Jazda próbna prawdę ci powie

(mg)
Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Udostępnij:

Jeżeli już znaleźliśmy samochód, który spełnia nasze oczekiwania, powinniśmy odbyć jazdę próbną. Pamiętajmy wtedy o kilku zasadach:

 

1. Odbywamy ją tylko za wyraźną zgodą dysponującego samochodem i po sprawdzeniu ubezpieczenia (OC, NW i AC). Jeżeli sprzedający nie zgodzi się na jazdę testową zrezygnujmy z zakupu.

 

2. Przekręcamy kluczyk i "słuchamy". Jeżeli auto "zaskoczy“ od razu i równo pracuje, to wszystko jest w porządku. Jeżeli rozgrzany silnik co chwilę gaśnie, to dowód, że niesprawny może być gaźnik, zapłon lub wtrysk paliwa.

 

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

3. Sprawdzamy stan sprzęgła prostym testem. Zaciągamy mocno ręczny hamulec, włączamy silnik, naciskamy sprzęgło, włączamy czwarty bieg, a następnie pedałem gazu doprowadzamy obroty silnika do ok. 3 tys. obrotów i... puszczamy sprzęgło. Samochód na takie brutalne traktowanie zwykle reaguje natychmiast - silnik powinien zgasnąć. Jeżeli jedynie lekko się zmniejszą, sprzęgło się ślizga, co jest zapowiedzią kosztownej wymiany.

 

4. Koło kierownicy musi wykazywać wyraźną tendencję do powracania w położenie jazdy na wprost. Luzy "kółka" nie mogą wynosić więcej niż 15 stopni.

 

5. Trudności z włączeniem biegów lub zgrzyty przy zmianie świadczą o zużyciu skrzyni biegów, która powinna pracować lekko i bez problemu wchodzić w swoje położenia.

 

6. "Bujanie" podczas jazdy i na zakrętach oraz hałaśliwe stukanie na nierównej drodze to skutek niesprawnych amortyzatorów i wadliwego zawieszenia. Stan amortyzatorów można skontrolować samemu. Należy sprawdzić. czy nie ma przy nich wycieków i zawilgoceń. Inną metodą jest naciśnięcie maski auta w okolicy koła. Jeżeli samochód zakołysze się więcej niż trzykrotnie, amortyzator dożywa już swoich ostatnich dni. Czynność tę powtarzamy przy każdym kole.

 

7. Szumy lub równomierny stukot z okolic kół przy jeździe na prostej, gładkiej drodze mogą oznaczać zużycie łożysk kół.

 

8. Jadąc wolno na drugim lub trzecim biegu, zmieniając położenie pedału gazu sprawdzamy sumaryczne luzy w mechanizmach przeniesienia napędu. Nawet niewielkie doświadczenie pozwoli się zorientować w stopniu zużycia przegubów czy też stanie skrzyni biegów. Wyskakiwanie biegów w takich warunkach świadczyć może o zużyciu synchronizatorów.

 

9. Hamulce muszą "brać“ równo, czyli nie możemy odczuwać ściągania na boki podczas hamowania - hamulce służą do zatrzymywania auta, a nie skręcania! Niedopuszczalne są metaliczne, donośne odgłosy - mogą być efektem zużycia okładzin lub innych uszkodzeń i lekceważenie ich jest niebezpieczne.

 

10. Jeżeli przy dużym przyspieszeniu całą przyjemność z jazdy odbierają nam mocne metaliczne uderzenia, przypuszczalnie mamy do czynienia ze zbyt dużymi luzami lub uszkodzeniem tłoków. Regularny, intensywny stukot może być też spowodowany niesprawnym działaniem wałka rozrządu. Poważna sprawa, której lepiej nie lekceważyć, chyba że mamy sporą kwotę przeznaczoną na remont auta.

 

Podczas jazdy próbnej można ogólnie ocenić stan techniczny samochodu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie