Jaki serwis wybrać?

Grzegorz Wojtyrowski
Fot. Arkadiusz Ławrywianiec: Naprawa podzespołów sterowanych elektronicznie jest skuteczna w autoryzowanym warsztacie.
Fot. Arkadiusz Ławrywianiec: Naprawa podzespołów sterowanych elektronicznie jest skuteczna w autoryzowanym warsztacie.
Udostępnij:
Samochody są coraz doskonalszymi wytworami sztuki inżynierskiej, jednak wymagają regularnego serwisowania.

Przed użytkownikiem pojawia się problem - czy korzystać z serwisów autoryzowanych czy wręcz przeciwnie?

 

Chociaż od lat na rynku obserwujemy tendencję do wydłużania okresów między przeglądami to, aby auto było niezawodne, przynajmniej jeden raz w roku musi odwiedzić stację obsługi celem dokonania przeglądu. Dla wszystkich właścicieli samochodów liczących koszty eksploatacji

Fot. Arkadiusz Ławrywianiec: Naprawa podzespołów sterowanych elektronicznie jest skuteczna w autoryzowanym warsztacie.
Fot. Arkadiusz Ławrywianiec: Naprawa podzespołów sterowanych elektronicznie jest skuteczna w autoryzowanym warsztacie.

istotnym staje się pytanie, którą stację wybrać: autoryzowaną, umieszczoną w wykazie z książki gwarancyjnej posiadającą logo producenta i miłą obsługę w recepcji, czy też placówkę wykonującą przeglądy i naprawy tej marki, lecz bez autoryzacji?

 

Odpowiedź na to pytanie jest ściśle związana z okresem eksploatacji auta. Można go podzielić na trzy etapy:

  • okres obowiązywania gwarancji,
  • eksploatacja samochodu będącego w dobrej kondycji technicznej,
  • użytkowanie samochodu o dużym przebiegu.

Na gwarancji

 

W okresie gwarancji wynoszącym obecnie w zależności od marki 24 lub 36 miesięcy albo do 100 tys. km przebiegu, koszty napraw są ograniczone do minimum. Jest to z reguły czas, w którym

Fot. archiwum: Z usług autoryzowanego warsztatu korzystają właściciele pojazdów w okresie gwarancji.
Fot. archiwum: Z usług autoryzowanego warsztatu korzystają właściciele pojazdów w okresie gwarancji.

samochód użytkuje pierwszy właściciel. W tym okresie, na mocy odpowiednich zapisów w książkach gwarancyjnych, przeglądy i naprawy powinny być wykonywane w stacjach autoryzowanych. Czyli klient jest przypisany do ASO i ponosi koszty przeglądów i materiałów eksploatacyjnych oraz części normalnie zużywających się w czasie eksploatacji, np. tarcze hamulcowe, klocki, olej. W przypadku obsługi nowych modeli samochodów klas wyższych o znacznym stopniu skomplikowania konstrukcyjnego, z bardzo dużym udziałem elektroniki w zespołach sterujących pracą różnych układów pojazdu nie ma alternatywy dla serwisów fabrycznych.

 

Po gwarancji

 

Po upływie gwarancji następnie kilkuletni okres eksploatacji, w którym auto jest w dobrym stanie technicznym. Na tym etapie użytkownik ma prawo wyboru, w jakiej stacji chce serwisować pojazd i jakich części używać do wykonania napraw. Może wybrać kontynuację obsługi w ASO lub też zminimalizować kosztów przeglądów i napraw korzystając ze stacji bez autoryzacji.

Wraz ze zwiększaniem się przebiegu pogarsza się stan techniczny wielu części i zespołów, rośnie stopień ich zużycia, co zagraża bezpieczeństwu jazdy. Wtedy trzeba dokonywać kosztownych wymian całych zespołów. Jak dowodzi praktyka, w tym okresie koszty napraw gwałtownie rosną, a wartość samochodu znacznie się zmniejsza. Przed czasem "dużych wydatków" pojazdu pozbywają się dotychczasowi właściciele i przechodzi on w ręce mniej zamożnych użytkowników. Na tym etapie użytkowania liczy się tylko minimalizacja kosztów, więc naprawy wykonuje się

Fot. Robert Kwiatek: W nieautoryzowanym warsztacie można z powodzeniem wymieniać olej i części mechaniczne, np. okładziny cierne.
Fot. Robert Kwiatek: W nieautoryzowanym warsztacie można z powodzeniem wymieniać olej i części mechaniczne, np. okładziny cierne.

tanio i gdy są dostępne stosuje się zamienniki części oryginalnych.

 

Serwis autoryzowany

 

Sieć warsztatów autoryzowanych znajduje się pod opieką producenta pojazdu. Placówki te otrzymują informacje techniczne, oprogramowanie, instrukcje napraw, wreszcie dla mechaników są prowadzone szkolenia specjalistyczne dotyczące nowych modeli wprowadzanych na rynek. Tylko ASO prowadzą akcje serwisowe jak również bezpłatne wymiany gwarancyjne niektórych elementów działających wadliwie, na co nie ma szans w stacjach bez autoryzacji.

 

Od listopada tego roku zaczęły obowiązywać przepisy, w myśl których autoryzowane i niezależne serwisy mogą zaopatrywać się w części zamienne zarówno u producentów samochodów jak i u niezależnych dostawców. Produkty niezależnych dostawców muszą jednak odpowiadać standardom "porównywalnej jakości" z oryginalnymi. Części o porównywalnej jakości to takie

Fot. Arkadiusz Ławrywianiec: Korzystanie z nieautoryzowanych zakładów blacharskich może być problematyczne, gdy samochód wymaga specjalistycznych przyrządów
Fot. Arkadiusz Ławrywianiec: Korzystanie z nieautoryzowanych zakładów blacharskich może być problematyczne, gdy samochód wymaga specjalistycznych przyrządów do przyłączenia urządzeń elektrycznych.

wyroby, których producent zaświadczy, że są one takiej samej jakości jak części użyte do wykonania samochodu. Przepisy stanowią, że autoryzowane serwisy mogą sprzedawać i stosować w naprawach obie kategorie części z wyłączeniem napraw gwarancyjnych, do których można stosować tylko oryginalne części z logo producenta pojazdu.

Po upływie gwarancji również w autoryzowanym serwisie będzie możliwość wyboru pomiędzy częściami oryginalnymi, takimi jak do pierwszego montażu oraz konkurencyjnymi cenowo częściami dostarczanymi na wtórny montaż lub tymi o porównywalnej jakości, co z pewnością wpłynie na obniżenie kosztów napraw.

 

Jeśli stacja autoryzowana zdobyła już klienta to stara się go utrzymać stosując rabaty na robociznę i części, konkurując szybkością i jakością obsługi.

 

Warsztaty bez autoryzacji

 

Obecnie nie jest łatwo znaleźć dobry warsztat bez autoryzacji specjalizujący się w naprawach jednej marki pojazdów. Takie placówki chętnie zajmują się starszymi modelami, których technologia napraw stała się ogólnie znana i do których wykonania nie trzeba używać specjalistycznych, drogich narzędzi. Usługi tam wykonywane są tańsze od porównywalnych, oferowanych przez ASO od 10 do 30 procent, jednak są wyjątki od tej reguły i bardzo trudno je zweryfikować. Niskie ceny usług mogą zachęcać do wykonania wymiany klocków i tarcz hamulcowych, bębnów i szczęk, oleju i filtrów, płynu hamulcowego i płynu chłodniczego oraz rozrządu i elementów zawieszenia. W takich warsztatach trudno będzie przeprogramować moduł sterujący jednostki napędowej, usunąć tzw. błędy przejściowe czy zidentyfikować usterki elektroniki pokładowej. Naprawy w zakładach bez autoryzacji niosą pewne ryzyko. Przykładem może być warsztat lakierniczy, któremu zlecono naprawę drzwi przednich Mercedesa. Podczas demontażu drzwi rozłączono wiązkę elektryczną sterującą elektrycznymi podnośnikami szyb, zamkiem centralnym oraz lusterkami zewnętrznymi. Po naprawie lakierniczej i tak trzeba było odwiedzić autoryzowaną stację Mercedesa, aby odpłatnie zaprogramować do komputera zamek, sterowanie szybami i lusterkami.

Można sformułować tezę, że w najbliższym czasie wzrośnie znaczenie i zainteresowanie usługami wyspecjalizowanych warsztatów profesjonalnie świadczących tzw. "szybkie usługi mechaniczne", które stosując dobre technologie i wysoki poziom obsługi mają niskie ceny. Do grupy placówek, których znaczenie rośnie zaliczyłbym specjalistyczne warsztaty branżowe /autoszyby, tłumiki, amortyzatory, klimatyzacja/, które oferują części zamienne wysokiej jakości i profesjonalną wymianę za przystępną cenę. Pewnym jest, że w dobie powszechnej specjalizacji, złoty okres warsztatów, które z równym zaangażowaniem naprawiają Audi, Fiaty, Ople i Volkswageny już minął.

 

Serwis autoryzowany należy wybrać, jeśli zależy nam na:

  • bezpieczeństwie, niezawodności eksploatacyjnej pojazdu oraz oszczędnościach finansowych w perspektywie długofalowej,
  • zachowaniu wysokiego standardu usług potwierdzonego gwarancją,
  • pewności, że montowane części i zespoły są oryginalne, a procedury napraw są zgodne z wymaganiami producenta, udokumentowanej historii napraw samochodu, co jest istotne przy odsprzedaży auta.

W nieautoryzowanym serwisie można wymieniać:

- okładziny cierne, tarcze hamulcowe, bębny układu hamulcowego,

- oleje i filtry, płyn hamulcowy i płynu chłodniczy,

- rozrząd silnika i elementy zawieszenia.

 

W takich warsztatach trudno jest naprawiać urządzenia sterowane mikroprocesorami elektronicznymi lub przeprogramować moduł sterujący jednostki napędowej czy zidentyfikować usterki elektroniki pokładowej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie