Jeep Renegade to crossover zaliczany do segmentu B opracowany we współpracy z włoskim koncernem Fiat, który jest właścicielem marki. Jest pierwszym Jeepem wytwarzanym poza Stanami Zjednoczonymi. W Europie na miejsce produkcji Włosi wybrali zmodernizowany zakład w San Nicola di Melfi we Włoszech. Wcześniej powstawały tam m.in. Fiaty Punto i Lancie Ypsilon. Oprócz Europy, montowany jest również w zakładzie GAC FCA w Guangzhou w Chinach oraz w Pernambuco w Brazylii.

Pod maską testowanego Jeepa pracuje silnik diesla 2.0 MJD o mocy 170 KM współpracujący z 9-stopniową skrzynią automatyczną. Zestaw ten zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,9 sekundy i prędkość maksymalną 196 km/h. Maksymalny moment obrotowy wynosi 350 Nm przy 1750 obr/min.
Fot. Marcin Rejmer
Pojazd został zbudowany na bazie płyty podłogowej modelu Fiat 500L. Ma 4236 mm długości, co na rynku stawia go w jednym szeregu z takimi rywalami jak Honda HR-V, Toyota CH-R, Nissan Juke, Opel Mokka, Volkswagen Tiguan czy też bliźniaczy Fiat 500X.
Jeep Renegade zdobył najwyższą ocenę, pięć gwiazdek Euro NCAP z końcową punktacją 80/100, uzyskaną dzięki zdobyciu 87% w zakresie ochrony dorosłych, 85% w zakresie ochrony dzieci, 65% - pieszych i 74% za systemy bezpieczeństwa samochodu.
Wygląd zewnętrzny
Renegade wygląda jakby chciał pogodzić w sobie dwie różne koncepcje, przypomina rasowe terenówki zza oceanu, ale można dostrzec w nim także włoską myśl stylistyczną. W konsekwencji jest kanciasty, ale te kanty jakby trochę zaokrąglono. Charakterystyczne dla marki są grill z pionowym użebrowaniem oraz duże okrągłe reflektory w stylu Jeepa Wranglera. Samochód jak przystało na crossovera jest solidnie obudowany plastikami. Auto ma 17,5-centymetrowy prześwit oraz prawie półmetrową (48,2 cm) głębokość brodzenia.
Wnętrze

Pod maską testowanego Jeepa pracuje silnik diesla 2.0 MJD o mocy 170 KM współpracujący z 9-stopniową skrzynią automatyczną. Zestaw ten zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,9 sekundy i prędkość maksymalną 196 km/h. Maksymalny moment obrotowy wynosi 350 Nm przy 1750 obr/min.
Fot. Marcin Rejmer
Wśród wielu elementów wyposażenia znajduje się nowy system multimedialny Uconnect, który dostępny jest do wyboru z 5-, 7- lub 8,4-calowym ekranem. System pozwala kierowcy obsługiwać wiele funkcji samochodu, w tym klimatyzację i radio bezpośrednio z ekranu. Funkcje nowego systemu Uconnect obejmują m.in. zestaw głośnomówiący, nawigację oraz odczytywanie wiadomości sms.
Tunel środkowy ma wbudowany uchwyt na smartfon, uchwyt na kubek oraz dodatkowe schowki na drobne przedmioty. Zmieniono pozycję dodatkowego portu USB (teraz umieszczony jest z tyłu środkowego podłokietnika, by ułatwić dostęp do niego pasażerom siedzącym z tyłu). Udogodnienie to oferowane jest już w standardzie. Zmienione zostało obramowanie radia, nadmuchów klimatyzacji, środkowego tunelu oraz głośników.
Silnik i napęd
Pod maską testowanego Jeepa pracuje silnik diesla 2.0 MJD o mocy 170 KM współpracujący z 9-stopniową skrzynią automatyczną. Zestaw ten zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,9 sekundy i prędkość maksymalną 196 km/h. Maksymalny moment obrotowy wynosi 350 Nm przy 1750 obr/min.
Samochód ma napęd 4x4. W pełni automatyczny system Jeep Active Drive zapewnia płynne włączanie i wyłączanie napędu na cztery koła przy każdej prędkości. System ten nie wymaga interwencji ze strony kierowcy, koryguje znoszenie w trakcie dynamicznych manewrów i poprawia parametry jazdy, zarówno w razie podsterowności, jak i nadsterowności.
Z kolei system HDC (Hill Descent Control) umożliwia płynny i kontrolowany zjazd ze wzniesienia po nierównej lub śliskiej nawierzchni bez potrzeby używania pedału hamulca. Po aktywowaniu HDC pojazd będzie zjeżdżał po stromych pochyłościach korzystając z układu hamulcowego ABS do kontrolowania prędkości każdego koła, tak aby zapewnić optymalne i bezpieczne tempo zjazdu.
Zobacz także: Testujemy miejski model Volkswagena

Pod maską testowanego Jeepa pracuje silnik diesla 2.0 MJD o mocy 170 KM współpracujący z 9-stopniową skrzynią automatyczną. Zestaw ten zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,9 sekundy i prędkość maksymalną 196 km/h. Maksymalny moment obrotowy wynosi 350 Nm przy 1750 obr/min.
Fot. Marcin Rejmer
Wyposażenie
Renegade 2018 dostępny jest w czterech różnych poziomach wyposażenia – Sport, Longitude, Limited i Trailhawk.
Testowana wersja posiada m.in.: sześć głośników, cyfrowe radio, port USB, system multimedialny Uconnect, ekran dotykowy z Bluetooth, regulowaną wysokość zamocowania przednich pasów bezpieczeństwa, VDC - ESC + asystenta ruszania pod górę, boczne poduszki powietrzne w przednich fotelach, tylne czujniki parkowania, system mocowania fotelików (Isofix), asystenta hamowania awaryjnego, asystenta pasa ruchu, boczne kurtynowe poduszki powietrzne dla dwóch rzędów siedzeń, czołowe poduszki powietrzne, ogranicznik prędkości - sterowany z koła kierownicy. Do dyspozycji są także: przednie czujniki parkowania, system ERM przeciwdziałający przewróceniu się pojazdu, system kontroli trakcji, system monitorowania ciśnienia kół TPM z wyświetlaczem, system unikania kolizji czołowych, 17" felgi aluminiowe - opony 215/60R17, klimatyzacja automatyczna dwustrefowa, elektryczny zamek centralny, tempomat adaptacyjny, 7" programowany kolorowy wyświetlacz TFT w zestawie wskaźników, Apple Carplay/Android Auto, elektrycznie otwierane okna przednie i tylne, lusterka zewnętrze ogrzewane i elektrycznie sterowane, zamek centralny sterowany pilotem, chromowaną końcówkę rury wydechowej, jasno satynowe relingi dachowe, podłokietnik pomiędzy fotelami ze schowkiem, koło kierownicy pokryte skórą, oświetlenie wnętrza LED, alternator "Smart" do systemu stop & start.
Dodatkowo auto wyposażono w asystenta pasa ruchu (1 160 zł), lakier Mojave Sand (2 650 zł), pakiet parking (3 400 zł), pakiet widoczność ( 4 400 zł), koło zapasowe (1 210 zł).
[page_break]
Ceny

Pod maską testowanego Jeepa pracuje silnik diesla 2.0 MJD o mocy 170 KM współpracujący z 9-stopniową skrzynią automatyczną. Zestaw ten zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,9 sekundy i prędkość maksymalną 196 km/h. Maksymalny moment obrotowy wynosi 350 Nm przy 1750 obr/min.
Fot. Marcin Rejmer
Cennik Jeepa Renegade zaczyna się od 69 900 zł za wersję Sport z bazowym silnikiem 1.6 o mocy 110 KM przekazującym napęd na przednie koła. Odmiana z najmocniejszym dieslem 2.0 MJD o mocy 170 KM w wersji DeserThawk kosztuje 136 600 zł. Egzemplarz testowy wraz z wyposażeniem dodatkowym kosztuje 152 170 zł. Dla porównania cena Fiata 500X Cross 2.0 MultiJet 140 KM wynosi103 900 zł, a Opla Mokka X Ultimate 1.6 CDTi 136 KM – 115 050 zł.
Wrażenia z jazdy
Kabina Jeepa zaskakuje swoją przestronnością. Wewnątrz jest więcej miejsca aniżeli można przypuszczać z zewnątrz. Wygodnie mogą podróżować cztery dorosłe osoby. Mankamentem są szerokie, ograniczające widoczność słupki z tyłu. Wykończenie przestrzeni pasażerskiej, jakość użytych materiałów i ich spasowanie nie budzą zastrzeżeń. Deska rozdzielcza jest czytelna, obsługa systemu multimedialnego i pozostałych elementów umieszczonych na konsoli centralnej intuicyjna, a duże i wygodne przyciski osadzone na kierownicy dodatkowo ułatwiają obsługę telefonu i systemu audio.
W kabinie znajdziemy kilka detali podkreślających to, że samochód jest na pewno Jeepem. Na tarczy obrotomierza zamiast czerwonego pola znalazła się plama błota, na dnie schowków zobaczymy symbol X lub mapę pustyni Moab, natomiast na obudowie lusterka wstecznego, maskownicach głośników, fotelach przednich czy wewnętrznej części pokrywy bagażnika powielono charakterystyczny front Jeepa. Przed fotelem pasażera znalazł się częsty element uterenowionych modeli - praktyczny uchwyt przydatny przy wsiadaniu do wyższego nadwozia. Na obudowie centralnego ekranu mamy informację o długiej historii marki - „Since 1941”, a wokół przycisku start & stop nawiązanie do kolejnych podróży „To new adventures!”. Być może trochę za dużo tego podkreślania, że to na pewno Jeep.
Za dzieloną 40/20/40 tylną kanapą znajduje się przestrzeń bagażowa o pojemności 351 litrów. Po złożeniu oparć jej kubatura wzrasta do 1297 l. Wysoka, wygodna pozycja z kierownicą, optymalnie dobrana charakterystyka zawieszenia i układu kierowniczego sprawdzają się zarówno na asfalcie jak i po zjechaniu z utwardzonych nawierzchni. W mieście auto prowadzi się poprawnie i przewidywalnie, a zawieszenie dobrze wybiera nierówności w nawierzchni. Z przodu i z tyłu zastosowano kolumny McPhersona.

Pod maską testowanego Jeepa pracuje silnik diesla 2.0 MJD o mocy 170 KM współpracujący z 9-stopniową skrzynią automatyczną. Zestaw ten zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,9 sekundy i prędkość maksymalną 196 km/h. Maksymalny moment obrotowy wynosi 350 Nm przy 1750 obr/min.
Fot. Marcin Rejmer
Szczególnie dobrze samochód dobrze radzi sobie w terenie. Głębokie koleiny nie zagrażają podwoziu i to zdecydowanie atut tego auta. Może przeszkadzać dość twarda praca silnika, terkocze jak prawdziwy diesel. Moc 170 KM i 350 Nm to wcale nie za dużo jak na ważącego 1535 kg auta (wraz z kierowcą i jednym pasażerem plus bagaże ponad 1700 kg). 9-biegowa skrzynia automatyczna daje wystarczające przyspieszenie i płynną zmianę biegów, co sprawdza się przy jeździe na trasie.
Zużycie paliwa
Pojemność zbiornika paliwa wynosi 48 l. Według producenta Jeep Renegade 2.0 MJD 170 KM zużywa średnio 5,8l/100km. Niestety, nieaerodynamiczna karoseria powoduje, że trudno osiągnąć taki wynik. W naszym teście na autostradzie komputer pokazał ponad 10l/100 km. Po mieście w korkach dochodziło do 13l/100km. Na trasie Warszawa – Rzeszów – Iwonicz Zdrój - Warszawa, po przejechaniu 770 km (zgodnie z przepisami ruchu drogowego), komputer wskazał 6,3l/100km.
Podsumowanie
Dobre właściwości terenowe i spory bagażnik to na pewno atuty Jeepa Renagade. Minusem jest bez wątpienia ograniczona widoczność do tyłu przez grube słupki i wysokie ceny lepiej wyposażonych wersji. Kierowca jest wspierany przez szereg systemów bezpieczeństwa. Podróż autostradą uprzyjemni tempomat. Przyspieszenie nie jest może oszałamiające, ale do jazdy po mieście, po autostradach, czy poza drogami w zupełności wystarczy.
Jeep Renegade Deserthawk 2.0 MJD 170 KM i wybrani konkurenci:
Marka/model | Jeep Renegade Deserthawk 2.0 MJD 170 KM | Fiat 500X Cross 2.0 MultiJet 140 KM | Opel Mokka X Ultimate 1.6 CDTi 136 KM | |||
Cena (zł) | 136 600 | 103 900 | 115 050 | |||
Typ nadwozia/liczba drzwi | SUV/5 | SUV/5 | SUV/5 | |||
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 | |||
Wymiary i masy | ||||||
Długość/szerokość/ wysokość (mm) | 4236/1805/1667 | 4273/1796/1620 | 4275/1781/1658 | |||
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1540/1540 | 1545/1545 | 1541/1540 | |||
Rozstaw osi (mm) | 2570 | 2570 | 2555 | |||
Masa własna (kg) | 1535 | 1495 | 1462 | |||
Pojemność bagażnika (l) | 351 | 350 | 356 | |||
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 48 | 48 | 54 | |||
Układ napędowy | ||||||
Rodzaj paliwa | olej napędowy | olej napędowy | olej napędowy | |||
Pojemność (cm3) | 1956 | 1956 | 1598 | |||
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 | |||
Napędzana oś | 4x4 | 4x4 | przednia | |||
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | automatyczna/9 | automatyczna/9 | automatyczna/6 | |||
Osiągi | ||||||
Moc (KM) przy obr./min | 170/4000 | 140/4000 | 136/3500 | |||
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min. | 350/1750 | 350/1750 | 320/2000-2500 | |||
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 8,9 | 9,8 | 10,9 | |||
Prędkość maksymalna (km/h) | 196 | 190 | 188 | |||
Średnie spalanie (l/100 km) | 5,8 | 5,5 | 5,0 | |||
Emisja CO2 (g/km) | 155 | 144 | 132 |
Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?