dekadach obecności na rynku, Jeep jest synonimem samochodu terenowego, a Wrangler jego najbardziej znanym i kultowym modelem.
Na przestrzeni lat nadwozie Jeepa było wielokrotnie modernizowane, zachowało jednak swój indywidualny i wyjątkowy charakter. Siedmiootworowy wlot powietrza, okrągłe reflektory przednie i bryła nadwozia, która nie ma nic wspólnego z niskim współczynnikiem oporu powietrza to cechy rozpoznawcze Wranglera. Potężne nadkola, masywne zderzaki, prawie pionowa, niewielka szyba czołowa oraz zapasowe koło mocowane do drzwi bagażnika to również charakterystyczne atrybuty tej amerykańskiej terenówki. Wszystkie parametry nadwozia podporządkowane zostały jak najlepszym właściwościom terenowym spychając na drugi plan design. Dzięki temu Jeep może pochwalić się cechami

nieocenionymi podczas jazdy w terenie, tj. niezwykle krótkimi zwisami przednim i tylnym, niewielkim rozstawem osi oraz aż 26-centymetrowym prześwitem. Ponadto karoseria została skonstruowana w sposób umożliwiający proste złożenie szyby czołowej oraz zdemontowanie dachu, ścian tylnych i drzwi.
Bezkompromisowy projekt nadwozia współgra z surowym wnętrzem. Podróżujących otaczają plastikowe elementy demontowalnych części karoserii, detale z gołej blachy i gąbka osłaniająca wewnętrzną klatkę bezpieczeństwa. To otoczenie, które znajdzie uznanie jedynie wśród prawdziwych entuzjastów i miłośników marki. Zaletami nietypowego wykończenia jest łatwość utrzymania go w czystości. Elementy plastikowe i blaszane bezproblemowo umyjemy po kolejnej eskapadzie w terenie, a korki spustowe w podłodze pozwolą nam ją spłukać nawet za pomocą ogrodowego węża.
Dwudrzwiowa kabina mieści dwa rzędy siedzeń na których mogą podróżować maksymalnie cztery osoby. Komfort podróży na wszystkich miejscach porównywalny jest z tym jaki oferują typowe samochody osobowe, jednak wysoki prześwit nadwozia

utrudnia dostanie się do wnętrza i wymaga od kierowcy oraz pasażerów zwinności i sprawności fizycznej.
Przestronna przestrzeń pasażerska Wranglera nie idzie niestety w parze z równie obszerną częścią ładunkową. Bagażnik Jeepa ma zaledwie 142 litry pojemności i jedynie po złożeniu tylnej kanapy jego objętość wzrasta do akceptowalnej wielkości - 430 litrów. Dostęp do bagażnika możliwy jest za pomocą uchylanej do góry szyby lub otwieranych na bok drzwi.
Sercem Jeepa jest diesel o pojemności 2.8 litra. Moc 200 KM w połączeniu z momentem obrotowym 460 Nm jest gwarancją dużych możliwości w terenie i optymalnych osiągów na drogach utwardzonych. Napęd za pomocą pięciostopniowej, automatycznej skrzyni biegów przekazywany jest na tylne lub wszystkie koła.
Właściwości terenowe Jeepa ograniczają tylko standardowe opony All Terrain oraz umiejętności kierowcy. Kąt najazdu równy 38,1°, kąt zejścia wynoszący 31,3° i kąt rampowy o wartości 25,9° to potencjał więcej niż wystarczający. Jeżeli do tego dodamy 26 centymetrów prześwitu, głębokość brodzenia ponad 50 cm, sztywne mosty Dana 44 o zwiększonej wytrzymałości, elektroniczną blokadę przedniego i tylnego mechanizmu różnicowego Tru-Lok, skrzynię rozdzielczą Rock-Track z przełożeniem redukcyjnym 4:01 umożliwiającym „pełzanie” z małą prędkością, elektronicznie odłączany stabilizator dzięki któremu możemy zwiększyć skok przedniego zawieszenia o 22% lub asystenta zjazdów i ruszania pod górę, otrzymamy pojazd któremu nie straszna jest żadna przeszkoda.
Wybrane dane techniczne Jeepa Wranglera i konkurentów:
Marka/model | Jeep Wrangler | Land Rover Defender | Toyota Land Cruiser |
Wersja | Rubicon | Station Wagon E | Active |
Cena (zł) | 163 960 | 170 400 | 214 900 |
Silnik | Diesel | Diesel | Diesel |
Pojemność (cm³) | 2777 | 2198 | 2982 |
Moc (kW/KM) | 147/200 | 90/122 | 140/190 |
Moment obrotowy (Nm) | 460 | 360 | 420 |
Przyspieszenie 0 – 100 km/h (s) | 10,7 | b.d. | 11,7 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 169 | 145 | 175 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 8,6 | 10,2 | 7,9 |
Emisja CO2 (g/km) | 227 | 269 | 209 |
Skrzynia biegów | automatyczna 5-stopniowa | manualna 6 biegów | automatyczna 5-stopniowa |
Pojemność bagażnika (l) | 142 | b.d. | 381 |
Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?