Jeep Compass 1.3 Turbo 150 KM vs Volkswagen Tiguan 1.5 TSI 150 KM. Porównanie kompaktowych crossoverów

Kamil Rogala
Zarówno Jeep Compass, jak i Volkswagen Tiguan, to przedstawiciele segmentu aut kompaktowych, choć delikatnie zwiększony prześwit i akcenty nadające im bojowego charakteru sprawiają, że robią wrażenie zdecydowanie większych. Między innymi dlatego to bardzo częsty wybór aut rodzinnych. Kompaktowy crossover zamiast kombi? Czemu nie? Porównujemy rozsądne odmiany obu modeli.Fot. Archiwum
Zarówno Jeep Compass, jak i Volkswagen Tiguan, to przedstawiciele segmentu aut kompaktowych, choć delikatnie zwiększony prześwit i akcenty nadające im bojowego charakteru sprawiają, że robią wrażenie zdecydowanie większych. Między innymi dlatego to bardzo częsty wybór aut rodzinnych. Kompaktowy crossover zamiast kombi? Czemu nie? Porównujemy rozsądne odmiany obu modeli.Fot. Archiwum
Udostępnij:
Zarówno Jeep Compass, jak i Volkswagen Tiguan, to przedstawiciele segmentu aut kompaktowych, choć delikatnie zwiększony prześwit i akcenty nadające im bojowego charakteru sprawiają, że robią wrażenie zdecydowanie większych. Między innymi dlatego to bardzo częsty wybór aut rodzinnych. Kompaktowy crossover zamiast kombi? Czemu nie? Porównujemy rozsądne odmiany obu modeli.

Jeep Compass vs Volkswagen Tiguan. Krótki przegląd oferty

Oferta obu aut jest dość ciekawa i szeroka, dzięki czemu jest w stanie zaspokoić potrzeby i wymagania większości użytkowników, którzy szukają ciekawego przedstawiciela tego segmentu.

Zarówno Jeep Compass, jak i Volkswagen Tiguan, to przedstawiciele segmentu aut kompaktowych, choć delikatnie zwiększony prześwit i akcenty nadające im
Zarówno Jeep Compass, jak i Volkswagen Tiguan, to przedstawiciele segmentu aut kompaktowych, choć delikatnie zwiększony prześwit i akcenty nadające im bojowego charakteru sprawiają, że robią wrażenie zdecydowanie większych. Między innymi dlatego to bardzo częsty wybór aut rodzinnych. Kompaktowy crossover zamiast kombi? Czemu nie? Porównujemy rozsądne odmiany obu modeli.
Fot. Jeep

Jeep Compass niedawno przeszedł gruntowny lifting, który zdecydowanie zmienił wnętrze auta. Zmieniła się również oferta, która zaczyna się od kwoty 99 900 złotych za odmianę Sport z silnikiem 1.3 Turbo o mocy 130 KM i manualną skrzynią biegów. Nie jest to kusząca oferta, ale oprócz tego w ofercie jest mocniejsza, 150-konna odmiana, 130-konny silnik wysokoprężny 1.6 MultiJet oraz dwie hybrydy plug-in – o mocy 190 i 240 KM – oferujące napęd na cztery koła. Trochę szkoda, że w ofercie nie ma odmiany z tradycyjnym silnikiem i napędem na cztery koła. Wersja z najmocniejszą hybrydą i z wyposażeniem S to koszt blisko 220 000 złotych.

Zarówno Jeep Compass, jak i Volkswagen Tiguan, to przedstawiciele segmentu aut kompaktowych, choć delikatnie zwiększony prześwit i akcenty nadające im
Zarówno Jeep Compass, jak i Volkswagen Tiguan, to przedstawiciele segmentu aut kompaktowych, choć delikatnie zwiększony prześwit i akcenty nadające im bojowego charakteru sprawiają, że robią wrażenie zdecydowanie większych. Między innymi dlatego to bardzo częsty wybór aut rodzinnych. Kompaktowy crossover zamiast kombi? Czemu nie? Porównujemy rozsądne odmiany obu modeli.
Fot. Volkswagen

Volkswagen Tiguan w najtańszej wersji kosztuje 122 990 złotych i jest to opisywana w tym artykule odmiana Life ze 150-konnym silnikiem 1.5 TSI i manualną skrzynią. Dokładając niecałe 10 000 złotych mamy wersję z automatem DSG. W ofercie jest mnóstwo wersji i możliwości, od rozsądnych odmian benzynowych, oszczędnych wysokoprężnych, również z napędem 4Motion, po 320-konną wersję R za co najmniej 242 190 złotych. Do tego całe mnóstwo dodatkowego wyposażenia. Jest w czym przebierać!

Jeep Compass vs Volkswagen Tiguan. Nadwozie i wnętrze

Zarówno Jeep Compass, jak i Volkswagen Tiguan, to przedstawiciele segmentu aut kompaktowych, choć delikatnie zwiększony prześwit i akcenty nadające im
Zarówno Jeep Compass, jak i Volkswagen Tiguan, to przedstawiciele segmentu aut kompaktowych, choć delikatnie zwiększony prześwit i akcenty nadające im bojowego charakteru sprawiają, że robią wrażenie zdecydowanie większych. Między innymi dlatego to bardzo częsty wybór aut rodzinnych. Kompaktowy crossover zamiast kombi? Czemu nie? Porównujemy rozsądne odmiany obu modeli.
Fot. Jeep

Jeep Compass prezentuje się bardzo przyjemnie, dynamicznie, nie brakuje mu terenowego charakteru. Auto świetnie wpisuje się w nową modę stylowych i uterenowionych miejskich crossoverów, choć w przeciwieństwie do wszystkich bulwarówek, Compassowi te terenowe dodatki do czegoś się przydają, jeśli wybierzemy wersję z napędem na cztery koła. W naszym przypadku jednak, to tylko ciekawe ozdoby, które raczej nie przydadzą się w terenie. Tak czy inaczej przód auta jest bardzo smukły i zgrabny. Tradycyjny siedmio-żebrowy grill łączy się z ładnie narysowanymi lampami. Masywny zderzak posiada spory wlot powietrza, światła przeciwmgielne oraz solidną nakładkę z tworzywa sztucznego. W odpowiedniej konfiguracji kolorystycznej, to wszystko może wyglądać bardzo atrakcyjnie.

Auto z profilu prezentuje się równie bojowo. Zresztą Compass sprawia wrażenie, że jest większy, niż w rzeczywistości. Nakładki z tworzywa sztucznego biegną wokół dolnej krawędzi nadwozia. Znajdziemy je w dolnej części zderzaków, na nadkolach, na progach itp. Wygląda to naprawdę dobrze. Tył jest spokojny, szerokie klosze lamp, które umieszczono dość wysoko, dominują tę część nadwozia. A wnętrze?

Po zmianach w środku jest naprawdę ładnie! Srebrna listwa podkreśla ładnie wykończoną deskę rozdzielczą. Smukłe, ładnie wpisane w stylistykę kratki nawiewów ładnie przechodzą w element wystroju. Harmonię psuje nieco sporych rozmiarów ekran systemu info-rozrywki, ale ma on dość zgrabną ramkę. Kierownica, jak to w Jeepie, jest solidna i nieźle leży w dłoniach. Konsola centralna posiada podstawowe elementy sterowania, które są poręczne i duże – wygodnie się je przełącza nawet w rękawiczkach. Wszystko prezentuje się naprawdę dobrze i wreszcie ma jakiś wyraz. Nie kusi estetyką i nie zachwyca formą, ale może się podobać. Pod względem przestrzeni, mimo iż Compass jest zdecydowanie krótszy, nie ma z tym problemu. Pojemność bagażnika to 438 litrów, a po złożeniu oparć kanapy przestrzeń rośnie do 1387 litrów.

Zarówno Jeep Compass, jak i Volkswagen Tiguan, to przedstawiciele segmentu aut kompaktowych, choć delikatnie zwiększony prześwit i akcenty nadające im
Zarówno Jeep Compass, jak i Volkswagen Tiguan, to przedstawiciele segmentu aut kompaktowych, choć delikatnie zwiększony prześwit i akcenty nadające im bojowego charakteru sprawiają, że robią wrażenie zdecydowanie większych. Między innymi dlatego to bardzo częsty wybór aut rodzinnych. Kompaktowy crossover zamiast kombi? Czemu nie? Porównujemy rozsądne odmiany obu modeli.
Fot. Volkswagen

Konkurent prezentuje podobny, stonowany styl. Volkswagen Tiguan to ładne auto, które upodobniło się po zeszłorocznym liftingu m.in. do Golfa. Zmieniły się przede wszystkim przednie klosze lamp, które teraz są znacznie smuklejsze i nachodzą na nadkola. Z tyłu również rozpoznamy najświeższego Tiguana po charakterystycznej sygnaturze świetlnej, choć z daleka, szczególnie po zmroku, zapewne większość pomyli go z Golfem. Poza tym linia pozostała niezmieniona. To klasyczny kompaktowy crossover o dość atletycznej, odrobinę sportowej sylwetce. Przy odpowiedniej konfiguracji z co najmniej 18-calowymi felgami, Tiguan może się podobać. To połączenie klasycznej elegancji z odrobiną sportowego charakteru. Oczywiście największe wrażenie robi w wersji R-Line, ale nawet w bazowej z kilkoma dodatkami może wyglądać dobrze.

We wnętrzu to „stary, dobry” Volkswagen. Nie ma tu iluzji jednego dużego ekranu z błyszczącą ramką, wiele elementów pozostała w niemal klasycznej formie, choć panel klimatyzacji, podobnie jak w innych, odświeżonych modelach marki, jest teraz w pełni dotykowy. Wnętrze jest bardzo klasyczne, ale nie przestarzałe. A jak z funkcjonalnością? Jak przystało na Tiguana – jest bardzo dobrze. Pojemne schowki, w tym praktyczne szuflady pod przednimi fotelami oraz uchwyty na kubki, do tego przesuwna i dzielona tylna kanapa, mnóstwo miejsca we wnętrzu, a i pojemność bagażnika jest więcej niż zadowalająca – 615 lub 1655 litrów po złożeniu oparć kanapy.

Jeep Compass vs Volkswagen Tiguan. Dane techniczne, osiągi i spalanie

Zarówno Jeep Compass, jak i Volkswagen Tiguan, to przedstawiciele segmentu aut kompaktowych, choć delikatnie zwiększony prześwit i akcenty nadające im
Zarówno Jeep Compass, jak i Volkswagen Tiguan, to przedstawiciele segmentu aut kompaktowych, choć delikatnie zwiększony prześwit i akcenty nadające im bojowego charakteru sprawiają, że robią wrażenie zdecydowanie większych. Między innymi dlatego to bardzo częsty wybór aut rodzinnych. Kompaktowy crossover zamiast kombi? Czemu nie? Porównujemy rozsądne odmiany obu modeli.
Fot. Jeep

Nasz porównawczy Jeep Compass jest wyposażony w mocniejszą odmianę silnika 1.3 Turbo. Generuje on 150 KM oraz 270 Nm momentu obrotowego, połączony jest z 6-biegowym automatem, który przekazuje moc na przednie koła. Jak wspomniałem, nie ma możliwości wyboru napędu na cztery koła w tradycyjnym układzie napędowym. Takie połączenie pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,2 sekundy i osiągnięcie 199 km/h prędkości maksymalnej. Średnie spalanie zdaniem producenta to 6,7 l/100km, a zasięg na pełnym baku (55 litrów) to około 960 kilometrów.

Zarówno Jeep Compass, jak i Volkswagen Tiguan, to przedstawiciele segmentu aut kompaktowych, choć delikatnie zwiększony prześwit i akcenty nadające im
Zarówno Jeep Compass, jak i Volkswagen Tiguan, to przedstawiciele segmentu aut kompaktowych, choć delikatnie zwiększony prześwit i akcenty nadające im bojowego charakteru sprawiają, że robią wrażenie zdecydowanie większych. Między innymi dlatego to bardzo częsty wybór aut rodzinnych. Kompaktowy crossover zamiast kombi? Czemu nie? Porównujemy rozsądne odmiany obu modeli.
Fot. Volkswagen

Niemiecki konkurent dysponuje silnikiem 1.5 TSI o takiej samej mocy tj. 150 KM. W tym przypadku moment obrotowy jest nieco niższy i wynosi 250 Nm. Pamiętajmy, że Volkswagen Tiguan to nieco większy i cięższy samochód, więc osiągi są delikatnie gorsze, przynajmniej, jeśli chodzi o przyspieszenie. Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 9,9 sekundy, a prędkość maksymalna to 203 km/h. Średnie spalanie jest delikatnie niższe i wynosi zdaniem producenta 6,5 l/100km. Na pełnym, 58-litrowym baku uda się przejechać maksymalnie około 1000 kilometrów.

Jeep Compass vs Volkswagen Tiguan. Ceny i wyposażenie

Zarówno Jeep Compass, jak i Volkswagen Tiguan, to przedstawiciele segmentu aut kompaktowych, choć delikatnie zwiększony prześwit i akcenty nadające im
Zarówno Jeep Compass, jak i Volkswagen Tiguan, to przedstawiciele segmentu aut kompaktowych, choć delikatnie zwiększony prześwit i akcenty nadające im bojowego charakteru sprawiają, że robią wrażenie zdecydowanie większych. Między innymi dlatego to bardzo częsty wybór aut rodzinnych. Kompaktowy crossover zamiast kombi? Czemu nie? Porównujemy rozsądne odmiany obu modeli.
Fot. Jeep

Oba modele kosztują niemal tyle samo, ale różnią się pod kilkoma względami. Jeep Compass z silnikiem 1.3 Turbo o mocy 150 KM i automatyczną przekładnią, z wyposażeniem Longitude to koszt 121 800 złotych. Przewagą jest z pewnością obecność automatycznej skrzyni biegów, która zdecydowanie wpływa na komfort jazdy, szczególnie po mieście. Jeśli chodzi o wyposażenie, w standardzie jest m.in. tempomat (tradycyjny), lampy przeciwmgielne LED, 7-calowy wyświetlacz przed kierowcą, kamera cofania i czujniki tylne, bezprzewodowa ładowarka, 17-calowe felgi aluminiowe, dwustrefowa klimatyzacja automatyczna itp. Za 2700 złotych dokupimy pakiet zimowy m.in. z podgrzewanymi fotelami i kierownicą, a za 9700 złotych pakiet Business z tapicerką materiałowo-tekstylną, elektryczną regulacją odcinka lędźwiowego, tempomatem adaptacyjnym oraz systemem info-rozrywki z 10-calowym ekranem.

Zarówno Jeep Compass, jak i Volkswagen Tiguan, to przedstawiciele segmentu aut kompaktowych, choć delikatnie zwiększony prześwit i akcenty nadające im
Zarówno Jeep Compass, jak i Volkswagen Tiguan, to przedstawiciele segmentu aut kompaktowych, choć delikatnie zwiększony prześwit i akcenty nadające im bojowego charakteru sprawiają, że robią wrażenie zdecydowanie większych. Między innymi dlatego to bardzo częsty wybór aut rodzinnych. Kompaktowy crossover zamiast kombi? Czemu nie? Porównujemy rozsądne odmiany obu modeli.
Fot. Volkswagen

Volkswagen Tiguan z silnikiem 1.5 TSI o mocy 150 KM i wyposażeniem Life to bazowa, najtańsza wersja tego auta. Ma ona manualną skrzynię biegów, co jest z pewnością sporym minusem, ale niemiecka propozycja nadrabia przestrzenią i wyposażeniem, również opcjonalnym. Koszt tej wersji to 122 990 złotych, a w standardzie znajdują się m.in. światła do jazdy dziennej LED, światła tylne LED, aktywny tempomat, 3-strefowa klimatyzacja automatyczna, czujniki parkowania z przodu i z tyłu czy też 17-calowe felgi aluminiowe. W opcji znajdziemy m.in. system dźwięki Harman Kardon za 3750 złotych, światła LED Matrix za 5460 złotych, pakiet systemów asystujących IQ.Drive za 3800 złotych czy też pakiet zimowy z podgrzewanymi fotelami za 1370 złotych.

Jeep Compass vs Volkswagen Tiguan. Podsumowanie

Niewątpliwą zaletą Jeepa Compassa jest automatyczna skrzynia biegów, ciekawa stylistyka i zdecydowanie wyraźniejszy terenowy charakter. Volkswagen Tiguan z kolei kusi większą przestrzenia i zdecydowanie lepszym wyposażeniem, choć za automatyczną skrzynię biegów trzeba dołożyć blisko 10 000 złotych.

Podstawowe dane techniczne obu modeli:

 

Jeep Compass 1.3 Turbo 150 KM (AT6)

Volkswagen Tiguan 1.5 TSI 150 KM (MT6)

Platforma

FCA Small Wide LWB 4x4

MQB A2

Euro NCAP

5/5

5/5

Rozstaw kół przód (mm)

b.d.

1579

Rozstaw kół tył (mm)

b.d.

1569

Wysokość (mm)

1624

1654

Rozstaw osi (mm)

2636

2678

Długość/szerokość (mm)

4404/1874

4509/1839

Pojemność bagażnika (l)

438/1387

615/1655

Cena (zł, brutto)

121 800

122 990

Typ nadwozia/liczba drzwi

crossover/5

crossover/5

Liczba miejsc

5

5

Masa własna (kg)

1430

1435

Pojemność zbiornika paliwa (l)

55

58

Układ napędowy

spalinowy

spalinowy

Rodzaj paliwa

benzyna

benzyna

Pojemność (cm3)

1332

1498

Liczba cylindrów

4

4

Napędzana oś

przednia

przednia

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

automatyczna, 6-stopniowa

manualna, 6-biegowa

Osiągi

 

 

Moc (KM)

150

150

Moment obrotowy (Nm)

270

250

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

9,2

9,9

Prędkość maksymalna (km/h)

199

203

Średnie spalanie (l/100 km) - dane fabryczne

6,7 (WLTP)

6,5 (WLTP)

Emisja CO2 (g/km)

152

148


Wyposażenie seryjne wybranych wersji:

 

Jeep Compass (Longitude) 1.3 Turbo 150 KM (AT6)

Volkswagen Tiguan (Life) 1.5 TSI 150 KM (MT6)

Poduszki powietrzne

6

6

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby p/t

S/S

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane elektr./podgrzewane

S/S

S/S

Klimatyzacja manualna/automatyczna

-/S

-/S

Radioodtwarzacz /CD/MP3

S/-/S

S/-/S

S  wyposażenie standardowe

O wyposażenie za dopłatą

-   wyposażenie niedostępne

*   opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych 

 

Nasza ocena: 

 

Jeep Compass 1.3 Turbo 150 KM (AT6)

Volkswagen Tiguan 1.5 TSI 150 KM (MT6)

Przestronność wnętrza

 

*

Silnik

*

*

Osiągi

*

 

Podwozie

*

*

Poziom hałasu (odczuwalny)

*

*

Zużycie paliwa

*

*

Wyposażenie

 

*

Cena

*



Wynik końcowy

++++++ (6)

+++++++ (7)

 

Zobacz także: Toyota Corolla w wersji Cross

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie