Jechaliśmy przez A4 i S19 na Podkarpaciu. ZDJĘCIA

Bartosz Gubernat
Jechaliśmy przez A4 i S19 na Podkarpaciu. ZDJĘCIA
Jechaliśmy przez A4 i S19 na Podkarpaciu. ZDJĘCIA
15 kilometrów liczy w sumie otwarty właśnie odcinek autostrady A4 i drogi ekspresowej S19 w rejonie Rzeszowa.
Jechaliśmy przez A4 i S19 na Podkarpaciu. ZDJĘCIA
Jechaliśmy przez A4 i S19 na Podkarpaciu. ZDJĘCIA

To pierwsze tej klasy drogi na Podkarpaciu. Ich budowa trwała dwa i pół roku. Autostrady jest na razie 6,9 km. Rozciąga się między węzłami Rzeszów Centralny – Rzeszów Wschód. Inwestycję realizowało konsorcjum na czele z warszawskim Mostostalem.

Spóźniona głównie przez powodzie

Termin umowny zakończenia prac minął w grudniu ubiegłego roku, ale kontrakt został zakończony dopiero 22 czerwca tego roku. Za każdy dzień zwłoki GDDKiA naliczyła wykonawcy kary, które w sumie wyniosły ponad 17 mln zł. Ale wydłużenie terminu to nie tylko wina firmy budującej ten odcinek.

- Były też inne przyczyny, takie jak trudne warunki gruntowe oraz niesprzyjające warunki atmosferyczne. Najbardziej przeszkodziły dwie powodzie, które miały miejsce w trakcie budowy. Z tego powodu został podpisany aneks do umowy – mówi Wiesław Kaczor, dyrektor rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Na wybudowanym odcinku powstały m.in. dwa węzły drogowe oraz dwanaście obiektów inżynierskich, głównie mostów i wiaduktów. Całość pochłonęła 440 mln zł. Na razie od zachodu autostrada kończy się węzłem przy drodze krajowej nr 9 łączącej Podkarpacie ze stolicą. Budowa kolejnego odcinka, do węzła zachodniego stoi. GDDKiA rozwiązała tu kontrakt z wykonawcą, firmą Radko.

- Na dokończenie robót przetarg został już ogłoszony. Otwarcie ofert planowane jest na 24 września. Dopiero po podpisaniu umowy będziemy mogli mówić o terminach otwarcia tego odcinka – mówi Joanna Rarus, rzecznik rzeszowskiego oddziału GDDKiA.

Jeszcze gorzej sytuacja wygląda na wschód od oddanego odcinka. Między Rzeszowem a Jarosławiem A4 ma być gotowa dopiero w 2014 roku. – Niestety Polimex-Mostostal, czyli wykonawca wspomnianego odcinka także ma duże problemy z płynnością finansową. Przekłada się to na słaby postęp robót – tłumaczy dyrektor Kaczor.

Co z pozostałymi odcinkami? Najszybciej, do końca roku powinny być gotowe fragmenty Dębica - Rzeszów (32,7 km) i Jarosław - Radymno (24,5 km). W połowie przyszłego roku GDDKiA zamierza puścić ruch na trasie między Radymnem a przejściem granicznym w Korczowej. Na razie nie wiadomo, kiedy A4 będzie gotowa między Tarnowem a Dębicą. Tutaj po rozwiązaniu umowy z Hydrobudową roboty stoją. Przetarg na dokończenie prac zostanie rozpisany dopiero po zakończeniu inwentaryzacji wykonanych robót.

Ekspresówka w planach

Drugi z otwartych odcinków to pierwsze 8 ze 174 planowanych kilometrów trasy S19. On także powstał w dwa i pół roku. Wybudowała go portugalska firma MSF. Na razie łączy węzeł autostradowy Rzeszów – Wschód z droga krajową nr 19 biegnącą w kierunku Lublina. Ekspresówka wpada do niej w rejonie Stobiernej. Na kolejny odcinek S19, Rzeszów Zachód-Świlcza, wchodzący w skład autostradowej obwodnicy Rzeszowa GDDKiA ogłosiła przetarg.

Przeczytaj także: Nowe ekspresówki i autostrady. Aktualny raport z budowy dróg

– A więc będzie gotowy w 2013 roku. O terminie budowy kolejnych odcinków S-19 rozstrzygnie program rządowy uchwalany przez Radę Ministrów. Obecnie obowiązujący program na lata 2011 – 2015, w tym roku ma być aktualizowany. Czy ta inwestycja zostanie do niego wprowadzona zobaczymy, dlatego trudno teraz podawać konkretne daty – mówi dyrektor Kaczor. I zapewnia, że jego oddział przygotowuje się budowy. – W tej chwili przede wszystkim przygotowujemy dokumentację formalno-prawną i techniczną tak, aby w przypadku zabezpieczenia pieniędzy można było ogłosić przetargi. Nam także zależy, aby droga powstała jak najszybciej – zapewnia dyrektor.

Do końca roku zakończą się także prace przy budowie łącznika ekspresówki z rondem im. Jacka Kuronia we wschodniej części Rzeszowa. Będzie to jeden z głównych traktów, którym ruch tranzytowy ma omijać centrum stolicy Podkarpacia.

Gotowy odcinek S19 między węzłami Stobierna - Rzeszów Wschód to 8 kilometrów szerokiej, dwujezdniowej drogi. Drogowcy wykonali tu m.in. dwa dwupoziomowe skrzyżowania, cztery wiadukty, cztery mosty oraz sześć przejść dla zwierząt. Prace kosztowały 213 mln zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie