Jaka nawigacja do auta?

Maciej Pobocha
Fot. Navigon: Według szacunków kupiliśmy w ubiegłym roku od 300 do 350 tys. urządzeń GPS
Fot. Navigon: Według szacunków kupiliśmy w ubiegłym roku od 300 do 350 tys. urządzeń GPS
Nawigacja GPS staje się coraz bardziej popularna. To już nie domena przedstawicieli handlowych i kurierów, a wygodne rozwiązanie służące znajdowaniu drogi do celu oraz… unikaniu kontroli radarowych i fotoradarowych.

Nawigacja GPS staje się coraz bardziej popularna. To już nie domena przedstawicieli handlowych i kurierów, a wygodne rozwiązanie służące znajdowaniu drogi do celu oraz... unikaniu kontroli radarowych i fotoradarowych.

Z raportu przygotowanego przez Skąpiec.pl wynika, że w 2008 r. polski rynek urządzeń GPS został zdominowany przez nawigacje samochodowe. Wybrało je 58 proc. wszystkich kupujących. Zdecydowanie rzadziej interesowano się palmtopami z modułem GPS (34,8 proc.), samym modułem GPS (4,67 proc.) oraz nawigacją ręczną (2,53 proc.).

Fot. Navigon: Według szacunków kupiliśmy w ubiegłym roku od 300 do 350 tys. urządzeń GPS
Fot. Navigon: Według szacunków kupiliśmy w ubiegłym roku od 300 do 350 tys. urządzeń GPS

W przypadku nawigacji nie lubimy przepłacać. Najczęściej bierzemy urządzenia w cenie do 300 zł (78,03 proc.). Najrzadziej kupowane są modele z najwyższej półki. Przedział "od 2000 do 3000 zł" zanotował jedynie 1,04 proc. wyborów.

Rozrzutności oduczyli nas sami producenci, którzy wręcz prześcigali się w promocjach. W efekcie ceny modeli ze średniej półki zaczynały się generalnie od 600 zł. W przypadku niektórych producentów można jednak było nabyć urządzenie o parametrach rodem z najwyższej półki już za niewiele ponad 1000 zł.

Wojnę cenową, a także stałe ulepszanie wprowadzanych na rynek modeli, wymusiła ostra rywalizacja wśród producentów. O ile 2006 r. mogliśmy wybrać jeden z 35 modeli urządzeń do nawigacji satelitarnej (sprzedawanych przez 12 firm), to już rok później mieliśmy do czynienia z ofertą 40 producentów i ponad 160 modelami. 

Największym powodzeniem cieszyły się nawigacje Garmina (24,86 proc.). Drugie miejsce  zajął TomTom (18,81 proc.), a na trzeciej pozycji uplasował się Mio (16,51 proc.).

Tylko w pierwszej połowie 2008 r. Polacy wydali ok. 240 mln zł na przenośne nawigacje samochodowe. To niemal tyle samo, co w całym 2007 r. Według szacunków znawców branży, kupiliśmy w ubiegłym roku od 300 do 350 tys. urządzeń GPS.

Eksperci szacują, że wartość globalnego rynku urządzeń GPS przekroczy w tym roku 30 mld dolarów. Zakładają przy tym, że sprzedaż nawigacji satelitarnych będzie rosła jeszcze przez najbliższe 15-20 lat.

O potencjale kryjącym się w tej branży świadczą liczby. Na chwilę obecną z nawigacji satelitarnej korzysta ok. miliona Polaków, a zatem wyposażonych jest w nią niewiele ponad  7 proc. zarejestrowanych samochodów. Wygląda na to, że producenci urządzeń GPS mogą spać spokojnie. Akurat tej branży recesja nie grozi.

Przykładowe ceny urządzeń nawigacji GPS

Pentagram PathFinder P3105 (moduł GPS) - 136,5 zł

Manta GPS-060 (nawigacja) - 285 zł

Mio Moov 200 PL (nawigacja) - 349 zł

Navigon 1200 - 374 zł

Garmin Nuvi 200 - 419 zł

Panasonic CN-GP50N - 739 zł

TomTom GO 730 Traffic - 1010 zł

Blaupunkt Travel Pilot 700 - 2170 zł

Przykładowe ceny map do nawigacji

Blaupunkt Mapa Polski - 139 zł

AutoMapa Polska XL - 239 zł

MapaMap Polska Professional 2.0 - 402 zł

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty