Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD

Przemysław Pepla
Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD, Fot: Przemysław Pepla
Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD, Fot: Przemysław Pepla
Udostępnij:
Amerykańskie SUV-y kojarzone są najczęściej z silnikami V8 o dużych pojemnościach zużywającymi ogromne ilości paliwa. Jednak w ofercie Jeepa możemy odnaleźć także model Grand Cherokee wyposażony w trzylitrowego Diesla, który ma stanowić ekonomiczną alternatywę dla jednostek benzynowych.

Grand Cherokee piątej generacji (WK2) produkowany jest od 2010 roku. To pierwsza wersja tego modelu, która posiada

Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD, Fot: Przemysław Pepla
Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD, Fot: Przemysław Pepla

wielowahaczowe zawieszenie pneumatyczne (system Quadra-Lift). Pozwala ono regulować prześwit w zakresie 105 mm. Maksymalnie może wynosić 27 cm.

O tym, że w przeciwieństwie do większości oferowanych SUV-ów  Grand Cherokee nie udaje pojazdu terenowego, lecz faktycznie nim jest, świadczy zastosowanie stałego napędu na 4 koła Quadra-Trac. Współpracuje on z systemem Selec-Terrain, który pozwala na dostosowanie trybu pracy przekładni i dyferencjału do konkretnego podłoża (np. śnieg, kamienie, błoto). Dodatkowo, Grand Cherokee został wyposażony w elektroniczny reduktor, asystenta zjazdu ze wzniesienia oraz podjazdu. Niestety, testowany egzemplarz posiadał 20-calowe koła z typowo szosowymi oponami, które utrudniały jazdę w trudniejszym terenie.

Wewnątrz Grand Cherokee w wersji Overland odnajdziemy materiały wysokiej jakości. Skórzaną tapicerką pokryto nie tylko podgrzewane i wentylowane fotele, lecz również boczne panele drzwiowe, deskę rozdzielczą i podłokietnik. Zastrzeżenia można mieć do konsoli centralnej, którą wykonano z twardego plastiku, zdecydowanie odbiegającego jakością od pozostałych elementów wnętrza.

Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD, Fot: Przemysław Pepla
Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD, Fot: Przemysław Pepla

Wynoszący 2915 mm rozstaw osi sprawia, że pojazd ten zapewnia bardzo dużą ilość miejsca dla piątki pasażerów, bez względu na to, czy zajmą miejsce w pierwszym, czy drugim rzędzie foteli. Inżynierom udało się wygospodarować bagażnik o stosunkowo małej pojemności 457 litrów. Konkurenci oferują więcej. Ciekawym rozwiązaniem jest natomiast możliwość dotarcia do zawartości bagażnika poprzez niezależnie otwieraną tylną szybę.

Klienci w naszym kraju mogą wybierać spośród trzech potężnych jednostek benzynowych o pojemnościach 3,6, 5,7 oraz 6,4-litra. Dla miłośników Diesli przewidziano tylko jeden silnik. Jest nim 3-litrowy, sześciocylindrowy motor RA 630 produkcji włoskiej firmy VM Motori.

Jednostka ta bardzo dobrze radzi sobie z ważącym ponad 2300 kg Jeep'em. W dużym stopniu jest to zasługa potężnego momentu obrotowego, wynoszącego 550 Nm, który dodatkowo jest dostępny już od 1800 obr./min. Moc 241 KM sprawia, że auto ochoczo reaguje na dodanie gazu. Pierwsze 100 km/h pojawia się na liczniku po upływie 8,2 sekundy, zaś wskazówka prędkościomierza zatrzymuje się na wartości 202 km/h.

Silnik współpracuje z pięciobiegową skrzynią automatyczną, która dobrze sprawuje się podczas spokojnej jazdy po mieście.

Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD, Fot: Przemysław Pepla
Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD, Fot: Przemysław Pepla

Jednak w przypadku gwałtownego wciśnięcia pedału gazu przekładnia zbyt długo zwleka z redukcją biegu. Może to sprawiać problemy podczas wykonywania np. manewru wyprzedzania. Choć wielu producentów stosuje już przekładnie o 6, 7 a nawet 8 biegach, Jeep pozostał wierny skrzyni o zaledwie pięciu przełożeniach, co nie pozostaje bez wpływu na ekonomię jazdy.

O ile w trasie możliwe jest uzyskanie wyniku na poziomie nawet 8,5 l/100 km, o tyle jazda tym autem w zakorkowanym mieście przekłada się na spalanie rzędu 14-15 l/100 km. Należy jednak zaznaczyć, że auto nie posiada systemu start&stop. Średnio, podczas testu Jeep Grand Cherokee zadowalał się 10,5 litra oleju napędowego na 100 km.

Prezentowana wersja samochodu kosztuje 248 tys. zł. Nie jest to mała kwota, jednak w zamian za to otrzymujemy pojazd wyposażony w m.in. 7 poduszek powietrznych, ABS wraz z ESP, aktywny tempomat z radarem, dwustrefową klimatyzację, układ monitorowania martwego pola i reflektory biksenonowe, którym możemy podróżować w komfortowych warunkach nie tylko po utwardzonych nawierzchniach.

Wybrane dane techniczne:

Marka/model

Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD Overland

Mercedes Klasy M 350 CDI BlueTec

Volkswagen Tuareg 3.0 TDI 4XMotion

Pojemność silnika (ccm)

2987

2987

2967

Moc (KM)

241

258

245

Moment obr. (Nm)

550

620

550

Przyspieszenie 0-100 km/h (s.)

8,2

7,4

7,6

Prędkość maksymalna (km/h)

202

224

220

Średnie spalanie (l./100 km)

8,3

6,8

7,2

Emisja CO2 (g/km)

218

194

198

Skrzynia biegów

Automatyczna, 5-bieg.

Automatyczna, 7-bieg.

Automatyczna, 8-bieg.

Pojemność bagażnika (l.)

457

690

580

Liczba miejsc

5

5

5

Cena (zł)

248 000

284 000

226 590

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Premier zapowiada wzmożone kontrole

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie