Jakość paliw coraz niższa. Jak wypadły stacje z twojego regionu

Sławomir Draguła
Kontrole inspekcji handlowej pokazują, że jakość benzyny 95 i diesla pogarsza się, a LPG rośnie
Kontrole inspekcji handlowej pokazują, że jakość benzyny 95 i diesla pogarsza się, a LPG rośnie
Kontrolerzy Inspekcji Handlowej sprawdzili ponad 1650 stacji paliw w całej Polsce. Jakość sprzedawanej przez nie benzyny 95 i oleju napędowego pogorszyła się, a autogazu poprawiła się.
Kontrole inspekcji handlowej pokazują, że jakość benzyny 95 i diesla pogarsza się, a LPG rośnie
Kontrole inspekcji handlowej pokazują, że jakość benzyny 95 i diesla pogarsza się, a LPG rośnie

Kontrolerzy Inspekcji Handlowej, działającej na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, sprawdzali losowo wybrane stacje w okresie od 4 stycznia do 31 grudnia 2012 r. Niektóre stacje odwiedzali po kilka razy.

Zobacz też: Aktualne ceny paliw na stacjach ze wszystkich regionów - miasta wojewódzkie i nie tylko

Pobrano na 1205 próbek benzyny bezołowiowej 95 i oleju napędowego. Kontrolerzy zakwestionowali 103 z nich, czyli 8,5 proc. Podczas poprzednich kontroli (styczeń - sierpień 2012 r.) norm nie spełniało 5,2 przebadanych próbek, a w całym 2011 r. 3 proc. Jak widać, jakość benzyny i oleju napędowego na polskich stacjach pogarsza się.

Zobacz też: Kalkulator LPG: ile zaoszczędzisz jeżdżąc na autogazie

Inaczej jest z LPG. Od 4 stycznia do 31 grudnia 2012 r. pobrano 450 próbek LPG ze stacji w całej Polsce. Zakwestionowano ich jakość w zaledwie 5 przypadkach (1,1 proc. próbek). To wynik lepszy niż w okresie styczeń-sierpień 2012 r. (było 1,2 proc.) i w całym 2011 r. (było 2,3 proc.).

Wyniki kontroli jakości benzyny bezołowiowej 95 i oleju napędowego na stacjach paliw w poszczególnych regionach:
Podajemy liczbę przebadanych próbek (czasami po kilka na tej samej stacji), liczbę stacji, na których zakwestionowano jakość paliwa i odsetek złych próbek.

  • woj. dolnośląskie: 96 kontroli, nieprawidłowości na 10 stacjach, 1,1 proc. złych próbek
  • woj. kujawsko-pomorskie: 56 kontroli, nieprawidłowości na 2 stacjach, 7 proc. złych próbek
  • woj. lubelskie: 65 kontroli, nieprawidłowości na 3 stacjach, 4 proc. złych próbek
  • woj. lubuskie: 58 kontroli, nieprawidłowości na 8 stacjach, 15,8 proc. złych próbek
  • woj. łódzkie: 72 kontrole, nieprawidłowości na 7 stacjach, 15,8 proc. złych próbek
  • woj. małopolskie: 88 kontroli, nieprawidłowości na 5 stacjach, 7,6 proc. złych próbek
  • woj. mazowieckie: 159 kontroli, nieprawidłowości na 8 stacjach, 5,7 proc. złych próbek
  • woj. opolskie: 33 kontrole, nieprawidłowości na 2 stacjach, 12,5 proc. złych próbek
  • woj. podkarpackie: 64 kontrole, nieprawidłowości na 4 stacjach, 7,8 proc. złych próbek
  • woj. podlaskie: 50 kontroli, nieprawidłowości na 3 stacjach, 8 proc. złych próbek
  • woj. pomorskie: 80 kontroli, nieprawidłowości na 4 stacjach, 6,2 proc. złych próbek
  • woj. śląskie: 103 kontrole, nieprawidłowości na 7 stacjach, 12,9 proc. złych próbek
  • woj. świętokrzyskie: 32 kontrole, nieprawidłowości na 1 stacji, 3,1 proc. złych próbek
  • woj. warmińsko-mazurskie: 59 kontroli, nieprawidłowości na 4 stacjach, 10,2 proc. złych próbek
  • woj. wielkopolskie: 80 kontroli, nieprawidłowości na 4 stacjach, 6,3 proc. złych próbek
  • woj. zachodniopomorskie: 95 kontroli, nieprawidłowości na 5 stacjach, 6,3 proc. złych próbek

Wyniki kontroli jakości LPG na stacjach paliw w poszczególnych regionach:
Podajemy liczbę przebadanych próbek (czasami po kilka na tej samej stacji) i liczbę zakwestionowanych próbek.

