Jazda po rondzie - zasady ruchu, zawracanie, kierunkowskazy

Sławomir Draguła
Rondo
Rondo
Policjanci przypominają: kierunkowskaz wrzucamy tylko i wyłącznie przy zjeździe z ronda. Ale pułapek jest więcej.
Rondo
Rondo

Na polskich drogach powstaje coraz więcej skrzyżowań z ruchem okrężnym. Nic dziwnego. Rondo (obok bezkolizyjnego), to jedno z najbezpieczniejszych skrzyżowań. Trzeba jednak zwrócić uwagę, że często ronda na głównych drogach mają zbyt małą średnicę, co sprawia, że ciężarówki i autobusy mają problemy z ich pokonaniem.

Rondo zazwyczaj równa się bezpieczeństwo

- Ze względu na budowę ronda, kierowcy poruszający się zarówno po nim, jak i wjeżdżający na nie, jadą powoli, a to w przypadku wymuszenia pierwszeństwa kończy się najczęściej niegroźną stłuczką – mówi komisarz Marek Florianowicz z wydziału ruchu drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Opolu. - Co ciekawe, w kodeksie drogowym nie ma definicji ronda, czy też skrzyżowania z ruchem okrężnym.

Według danych Komendy Głównej Policji w ubiegłym roku na rondach w całej Polsce doszło 461 wypadków, w których zginęło 14 osób, a 558 zostało rannych. Dla porównania na pozostałych rodzajach skrzyżowań doszło do 11 880 wypadków, w których zginęły 663 osoby a 15 138 zostało rannych.

Jak jeździć po rondach

Przed większością polskich rond stoją zazwyczaj dwa znaki: C-12 – „ruch okrężny” oraz A-7 – „ustąp pierwszeństwa”.

- W takiej sytuacji pierwszeństwo mają pojazdy poruszające się po rondzie – wyjaśnia Marek Florianowicz z opolskiej drogówki. – W związku z tym kierowcy dojeżdżający do skrzyżowania, zanim na nie wjadą, muszą upewnić się, czy nic po nim nie jedzie.

Jeśli natomiast przed skrzyżowaniem z ruchem okrężnym nie ma znaku „ustąp pierwszeństwa”, a jedynie C-12 lub A-8 "uwaga, skrzyżowanie z ruchem okrężnym", wówczas obowiązują na nim takie same zasady jak na skrzyżowaniu równorzędnym.

- Chodzi o regułę prawej ręki, czyli pierwszeństwo w takiej sytuacji ma kierowca wjeżdżający na rondo – mówi Marek Florianowicz. – Kierowca będący na rondzie, musi ustąpić.

Jeśli chodzi o pojazdy szynowe, to na rondzie zawsze ustępujemy im pierwszeństwa przejazdu. - Chyba że ruchem kieruje sygnalizacja świetlna, wówczas stosujemy się do niej – mówi Marek Florianowicz.

Nie nadużywaj kierunkowskazów

Wielu kierowców wjeżdżając na rondo włącza kierunkowskazy. Jedni prawe, inni lewe. To błąd.

- Prawym kierunkowskazem sygnalizujemy tylko i wyłącznie manewr opuszczenia ronda – mówi komisarz Florianowicz.

 

Prawy kierunkowskaz włączamy, gdy miniemy zjazd z ronda poprzedzający ten, którym będziemy je opuszczać.

Dlaczego? - Weźmy sobie na przykład gumkę recepturkę. Ona będzie środkiem ronda i jezdnią wokół niego. Przylepmy do niej paski papieru, które będą symulowały jezdnie odchodzące od ronda. Przetnijmy w jednym miejscu gumkę i ją wyprostujmy. Wówczas zobaczymy, że robi nam się prosta jezdnia z drogami odchodzącym w prawą stronę. Dlatego prawym migaczem sygnalizujemy zjazd z ronda - wyjaśnia Andrzej Mazurkiewicz, instruktor nauki jazdy z Katowic. 
 

Andrzej Mazurkiewicz zaznacza, że kierunkowskazami (lewym lub prawym) musi być sygnalizowana każda zmiana pasa ruchu na rondzie. A to również niełatwy manewr.

- Bo na rondzie tzw. martwe pole w lusterkach jest większy niż podczas jazdy na prostym odcinku drogi, a to sprawia, że nie zawsze widzimy w lusterku, czy pasem obok ktoś jedzie – tłumaczy Mazurkiewicz.

 

zobacz także Jak prawidłowo pokonywać rondo (Kliknij, aby powiększyć)

Jak prawidłowo jeździć po rondzie
Infografika: Michał Mastalerz

Jak zmieniać pasy

Na rondzie mającym co najmniej dwa pasy ruchu, musimy pamiętać o zajęciu odpowiedniego z nich. Zbliżając się do skrzyżowania, zwracamy uwagę na znaki poziome na jezdni - na niektórych musimy zawczasu zająć pas ruchu właściwy dla kierunku, w którym chcemy jechać. Czasami oznakowanie poziome zabrania zmiany pasa na rondzie lub umożliwia ją tylko w jedną stronę, najczęściej z lewego na prawy.

Jeśli nie wyznaczają tego znaki poziome, a jedziemy drogą z dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku, to przed wjazdem na rondo z zamiarem skrętu w prawo musimy zająć prawy pas. Na wprost możemy pojechać z pasa lewego lub prawego, a w lewo skręcić czy zawrócić z lewego.

 

Jeśli już jesteśmy na rondzie, to zjeżdżać z niego możemy zarówno z lewego, jak i prawego pasa, jeżeli zjazd jest dwupasomowy. Manewr zawsze sygnalizujemy prawym kierunkowskazem. Kierowca zjeżdżający lewym pasem, a więc skręcający w prawo, musi ustąpić pierwszeństwa kierowcom jadącym prawym pasem na wprost. Znajdują się oni bowiem po jego prawej stronie.

Rodzaje rond

W Polsce mamy kilka rodzajów rond. Choć zasada jazdy po nich jest taka sama to warto wiedzieć czym się one różnią.

1. Rondo małe jednopasowe - średnica do 40 metrów z jednym pasem ruchu na każdym wlocie i wylocie.
 
2. Rondo małe wielopasowe - średnica do 40 metrów, z dwoma pasami ruchu na każdym wlocie i wylocie.

3. Rondo z dodatkowymi pasami do skrętu w prawo, omijającymi drogę biegnącą wokół wyspy.

4. Rondo średnie jednopasowe - średnica do 50 metrów z jednym pasem ruchu na każdym wlocie i wylocie.

5. Rondo średnie wielopasowe - średnica do 50 metrów z dwoma lub więcej pasami ruchu na wlocie i wylocie.      
**

6. Rondo duże jednopasowe - powyżej 50 metrów średnicy z jednym pasem ruchu na każdym wlocie i wylocie.
7. Rondo duże wielopasowe - powyżej 50 metrów średnicy z dwoma lub więcej pasami ruchu na każdym wlocie i wylocie.
8. Rondo turbinowe - zaprojektowanego w taki sposób, że potoki ruchu pasa wewnętrznego i zewnętrznego nie przecinają się. Ustąpienie pierwszeństwa następuje tylko przy wjeździe na rondo, po czym w żadnym punkcie na rondzie lub przy zjeździe z niego nie występują punkty kolizyjne z innymi pojazdami.
9. Minirondo - średnica od 10 do 15 metrów, z utwardzoną wysepką, po której mogą przejeżdżać większe pojazdy.
[b]Sławomir Draguła**

Zobacz też wiadomości z regionów:

Wiadomości. Szaleńcy na motocyklach w centrum KatowicKoncerty w Polsce 2013. Slash w SpodkuZdjęcia. Miss Polonia 2012 - warszawianki najpiękniejsze? Ciekawostki. Ulizana Melba robi furorę w świecieInwestycje. W Gdyni powstanie podwodny hotel 
mmsilesia.plmmsilesia.plmmwarszawa.plmmwroclaw.plmmtrojmiasto.pl

Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie