
Skrzynia biegów jest niezbędnym podzespołem każdego samochodu z silnikiem spalinowym - zwiększa moment obrotowy silnika, jak również rozwiązuje kwestię ograniczonego zakresu obrotów użytecznych. Innymi słowy - dzięki skrzyniom biegów możemy cieszyć się dobrymi przyspieszeniami, wysoką prędkością maksymalną i umiarkowanym zużyciem paliwa.
Ostatnie lata upłynęły pod znakiem szukania sposobów na zwiększanie wydajności samochodów. Jednym z rozwiązań, które przyniosły świetne efekty okazały się ośmiobiegowe, automatyczne skrzynie biegów. Podnoszą komfort jazdy, poprawiają przyspieszenia oraz ograniczają zużycie paliwa. Za jedną z najlepszych przekładni na rynku uchodzi „automat” 8HP firmy ZF, który jest elementem standardowego wyposażenia m.in. w nowym Jeepie Grand Cherokee.
Duża liczba przełożeń pozwala na "skrócenie" niskich biegów, co usprawnia szybkie starty z miejsca, jak również ułatwia holowanie przyczepy czy jazdę w terenie, gdy na kołach niezbędny jest wysoki moment obrotowy. Z kolei najwyższe biegi są długo zestopniowane. Tego typu rozwiązanie jest określane mianem „downspeeding” - przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa poprzez zmniejszenie obrotów silnika przy szybkiej jeździe.

Dla lepszego zobrazowania sytuacji dodajmy, że montowany do wspomnianego Jeepa Grand Cherokee silnik 3.0 CRD na ósmym biegu przy 90 km/h pracuje w tempie 1500 obr./min, a przy autostradowych 140 km/h obrotomierz wskazuje jedynie 2300 obr./min. ZF oszacowało, że obecność dwóch dodatkowych biegów ogranicza zużycie paliwa o 6%, a jeżeli silnik posiada system wygaszania na czas postoju, oszczędności rosną do 11%.