Przy znacznie pogorszonej widoczności spowodowanej mgłą spokojna, przewidywalna jazda to podstawa. Prędkość zawsze powinniśmy dostosować do panujących warunków, nawet jeśli oznacza to, że będziemy jechać naprawdę wolno. Zwłaszcza że podczas mgły wielu kierowcom trudniej jest ocenić szybkość, z jaką poruszają się inni uczestnicy ruchu. Dlatego pamiętajmy też o zachowaniu bezpiecznej odległości, szczególnie przy wykonywaniu manewrów.
Nie zawsze obecność mgły oznacza, że powinniśmy włączyć światła przeciwmgłowe. Tylnych świateł przeciwmgłowych można używać tylko przy naprawdę złej widoczności (umowna granica, o której mówią przepisy, to 50 m). Dlaczego tak jest?
Przy lekkiej mgle tylne światła przeciwmgłowe mogą oślepić kierowcę jadącego za nami. Poza tym mniej widoczne stają się także światła stopu, co grozi zbyt późnym hamowaniem i kolizją. Włączanie świateł przeciwmgłowych ma sens wtedy, gdy przejrzystość powietrza jest na tyle mała, że światła pozycyjne „toną” we mgle.
W warunkach bardzo ograniczonej widoczności warto polegać nie tylko na zmyśle wzroku, lecz także słuchu. Dlatego najlepiej jest wyłączyć radio, a w niektórych sytuacjach, np. przed przejazdem kolejowym, opuścić szyby i w razie potrzeby wyłączyć także silnik, by móc usłyszeć, czy nic nie nadjeżdża. W czasie mgły trzeba wyeliminować wszystkie czynniki, które mogłyby nas rozpraszać – nawet rozmowy z pasażerami.
Jeśli musimy zatrzymać się na poboczu, auto należy ustawić tak, aby znajdowało się całkowicie poza pasem jezdni, a następnie włączyć światła awaryjne. Z tego rozwiązania powinniśmy jednak korzystać tylko wtedy, gdy nie ma innej możliwości, np. w przypadku poważnej awarii. Najlepiej poczekać z postojem do momentu, gdy widoczność się poprawi lub gdy pojawi się możliwość zjazdu na bezpieczny parking.
Warto pamiętać o 5 zasadach bezpiecznej jazdy we mgle:
1. Nie używajmy długich świateł – są one pomocne w nocy, ale kiedy na zewnątrz jest mgła światło będzie się od niej odbijać pogarszając i tak słabą widoczność.
2. Zdejmijmy nogę z gazu – nadmierna prędkość nie spowoduje, że szybciej wyjedziemy z zamglonego obszaru.
3.**Jeśli warunki są zbyt trudne, zatrzymajmy się** – gdy widoczność jest bardzo zła dobrą decyzją może okazać się zjazd na pobocze. Zatrzymajmy się jednak tak, aby nie stwarzać zagrożenia dla innych uczestników ruchu – najlepiej w zatoczce lub na stacji benzynowej.
4. Nie jedźmy zaraz za pojazdem przed nami– starajmy się zachowywać taką odległość by w razie nieplanowanych wypadków mieć czas na zareagowanie. Pamiętajmy też o odpowiednim oświetleniu samochodu, aby inni kierowcy nas widzieli.
5. Nie jedźmy na pamięć – nawet jeśli codziennie pokonujemy tę samą drogę i jesteśmy pewni, że znamy ją na pamięć, zachowajmy szczególną ostrożność. Aby maksymalnie skupić się na jeździe i słyszeć, co dzieje się dookoła wyłączmy muzykę.
Wysokość kar za naruszenie przepisów dotyczących ostrzegania i jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza:
Popełnione wykroczenie | Liczba punktów karnych | Wysokość mandatu |
Niewłączanie przez kierującego pojazdem wymaganych świateł w czasie jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza | 2 | 200 zł |
Naruszenie przez kierującego pojazdem innym niż silnikowy zakazu wyprzedzania innych pojazdów w czasie jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza oraz obowiązku korzystania z pobocza drogi, a jeżeli nie jest to możliwe – to jazdy jak najbliżej krawędzi jezdni | - | 100 zł |
Nadużywanie sygnałów dźwiękowych lub świetlnych | - | 100 zł |
Używanie sygnałów dźwiękowych na obszarze zabudowanym | - | 100 zł |
Używanie tylnych świateł przeciwmgłowych przy normalnej przejrzystości powietrza | 2 | 100 zł |
Zobacz także: Nissan Qashqai w nowej odsłonie
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?