  • woj. dolnośląskie: 33 kontrole, wszystkie próbki dobre
  • woj. kujawsko-pomorskie: 26 kontroli, wszystkie próbki dobre
  • woj. lubelskie: 15 kontroli, wszystkie próbki dobre
  • woj. lubuskie: 12 kontroli, 1 próbka nie spełniała norm
  • woj. łódzkie: 23 kontrole, 1 próbka nie spełniała norm
  • woj. małopolskie: 39 kontroli, wszystkie próbki dobre
  • woj. mazowieckie: 47 kontroli, 1 próbka nie spełniała norm
  • woj. opolskie: 17 kontroli, wszystkie próbki dobre
  • woj. podkarpackie: 21 kontroli, wszystkie próbki dobre
  • woj. podlaskie: 15 kontroli, 1 próbka nie spełniała norm
  • woj. pomorskie: 30 kontroli, wszystkie próbki dobre
  • woj. śląskie: 52 kontrole, wszystkie próbki dobre
  • woj. świętokrzyskie: 21 kontroli, wszystkie próbki dobre
  • woj. warmińsko-mazurskie: 20 kontroli, 1 próbka nie spełniała norm
  • woj. wielkopolskie: 41 kontroli, wszystkie próbki dobre
  • woj. zachodniopomorskie: 20 kontroli, wszystkie próbki dobre 

Litera D w tabelach i mapie oznacza, że próbka spełnia wymagania jakościowe (parametry) określone w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 9 grudnia 2008 r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych (Dz. U. Nr 221, poz. 1441 ze zm.). Pozostałe symbole oznaczają, że w badanej próbce paliwa parametr oznaczony tym symbolem nie spełnia wymagań jakościowych.

Kontrolerzy najczęściej stwierdzali w paliwie zbyt duży poziom siarki lub wody, niewłaściwą temperaturę zapłonu, zbyt niską liczbę oktanową, niezgodny z wymaganym skład frakcyjny, nieodpowiednią odporność na utlenianie.
- Tankowanie „chrzczonej" benzyny lub oleju napędowego może być przyczyną poważnych awarii silnika, a przy niskich temperaturach powietrza powodować zamarzanie paliwa - wyjaśnia Stanisław Nizołek, jeden z opolskich mechaników.

Jeżeli złej jakości paliwo uszkodziło silnik, powinniśmy złożyć reklamację u właściciela stacji. Musimy jednak zachować dowód jego kupna. Jeśli nie zgodzi się on z naszym roszczeniem, możemy dochodzić swoich praw w sądzie, korzystając z bezpłatnej pomocy powiatowych rzeczników konsumentów. O stacji, która sprzedaje paliwo złej jakości, można poinformować na specjalnym formularzu dostępnym na jego stronie internetowej.

- Jeśli natomiast podczas tankowania do pełna licznik dystrybutora wskaże ilość paliwa większą, niż mieści się w baku, zwracajmy się do Głównego Urzędu Miar - radzi Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. - Inspektorzy skontrolują taką stację i sprawdzą, czy rzeczywiście licznik jest dobrze wyskalowany.

Po potwierdzeniu, że paliwo na danej stacji nie spełnia norm, właściciel musi je wycofać z obrotu i zutylizować. O takim fakcie powiadamiane są urzędy: celny, skarbowy i regulacji energetyki. Ten ostatni może nawet odebrać koncesję. Sprawą zajmuje się także prokuratura, bo obrót paliwem, które nie spełnia norm, to przestępstwo.

Za sprzedawanie złej jakości paliwa grozi nawet milion złotych grzywny lub kara więzienia od 3 miesięcy do 5 lat. 

Sławomir Draguła

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty