Jaki olej do auta?

Aureliusz Mikos
Producenci generalnie zalecają stosowanie olejów syntetycznych i półsyntetycznych do samochodów nowych, bądź z nowymi silnikami. Natomiast w starszych samochodach o nie wysilonych jednostkach napędowych lepiej stosować oleje mineralne.

Właściciele samochodów bardzo często zastanawiają się, jaki olej będzie najlepszy do silnika ich auta. W instrukcjach obsługi można zazwyczaj znaleźć zapis: "Producent zaleca stosowanie oleju firmy..." - i tu wymienia się konkretną markę. Czy dla właściciela samochodu oznacza to konieczność stosowania oleju tylko jednej marki?

**CZYTAJ TAKŻE

Olej nie zamarznie?Olej wymieniać wcześniej, czy nie?

**

Informacja w instrukcji obsługi samochodu jest raczej reklamą danej firmy, niż rzeczywistym wymogiem. Większość producentów samochodów ma zawarte umowy z firmami olejowymi i informacja wskazująca stosowanie oleju danej marki jest zobowiązaniem producenta samochodu wobec producenta oleju. Rzecz jasna, jedni i drudzy mają z tego korzyści finansowe.

Jaki olej do auta?

Dla właściciela samochodu najważniejsza jest informacja o klasyfikacji jakościowej i lepkościowej stosowanego oleju, umieszczona w instrukcji pojazdu. Oczywiście wymieniany olej może mieć lepszy wskaźnik lepkości niż ten podany w instrukcji, ale nigdy nie może być na odwrót. Nie ma natomiast znaczenia, jakiej firmy będzie to olej, pod warunkiem wszakże, że jest to firma markowa, a olej po badaniach dopuszczających go do stosowania w samochodach.

Producenci generalnie zalecają stosowanie olejów syntetycznych i półsyntetycznych do samochodów nowych, bądź z nowymi silnikami. Konstrukcje jednostek napędowych są bowiem do nich specjalnie przygotowane. Natomiast w starszych samochodach o nie wysilonych jednostkach napędowych lepiej stosować oleje mineralne, zwłaszcza wtedy, gdy wcześniej w silniku znajdował się olej mineralny.

Dlaczego do używanych samochodów lepiej stosować olej mineralny? Starsze silniki mają odłożone osady nagaru, szczególnie na krawędziach, które przy zastosowaniu oleju syntetycznego zostają wymyte i są puszczone w obieg. Mogą dostać się na powierzchnie tłoków i panewek, gładzi cylindra i je uszkodzić lub zarysować.

Kiedy wymieniać olej? Zgodnie z instrukcją obsługi, to znaczy po osiągnięciu określonego przebiegu. Dla współcześnie produkowanych samochodów jest to 10, 15, 20 lub nawet 30 tys. km lub po upływie roku, w zależności od tego, co nastąpi szybciej.

od 16 lat
Wideo

Remont drogi, chodnika i ścieżki rowerowej w Chorzelowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty