Jazda bez powietrza

Ryszard Polit
Możliwość kontynuowania jazdy bez powietrza w oponie wydaje się nieprawdopodobna, a jednak możliwa. Udowodnił to Michelin.

Możliwość kontynuowania jazdy bez powietrza w oponie wydaje się nieprawdopodobna, a jednak możliwa. Pod warunkiem, że samochód jest wyposażony w system PAX, którego pomysłodawcą jest firma Michelin.

 

fot. Michelin
fot. Michelin

Producent gwarantuje, że z przebitą oponą systemu PAX można jechać jeszcze 200 km pod warunkiem, że prędkość nie przekroczy 80 km/h. System PAX składa się ze specjalnej obręczy, opony i czujnika ciśnienia powietrza w oponie. Obręcz, o innym niż dotychczas kształcie, przytrzymuje oponę w sposób mechaniczny, zapobiegając jej zsunięciu. Opona jest połączona z obręczą przez naprężenie osnowy, dlatego nie może się z niej zsunąć. W dotychczasowym systemie stopka opony jest dociskana do obręczy przez ciśnienie powietrza. Opona w systemie PAX ma sztywne boki i w środku umieszczony pierścień wspierający. W wypadku utraty powietrza na tym pierścieniu opiera się ciężar pojazdu. W każdej oponie zainstalowany jest czujnik stale mierzący ciśnienie w oponach. W razie przebicia opony i utraty ciśnienia, kierowca jest o tym natychmiast informowany. Wówczas powinien zmniejszyć prędkość jazdy do 80 km/h i dojechać do punktu serwisowego.

 

fot. Renault
fot. Renault

Zastosowanie systemu PAX umożliwia producentom samochodów rezygnację z koła zapasowego, co zmniejsza masę pojazdu i pozwala powiększyć objętość bagażnika. Technicznym problemem pozostaje obniżenie masy opony i obręczy systemu PAX. Na razie opona i obręcz są cięższe niż tradycyjne rozwiązanie. W systemie PAX stosuje się obręcze z lekkich stopów i pierścień gumowy. Producent ciągle eksperymentuje, m.in. z zastąpieniem pierścienia gumowego przez lżejszy pierścień z tworzywa sztucznego (poliuretanu). Prowadzone są również badania nad najbardziej efektywnym czujnikiem mierzącym nie tylko ciśnienie powietrza w oponie, lecz również jego temperaturę. Bieżnik opony oraz skład mieszanki może być tak dobrany, by system PAX nadawał się do eksploatacji letniej i zimowej.

 

Rozpowszechnienie systemu PAX zależy od wielu czynników, sieci serwisów, ceny i akceptacji kierowców. Na razie tylko nieliczne auta wysokiej klasy wykorzystują ten system.

 

Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie