Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jeep dla Ciebie: Grand Cherokee SRT 2014 [galeria]

(ip)
Jeep Grand Cherokee SRT / Fot. Jeep
Jeep Grand Cherokee SRT / Fot. Jeep
Nabywca samochodu Jeep Grand Cherokee SRT oczekuje od swego pojazdu siły napędu lecz także wyrafinowania i luksusu w połączeniu z funkcjonalnością oraz zacięcia sportowego. Jeep Grand Cherokee SRT 2014 spełnia wszystkie te wymagania.
Jeep Grand Cherokee SRT / Fot. Jeep
Jeep Grand Cherokee SRT / Fot. Jeep

Samochód otrzymał nową, w pełni elektroniczną, 8-stopniową przekładnię automatyczną, która w sposób znaczący obniża zużycie paliwa choć zwiększa zdolność uciągu - oraz zmodyfikowane rozwiązania i oprogramowanie, podnoszące przyjemność z jazdy zarówno w codziennej eksploatacji jak i na torze wyścigowym.   

Stylizacja zewnętrzna Grand Cherokee SRT 2014 jest jeszcze bardziej agresywna niż poprzednio, a do nowych jej elementów należą charakterystyczne, markowe światła LED, masywniejsza krata chłodnicy oraz elektrycznie podnoszona/opuszczana jednym przyciskiem klapa tylna w parze z powiększonym spojlerem nadokiennym. 

We wnętrzu uwagę zwraca 8,4-calowy ekran dotykowy, wyświetlający ogromną ilość danych w telemetrii SRT Performance Pages. Obok stylizowanego na literę „T" nowego selektora przełożeń usytuowany jest przycisk kontroli startu (Launch Control). Ekskluzywna, elektrycznie podgrzewana kierownica SRT z łopatkami skrzyni biegów wyposażona jest w zestaw przycisków, sterujących funkcjami użytkowymi, komfortowymi i komunikacji.

Zespół napędowy

Nabywcom MY2014, Jeep Grand Cherokee SRT oferuje trzy dodatkowe biegi w nowej 8-stopniowej, automatycznej skrzyni przekładniowej typu 8HP70,  która za sprawą w pełni elektronicznego sterowania, pozwala zmieniać mapę przełożeń w trakcie jazdy.

Dla jeszcze większej dynamiki na drodze pod manualną kontrolą kierowcy, przełożenia skrzyni 8HP70 można zmieniać samodzielnie, przy pomocy nowego kształtu, bardziej ergonomicznych łopatek z tyłu koła kierownicy.

Jeep Grand Cherokee SRT / Fot. Jeep
Jeep Grand Cherokee SRT / Fot. Jeep

Nowością w Grand Cherokee SRT 2014 jest włączana przyciskiem na konsoli centralnej funkcja EcoMode, która optymalizuje mapę zmiany przełożeń nowej skrzyni biegów oraz działanie systemu Fuel Saver pozwalającego dezaktywować, jeżeli jest to tylko możliwe - cztery z ośmiu cylindrów  silnika V-8 celem obniżenia zużycia paliwa.

Konstrukcja „automatu" 8HP70 przewiduje optymalizację płynności oraz punktów zmiany zakresów pracy pod kątem oszczędności paliwa lecz także osiągów i ogólnej dynamiki pojazdu. „Inteligentne" oprogramowanie uwzględnia czynniki zmienne, m.in. przebieg momentu obrotowego, przypadki redukcji biegu (kick-down), przyspieszenie poprzeczne i wzdłużne, zmiany nachylenia drogi oraz przyczepności i częstotliwość zmiany przełożeń. Strategia pracy przekładni uwzględnia także parametry uzupełniające, m.in. zapis działania tempomatu, interakcję programu elektronicznej stabilizacji toru jazdy oraz temperaturę zewnętrzną. Pozwala to dobrać mapę przełożeń w sposób idealny do wszystkich niemal warunków jazdy drogowej.

Nowa skrzynia współpracuje z wypróbowanym silnikiem benzynowym 6.4 HEMI® V-8 wyposażonym w systemem dezaktywacji cylindrów Fuel Saver i rozwijającym moc 470 KM (351 kW) przy 6000 obr/min oraz moment 630 Nm przy 5300 obr/min. Zestaw ten pozwala holować przyczepę o masie 3266 kg, tj. o 44 procent cięższą niż dopuszczalne poprzednio 2268 kg.

Nowy selektor w kształcie litery „T" umożliwia wybór zakresów przełożeń niezależnie od działania systemu Select-Trac. Skrzynia może pracować w trybach Drive i Sport niezależnie od innych ustawień - wysokości zawieszenia, systemu stabilizacji toru jazdy i podziału mocy na osie pojazdu.

Nowością w Grand Cherokee SRT 2014 jest także aktywowany przyciskiem obok dźwigni przekładni system kontroli startu (Launch Control), naśladujący niejako rasowego kierowcę w koordynacji parametrów silnika, skrzyni przekładniowej, układu przeniesienia napędu, systemu stabilizacji jazdy i zawieszenia pod kątem modelowego  startu stojącego. Na osiągi pojazdu wymierny wpływ ma także stopień rozdziału mocy przez skrzynkę rozdzielczą oraz nastawy systemu Selec-Track w Track Mode.  Załączenie tego trybu powoduje przeniesienie 70 procent momentu na oś tylną aby zwiększyć precyzję kierowania na łuku aż do wyjścia.

Wyjątkowa charakterystyka jezdna i niespotykane możliwości

Jeep Grand Cherokee SRT / Fot. Jeep
Jeep Grand Cherokee SRT / Fot. Jeep

W skład niezależnego przedniego zawieszenia Grand Cherokee SRT MY2014 wchodzą wahacze trapezowe (SLA), sprężyny śrubowe, adaptacyjne (regulowane) amortyzatory Bilstein ADS, górne i dolne drążki prowadzące oraz stabilizator przechyłów.

Elementami zawieszenia tylnego typu Multi-Link są sprężyny śrubowe, amortyzatory Bilstein ADS, górne drążki prowadzące, drążek reakcyjny oraz stabilizator poprzeczny.

Motywem aktualizacji oprogramowania Selec-Track było zwiększenie sprawności działania pięciu trybów systemu: Auto, Sport, Tow (holowanie przyczepy), Track (tor wyścigowy) i Snow (śnieg) - pod kątem zarówno wymagań kierowcy jak i warunków jazdy. W trybie Track rozdział momentu obrotowego z przewagą na oś tylną faworyzuje szybkość pokonywania łuków oraz konsekwentnie - skrócenie czasów okrążeń na torze wyścigowym.

Modelowa skuteczność hamowania.

Grand Cherokee SRT 2014 odznacza się doskonałą skutecznością hamowania od 100 do 0 km/h na dystansie zaledwie 35 m. Zasługa leży m.in. po stronie lakierowanych na czerwono, przednich sześcio- i tylnych cztero-tłoczkowych zacisków hamulcowych Brembo, działających na wentylowane tarcze przednie i tylne o średnicy odpowiednio - 381 oraz 350 milimetrów. 

Agresywna lecz funkcjonalna stylizacja zewnętrzna

Stylizacja nadwozia Grand Cherokee SRT 2014 została symbolicznie zmieniona. Charakterystyczna, siedmio-szczelinowa krata chłodnicy wypełniona rasową, czarną siatką została obniżona, a po jej obu stronach znajdują się wydłużone horyzontalnie reflektory Bi-ksenonowe (HID) otoczone charakterystycznymi światłami do jazdy dziennej LED. Sama atrapa wygląda więc masywniej, a  gniazda reflektorów otrzymały czarne tło, wyróżniające SRT od innych wersji modelowych.

W celu stylistycznego wygładzenia wyglądu przedniej części karoserii spryskiwacze reflektorów przeniesione zostały ze zderzaka przedniego w obrys świateł głównych. Napis Grand Cherokee na dolnej krawędzi drzwi przednich zyskał wyraźniejszą czcionkę.

Jeep Grand Cherokee SRT / Fot. Jeep
Jeep Grand Cherokee SRT / Fot. Jeep

Kształt świateł głównych Grand Cherokee 2014 powtórzony jest stylistycznie na „rufie" pojazdu przez wielofunkcyjne lampy tylne „z podkreśleniem" LED, których czarne tło, akcentując wyczynowe ambicje SRT, stwarza wrażenie świateł „w ruchu".

Natomiast nowością jest skuteczniejszy aerodynamiczny spojler dachowy nad tylną klapą bagażnika z uproszczonym emblematem SRT bez cyfry oznaczającej liczbę cylindrów. Klapa bagażnika otwierana/zamykana jest elektrycznie jednym naciśnięciem przycisku i w MY2014 pozbawiona została oddzielnie otwieranego okna (flipper glass) pod kątem polepszenia widoczności do tyłu i ograniczenia jej masy.

Paleta kolorów nadwozia Grand Cherokee SRT 2014 obejmuje: srebrny Billet Silver Metallic Clear Coat, biały Bright White Clear Coat, czarny Brilliant Black Pearl Crystal Coat,  wiśniowy Deep Cherry Red Pearl Coat, granitowy Granite Crystal Metallic Clear Coat, stalowy Maximum Steel Metallic Clear Coat, i czerwony Redline Pearl Clear Coat.

Inspirowane wyczynem, sportowe wnętrze.

Najbardziej dostrzegalną nowością w kabinie Grand Cherokee SRT 2014 jest kolorowy, 8,4-calowy ekran dotykowy w konsoli centralnej, wyświetlający w kolorowej grafice ekskluzywnego systemu telemetrii SRT Performance Pages czasy ostatnich okrążeń toru i przyspieszeń 0-100 km/h, wartości przeciążeń oraz wiele innych „rasowych" informacji, które udostępniać można innym entuzjastom SRT poprzez sieć 3G.

Ten sam ekran obsługuje także nowy system Uconnect Access Via Mobile, umożliwiający streaming ulubionej muzyki za pośrednictwem aplikacji (apps) Aha, iHeart, Pandora czy Slacker. Możliwy jest również  dostęp do wyszukiwarki internetowej Bing oraz awangardowego systemu zamiany mowy w tekst - głosowej transkrypcji otrzymywanych i wysłanych wiadomości z wykorzystaniem wirtualnej „chmury" internetowej.

Poniżej konsoli centralnej znajduje się stylizowany na literę „T" selektor 8-stopniowej, automatycznej skrzyni przekładniowej, pozwalający kierowcy wybrać schemat zmiany biegów Drive albo Sport. Nowością jest także obszyte skórą, trójramienne, spłaszczone u dołu koło kierownicy SRT z przyciskami funkcji użytkowych, komfortowych i łączności/komunikacji oraz ergonomicznymi łopatkami sekwencyjnego sterowania skrzynią biegów.

Kształt nowej kierownicy pozwala na niezakłóconą obserwację zestawu wskaźników wraz z umieszczonym centralnie 7-calowym wyświetlaczem wielofunkcyjnym TFT, umożliwiającym konfigurację formy i treści pokazywanych informacji zgodnie z preferencjami kierowcy. 

Designerskim powiązaniem estetyki tablicy rozdzielczej oraz drzwi pasażera i kierowcy są realistyczne akcenty z włókien węgłowych.

W opcji wyposażenia dostępny jest opcjonalnie 19-głośnikowy system audio Premium SRT typu 'surround sound' firmy Harman Kardon® z 32-woltowym układem TPS (Tracking Power Supply) i 12-kanałowym wzmacniaczem klasy D o mocy 825 watów, zapewniający wyjątkową akustykę wielowymiarowego dźwięku najwyższej jakości dla wszystkich pasażerów pojazdu.

Tapicerka skórzana Laguna w kabinie Grand Cherokee SRT MY 2014 dostępna jest w tonacji czarnej Torque lub nowej Sepia (jasny brąz), albo też  w kombinacji obu odcieni.

Bezpieczeństwo i wygoda pasażerów

Jeep Grand Cherokee SRT / Fot. Jeep
Jeep Grand Cherokee SRT / Fot. Jeep

Kolejną nowością w Grand Cherokee SRT 2014 jest system Uconnect Access, korzystający z łączności komórkowej dla bezpośredniego połączenia z numerem alarmowym „9-1-1" za jednym dotknięciem przycisku, bez konieczności oczekiwania na zgłoszenie się konsultanta  call-center.

Do zaawansowanych technologii bezpieczeństwa należy system ostrzegania o zagrożeniu najechania na poprzedzający pojazd Forward Collison Warning, monitorowanie martwych pól widzenia (Blind Spot Monitoring) oraz detekcji ruchu przecinającego drogę cofania (Cross Path Detection) wielce przydatny podczas manewrów na ruchliwych parkingach.

Produkcja.  Made in Detroit.

Jeep Grand Cherokee SRT MY2014 produkowany jest w liczącym niemal 279.000 m2 powierzchni zakładzie Jefferson North Assembly Plant (JNAP) w Detroit - a więc tam, gdzie Grand Cherokee wytwarzany był od czasu swej premiery w roku 1992. W czwartym kwartale 2012, aby sprostać spodziewanemu popytowi uruchomiono produkcję trzyzmianową, zatrudniając dodatkowo 1100 osób.

.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty