Jazda na "zimówkach" będzie w Polsce obowiązkowa?

Sławomir Cichy
Udostępnij:
Obecnie w Polsce nie ma obowiązku zmiany opon z letnich na zimowe. Z tego powodu wielu kierowców w ogóle nie zmienia ogumienia, co odbija się na bezpieczeństwie podróży. Posłów trudno jednak przekonać do zmiany prawa.
Fot. Janusz Wójtowicz
Fot. Janusz Wójtowicz

Obowiązkową zmianę ogumienia na zimowe forsowała w styczniu w Sejmie posłanka Beata Małecka-Libera z PO. Gdyby przepisy weszły w życie, brak odpowiednich opon od listopada do kwietnia niósłby ze sobą ryzyko mandatu, tak jak w większości krajów Europy.

**CZYTAJ TAKŻE

Czas na opony zimoweKiedy zakładać opony zimowe?

**

Od 1 listopada dołączyły do nich Czechy. Na drogach oznaczonych znakiem "Zimní výbava", samochody mogą poruszać się wyłącznie na oponach zimowych. Tak stanowi nowa czeska ustawa. Przed wyjazdem na narty wykaz wszystkich dróg z obowiązkowym ogumieniem zimowym warto sprawdzić na www.rsd.cz.

- Nasze stanowisko w sprawie zimówek jest niezmienne od lat. W każdym "zimowym" komunikacie przypominamy kierowcom, że zimówki zwiększają bezpieczeństwo - mówi Janusz Jończyk z KWP w Katowicach.

Ekspert motoryzacyjny i instruktor szkoły bezpiecznej jazdy Marek Kopeć przytacza jednoznaczne dane. - Żeby zatrzymać auto jadące na letnich oponach z prędkością 50 km/h, droga hamowania wynosi 63 metry. Na zimówkach skraca się o połowę do 32 m. Zdecydowanie więc zwiększają bezpieczeństwo, ale i komfort jazdy - mówi. Na letnich oponach kierowcy mogą mieć kłopoty nie tylko z hamowaniem, ale z ruszaniem na skrzyżowaniach, a start na światłach pod górkę może się w ogóle nie udać - dodaje Kopeć, którego kursanci przechodzą obowiązkowo takie próby w trakcie szkolenia.

Przyjęło się, że opony letnie na zimowe należy zmienić, kiedy temperatura powietrza wynosi nie więcej niż 7 st. C i prognozy mówią o tendencji spadkowej. W Polsce to przełom października i listopada. Różnica w budowie opon letnich i zimowych sprowadza się nie tylko do stosowania specjalnych mieszanek gumy. Ważną cechą zimówek jest ich konstrukcja i budowa bieżnika, który ma szerokie lamelowe rowki, duże kostki. Dzięki temu, opona lepiej dostosowuje się do warunków drogowych, odprowadza większą ilość wody, śniegu czy błota pośniegowego.

Źródło: Dziennik Zachodni

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie