Jeep Cherokee (1984-2001)

Bartłomiej Bałdyga
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Cherokee radzi sobie na drogach i poza nimi
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Cherokee radzi sobie na drogach i poza nimi
Jeep Cherokee jest jednym z niewielu aut amerykańskich, którym udało się zdobyć europejski rynek.

 

 

Światowa premiera modelu o nazwie Cherokee odbyła się w 1974 roku. Zbudowany na podwoziu produkowanego od lat 60-tych Wagoneera, dzielił z nim niemal wszystko, od podwozia i

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Mimo “kanciastej” sylwetki Jeep Cherokee podoba się nie tylko miłośnikom aut terenowych
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Mimo “kanciastej” sylwetki Jeep Cherokee podoba się nie tylko miłośnikom aut terenowych

wymiarów po gamę silnikową, a różnił się jedynie tym, że miał tylko jedną parę drzwi. Po dziesięciu latach powstał zupełnie nowy Cherokee, nie mający już wiele wspólnego ze swym poprzednikiem. Klienci otrzymali dużo lepszy, zwrotniejszy, szybszy i bardziej ekonomiczny pojazd dostępny zarówno w wersji 3 jak i 5 - drzwiowej.

 

Historia produkcji jest dość długa, bowiem ten model wytwarzano przez 17 lat. Jeep nie decydował się jednak na dokonywanie zbyt wielu zmian, szczególnie, jeśli chodzi o linię nadwozia. Egzemplarze z pierwszych lat produkcji nie różnią się wiele od swych młodszych braci. Wkrótce okazało się, że był to strzał w dziesiątkę. Zachowanie "kanciastego" stylu przysporzyło autu bardzo wielu sympatyków. W pierwszym roku

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Cherokee radzi sobie na drogach i poza nimi
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Cherokee radzi sobie na drogach i poza nimi

sprzedano ich około 78 tys. sztuk. Klienci chwalili funkcjonalność, ergonomię i materiały wykończeniowe. Już w latach 80-tych można było kupić Jeepa ze skórzaną tapicerką. Kokpit zbudowano przejrzyście, choć w typowo amerykańskim stylu - dużo chromu i sporo przycisków. Wnętrze nie należy jednak do przestronnych. Choć z zewnątrz wydaje się duże, to brak przestrzeni we wnętrzu jest największą wadą "kanciaka". Wysoko poprowadzona linia podłogi znacznie ogranicza miejsce na nogi. Szczególnie na tylnej kanapie wyższe osoby będą cierpieć na brak swobody.

 

Silnik

 

Przez pierwsze trzy lata najmocniejszym silnikiem w Cherokee był 6-cylindrowy motor 2,8 l /115 KM dostarczany przez firmę Chevrolet. Najpopularniejszy okazał się jednak jego następca. Rzędowy, sześciocylindrowy motor 4,0 l o mocy 177 KM (od 1991 r. -190 KM) rozpędza Jeepa do 100 km/h w niecałe 10 s. Przeniesienie napędu odbywa się za pomocą nowoczesnej jak na tamte

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Wnętrza nowszych modeli lepiej dopasowano do europejskich gustów
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Wnętrza nowszych modeli lepiej dopasowano do europejskich gustów

lata, elektronicznie sterowanej, automatycznej skrzyni biegów. Kierowca może wybierać dwa tryby pracy: Sport, który zapewnia szybsze przełączanie biegów, a więc lepsze osiągi oraz tryb Comfort do jazdy ekonomicznej. Zaletą tego silnika jest również łatwość zastosowania instalacji gazowej. Podstawową, najsłabszą jednostką napędową jest silnik 2,5 l. W początkowym okresie dostarczał on moc zaledwie 105 KM, ale kolejne lata przyniosły jego modyfikacje. W 1986 wyposażono go w system wtrysku benzyny, który pomógł zwiększyć moc do 117 KM. Rok później dodano kolejne cztery konie mechaniczne. Wielopunktowy wtrysk zastosowany w 1991 r. wzmocnił go ostatecznie do 130 KM. Gamę silników zamyka montowana na rynek

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Silnik 4,0 l świetnie znosi instalację gazową
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Silnik 4,0 l świetnie znosi instalację gazową

europejski jednostka 2,5 l TD. Diesel okazał się jednak niewypałem. Zbyt słaba moc - zaledwie 116 KM i bardzo duża usterkowość to główne wady tego silnika.

 

Eksploatacja

 

Co prawda istnieją wersje z napędem na jedną oś, ale większość Jeepów, to auta wyposażone w reduktor i blokadę mechanizmu różnicowego. Nie ma się więc co dziwić, że należy on w tej chwili do najpopularniejszych aut wykorzystywanych do jazdy terenowej. Miłośnicy off roadu cenią Jeepa za prostą konstrukcję i wytrzymałe nadwozie. Na przestrzeni lat firma zmieniła zaledwie kilka stylistycznych detali. Poprawiono m.in. przedni grill, zderzaki i tapicerkę drzwi. Najwięcej zmian dokonano w dziedzinie bezpieczeństwa. Od roku 1988 r. montowano ABS, w 1990 r. pojawiły się trzypunktowe pasy bezpieczeństwa dla wszystkich pasażerów, a w roku 1994 belki wzmacniające drzwi. Umiarkowane ceny i bogate wyposażenie powinny zachęcić do zakupu amerykańskiej terenówki. Zaletą może być również to, że Jeep stał się już niemal autem kultowym.

 

Wady:

- zbyt słaba moc podstawowej jednostki napędowej

- mała ilość miejsca we wnętrzu

- nieprecyzyjny układ kierowniczy

 

Zalety:

- niskie ceny części zamiennych

- dobre właściwości terenowe

- bogate wyposażenie

 

Ważniejsze daty z historii modelu:

 

1984 - rynkowa premiera nowego modelu Cherokee

1985 - wprowadzenie silnika 2,5 l TD oraz wersji wyposażeniowej Laredo

1986 - modernizacja benzynowego silnika 2,5 l

1988 - rzędowa jednostka 4,0 l zastępuje silnik 2,8 l V6, zmiana kratki wlotu powietrza do silnika

1997 - face lifting - pojawiają się nowe materiały wykończeniowe, sylwetka auta zostaje delikatnie zaokrąglona

 

Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*

 

 

1984

1985

1986

1987

1998

1999

2000

2001

2.5

-

10 000

10 600

11 000

21 500

23 000

-

23 900

4.0

9 500

11 500

-

-

22 000

24 000

-

26 000

2.5 TD

-

-

-

-

39 000

43 000

-

-

* na podstawie ofert internetowych, bez wersji wyposażenia

 

Wybrane dane techniczne

 

Rok produkcji 1996

Pojemność skokowa (cm3 )

2464

3964

2500

Moc (KM/obr./min.)

121/5250

177/4400

116/3900

Maks. mom. obr. (Nm/obr./min.)

195/3250

301/2000

278/1800

Prędkość maks. (km/h)

165

180

162

Przyspieszenie 0-100 km (s)

13

10

12,3

Zużycie paliwa: wg EU (l/100 km)

9,9/13,8/14,5

10,2/13,9/18,5

7,1/10,5/9,8

Opony

215/75 R15

Zbiornik paliwa (l)

76

Pojemność bagażnika (dm3 )

1010/2035

Rozstaw osi (cm)

2575

Rozstaw kół przód/tył (cm)

145/145

Średnica zawracania (m)

11,7

Wymiary: dł./szer./wys. (cm)

424/179/163

Masa własna (kg)

1380

1440

1470

Masa całkowita (kg)

2210

2210

2210

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty