Jeep Compass. Dynamika i zużycie paliwa

Fot. Kamil Rogala
Auto może wydawać się nieco ospałe w normalnej jeździe. Trochę szkoda, bowiem 170 KM oraz masa nieco ponad półtorej tony mogłyby przełożyć się na nieco lepszą dynamikę. Być może napędy oraz 9-stopniowa przekładnia mają negatywny wpływ na ten aspekt. A jak ze zużyciem paliwa?
Auto w mieście zużywa około 12 l/100km, w trasie (droga ekspresowa) było to około 8 litrów, przy prędkościach autostradowych do wyniku trzeba było dołożyć około jednego litra. Nieco bardziej dynamiczna jazda skutkowała podwyższeniem zużycia o 1,5-2 litry. Owszem, mamy względnie mocny silnik benzynowy o niewielkiej pojemności, 9-biegowy automat oraz napęd na cztery koła, ale trudno pozbyć się wrażenia, że Jeep Compass ma nieco zbyt duży apetyt na paliwo przy przeciętnej dynamice.
Jeep Compass. Wrażenia z jazdy

Fot. Kamil Rogala
Gdzie zatem szukać zalet? W jeździe! I to nie w warunkach miejskich, po obwodnicach i autostradach, tylko w terenie! Owszem, Jeep poradzi sobie w mieście, jest zwrotny i komfortowy, w trasie też nie ma na co narzekać, choć oczywiście nie będzie tak stabilny jak kompakt, a i wyciszenie przy pewnych prędkościach już sobie nie radzi, ale wystarczy zjechać z ubitego szlaku, aby dostrzec prawdziwy charakter tego auta. Jazda w terenie!
Jasne, nie ma co mówić o kopnym błocie, kamieniołomach czy totalnych bezdrożach daleko od cywilizacji. Ale leśne dukty po ulewnych deszczach, głębokie błotniste kałuże (brodzenie do 40,6 cm), wyschnięte koleiny i piaszczyste, polne ścieżki to coś, w czym Jeep Compass czuje się jak ryba w wodzie. Nie ma zbyt wielu terenowych ustawień, bowiem napęd 4x4 Jeep Active Drive ma tylko cztery tryby: automatyczny, śnieg, piach i błoto, możemy również włączyć blokadę napędu, ale te wszystkie możliwości mają wymierne korzyści w praktyce. W trybie automatycznym i bez blokady napędu, jazda po błotnistej leśnej ścieżce jest jak prowadzenie pijanego – nie wiadomo do którego rowu zmierza. Ale po wyborze odpowiedniego trybu wszystko się zmienia i z walki o przetrwanie robi się świetna zabawa i jazda bokami.
Poza tym zastosowane opony całoroczne to świetne rozwiązanie, które nawet latem dają kierowcy namiastkę terenowych możliwości. Ich nieco bardziej agresywny bieżnik sprawdzi się w lekkim terenie o wiele lepiej, niż letnie ogumienie. Poza tym auto jest dość zwrotne (średnica zawracania to 11 metrów), co daje przewagę nie tylko w mieście, ale pozwala na sprawniejsze lawirowanie w terenie. Kąt natarcia to 16,8, zejścia to imponujące 31,7, zaś rampowy to 22,9. Poza tym prześwit prawie 21 cm daje przewagę nie tylko w mieście podczas atakowania wysokich krawężników czy np. zimą, gdy musimy przebić się zapomnianymi przez drogowców bocznymi drogami, ale także w terenie dając pewność, że nie zaczepimy podwoziem np. o garb stworzony z kolein.
Tak, dzielność Jeepa Compassa w terenie pozwala w znacznym stopniu zniwelować wspomniane wcześniej wady. Dlatego też wybierając auto uniwersalne, należy rozpatrzyć wszystkie aspekty tego modelu bo może się okazać, że niewątpliwe terenowe zalety będą dla kogoś kluczowe, zaś wspomniane wady kompletnie nieistotne.
Jeep Compass. Podsumowanie

Fot. Kamil Rogala
Jeep Compass to bardzo ciekawe auto. Co prawda nie wpisuje się w obecną modę i nie pasuje do swoich modnych i wymuskanych konkurentów w segmencie, ale w przeciwieństwie do nich, nie zawiedzie w terenie. Obecnie jest bardzo niewiele tak dzielnych aut na rynku. Większość to tylko ładnie wyglądające uterenowione hatchbacki, które zapewne nigdy nie ujrzą nieutwardzonej drogi. Compass na takiej drodze czuje się wyśmienicie i tę radość z jazdy w terenie w ogromnych dawkach przekazuje kierowcy.
Porównanie Jeepa Compassa do wybranych konkurentów:
| Jeep Compass (Limited) 1.4 t-MultiAir 170 KM 4x4 (AT9) | Hyundai Tucson (N-Line) 1.6 T-GDI 177 KM 4WD (AT7) | SsangYong Korando (Sapphire) 1.5 T-GDI 163 KM AWD (AT6) |
Cena (zł, brutto) | 142 400 | 142 900 | 147 800 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | SUV/5 | SUV/5 | SUV/5 |
Długość/szerokość (mm) | 4394/1819 | 4480/1798 | 4450/1870 |
Rozstaw kół przód/tył (mm) | 1540/1540 | 1620/1631 | 1590/1610 |
Rozstaw osi (mm) | 2636 | 2670 | 2675 |
Pojemność bagażnika (l) | 368 | 513 | 551 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Masa własna (kg) | 1549 | 1637 | 1525 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 60 | 62 | 50 |
Układ napędowy | spalinowy | spalinowy | spalinowy |
Rodzaj paliwa | benzyna bezołowiowa | benzyna bezołowiowa | benzyna bezołowiowa |
Pojemność (cm3) | 1368 | 1591 | 1497 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Napędzana oś | 4x4 | 4x4 | 4x4 |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | automatyczna, 9-biegowa | automatyczna, 7-biegowa | automatyczna, 6-biegowa |
Osiągi | | | |
Moc (KM) | 170 | 177 | 163 |
Moment obrotowy (Nm) | 250 | 265 | 280 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,5 | 9,1 | b.d. |
Prędkość maksymalna (km/h) | 200 | 201 | 193 |
Średnie spalanie (l/100 km) - dane fabryczne | 7,9 | 8,3 | 7,9 |
Emisja CO2 (g/km) | 184 | 188 | 180 |
Zobacz także: Dwa modele Fiata w nowej odsłonie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

Apple AirPods 2 biały (MV7N2ZM/A)
Nowe AirPods to słuchawki bezprzewodowe wymyślone …
kup teraz

Beyerdynamic DT 900 Pro X Czarny
Beyerdynamic DT 900 PRO X Słuchawki studyjne do od…
kup teraz

Pioneer HDJ-X5-K czarny
Pioneer DJ stworzył nową linię DJskich słuchawek, …
kup teraz

Beyerdynamic DT770M 80Ohm
BEYERDYNAMIC DT770M Profesjonalne DT770M to słucha…
Pirat drogowy w Lublinie