Jeep, duma Ameryki i synonim pojazdu terenowego, został doprowadzony do perfekcji. Grand Cherokee jest taki, jakiego pragną tłumy - duży i silny.

Niewiele samochodów amerykańskich zostało zaakceptowanych przez Europejczyków. Do wyjątków należy Jeep Grand Cherokee, który podoba się po obu stronach Oceanu, a na rynek europejski jest produkowany w fabryce w Austrii. Obecna odmiana Grand Cherokee debiutowała w tym

roku, jest to więc pojazd całkiem nowy. Jeździliśmy autem napędzanym wysokoprężnym silnikiem o pojemności 3,0 l.
Cechy szczególne
W Jeepie Grand Cherokee po mistrzowsku połączono cechy aut amerykańskich i europejskich. Pojazd robi wrażenie dużego, jak przystało na samochód amerykański, ale w

rzeczywistości jego długość wynosi 475 cm - tyle co w Fiacie Croma. Po przekręceniu kluczyka zapłonu fotel kierowcy samoczynnie przysuwa się do kierownicy, co przywodzi na myśl skojarzenia z amerykańskim luksusem. Fotele przednie i tylna kanapa są bardzo wygodne i mają długie siedziska. Miejsca na nogi jest pod dostatkiem, brakuje nieco przestrzeni nad głową, co jest jedynym mankamentem wnętrza. W nowym Cherokee tablicę przyrządów zaprojektowano w europejskim

stylu, z odczytem wskazań nie ma najmniejszych kłopotów. Bagażnik o pojemności 978 l jest bardzo duży.
Silnik
Do napędu pojazdu służy 6-cylindrowy silnik wysokoprężny w układzie V, który z pojemności 3,0 l osiąga 218 KM. Silnik z 4 zaworami w każdym cylindrze zasilany jest układem common rail z najnowocześniejszymi piezoelektrycznymi wtryskiwaczami i doładowany turbosprężarką o zmiennej geometrii turbiny. Jednostka napędowa współpracuje z przekładnią automatyczną z możliwością ręcznej zmiany biegów. Podczas spokojnej jazdy w mieście zużycie paliwa nie

przekracza 14 l, co wydaje się wynikiem do zaakceptowania.
Wrażenia z jazdy
Nieczęsto można spotkać samochód, który tak jak Jeep świetnie daje sobie radę z nierównościami naszych dróg.

Wynika to z dużych kół jezdnych (obręcz 17 cali), umiejętnie zestrojonego zawieszenia i jego konstrukcji. Z przodu zastosowano zawieszenie wielowahaczowe, a z tyłu oś sztywną prowadzoną 5 drążkami. Dzięki stałemu napędowi na obie osie i seryjnym systemom wspomagającym, w tym elektronicznej kontroli stabilności toru jazdy ESP, szybka jazda w zakrętach wydaje się pewniejsza, chociaż praw fizyki i tak nie da się zmienić.

Biorąc pod uwagę wyżej położony środek ciężkości pojazdu, należy uznać, że Jeep ma dobre własności jezdne podczas jazdy po asfalcie. Na bezdroża przygotowano układ Quadra-Drive II, który w sposób ciągły przenosi moment obrotowy na wszystkie koła i wyposażony jest w 3 mechanizmy różnicowe o zwiększonym tarciu. W zależności od chwilowej potrzeby dowolny

mechanizm różnicowy może być automatycznie zablokowany w celu umożliwienia dalszej jazdy. W rzeczywiście trudnym terenie można włączyć dźwignią przełożenie terenowe (z reduktorem). Można to zrobić, gdy pojazd stoi w miejscu lub porusza się z prędkością nie większą niż 5 km/h. Przy elektronicznie sterowanej konstrukcji przeniesienia napędu i automatycznej skrzyni przekładniowej Jeep całkiem nieźle radzi sobie w terenie.

Auto może pokonywać brody do 50 cm głębokości.
Podsumowanie
Jeep Grand Cherokee to dość szybkie i komfortowe auto. Nawet automatyczna zmiana przełożeń odbywa się błyskawicznie i bez szarpnięć, co podnosi i tak wysoki komfort jazdy. Wydaje się, że nowy Grand Cherokee ma szansę odnieść sukces sprzedaży wśród tych nabywców, którzy mają do wydania 205 300 zł. Bogate wyposażenie seryjne i dumny napis Jeep na masce całkowicie rekompensują ten wydatek.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | Wysokoprężny |
Ilość cylindrów/zaworów | V6/24 |
Pojemność skokowa (cm3): | 2987 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 218/4000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 510/1600 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 9,0 |
Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | 7,6 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 200 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | b.d. |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 40,4 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 978 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 78 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 8,6/13,1 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 475 x 187 x 178 |
Rozstaw osi (cm): | 278 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/7 |
Cena zalecana przez generalnego importera (zł): | 205 300 |
* - pomiar wg ADAC
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | **** | Duża ilość miejsca we wnętrzu, duży bagażnik. |
Silnik | **** | Duża elastyczność, niski poziom drgań. |
Poziom hałasu | b.d. | |
Hamulce | *** | Droga hamowania Gnard Cherokee jest dłuższa od drogi hamowania Mercedesa ML 320 CDI. |
Dynamika | **** | Wystarczająca dynamika. |
Zużycie paliwa | **** | Umiarkowane zużycie paliwa, w mieście na poziomie 14 l/100 km. |
Nowoczesność konstrukcji | ***** | Nowoczesna płyta podłogowa z wielowahaczowym zawieszeniem tylnym. |
Wyposażenie podstawowe | ***** | Bogate wyposażenie seryjne. |
Wyposażenie seryjne:
Jeep Grand Cherokee Laredo
Poduszki powietrzne | 6 |
Układ ABS/ASR | S/S |
Ukłąd kontroli stabilności toru jazdy ESP | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S |
Lusterka zewnętrzne sterowane/podgrzewane elektrycznie | S/S |
Klimatyzacja manualna | S |
Elektrycznie regulowane fotele przednie | S |
Tempomat/komputer pokładowy | S/S |
Radio CD | S |
s - wyposażenie seryjne
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Nowa żona Ronaldo: czwarta i młodsza od niego o 14 lat. Takie było ich wesele [WIDEO]
- Nowy "Znachor" to najlepsza ekranizacja w historii? Tym się różni od starego klasyka
- Trzyosobowa rodzina zginęła w wypadku na A1. Wiadomo, z jaką prędkością pędziło auto
- Piknik w towarzystwie... niedźwiedzia. To nagranie robi furorę w sieci