Nawigacja GPS staje się coraz bardziej popularna. To już nie domena przedstawicieli handlowych i kurierów, a wygodne rozwiązanie służące znajdowaniu drogi do celu oraz... unikaniu kontroli radarowych i fotoradarowych.
Z raportu przygotowanego przez Skąpiec.pl wynika, że w 2008 r. polski rynek urządzeń GPS został zdominowany przez nawigacje samochodowe. Wybrało je 58 proc. wszystkich kupujących. Zdecydowanie rzadziej interesowano się palmtopami z modułem GPS (34,8 proc.), samym modułem GPS (4,67 proc.) oraz nawigacją ręczną (2,53 proc.).

W przypadku nawigacji nie lubimy przepłacać. Najczęściej bierzemy urządzenia w cenie do 300 zł (78,03 proc.). Najrzadziej kupowane są modele z najwyższej półki. Przedział "od 2000 do 3000 zł" zanotował jedynie 1,04 proc. wyborów.
Rozrzutności oduczyli nas sami producenci, którzy wręcz prześcigali się w promocjach. W efekcie ceny modeli ze średniej półki zaczynały się generalnie od 600 zł. W przypadku niektórych producentów można jednak było nabyć urządzenie o parametrach rodem z najwyższej półki już za niewiele ponad 1000 zł.
Wojnę cenową, a także stałe ulepszanie wprowadzanych na rynek modeli, wymusiła ostra rywalizacja wśród producentów. O ile 2006 r. mogliśmy wybrać jeden z 35 modeli urządzeń do nawigacji satelitarnej (sprzedawanych przez 12 firm), to już rok później mieliśmy do czynienia z ofertą 40 producentów i ponad 160 modelami.
Największym powodzeniem cieszyły się nawigacje Garmina (24,86 proc.). Drugie miejsce zajął TomTom (18,81 proc.), a na trzeciej pozycji uplasował się Mio (16,51 proc.).
Tylko w pierwszej połowie 2008 r. Polacy wydali ok. 240 mln zł na przenośne nawigacje samochodowe. To niemal tyle samo, co w całym 2007 r. Według szacunków znawców branży, kupiliśmy w ubiegłym roku od 300 do 350 tys. urządzeń GPS.
Eksperci szacują, że wartość globalnego rynku urządzeń GPS przekroczy w tym roku 30 mld dolarów. Zakładają przy tym, że sprzedaż nawigacji satelitarnych będzie rosła jeszcze przez najbliższe 15-20 lat.
O potencjale kryjącym się w tej branży świadczą liczby. Na chwilę obecną z nawigacji satelitarnej korzysta ok. miliona Polaków, a zatem wyposażonych jest w nią niewiele ponad 7 proc. zarejestrowanych samochodów. Wygląda na to, że producenci urządzeń GPS mogą spać spokojnie. Akurat tej branży recesja nie grozi.
Przykładowe ceny urządzeń nawigacji GPS
Pentagram PathFinder P3105 (moduł GPS) - 136,5 zł
Manta GPS-060 (nawigacja) - 285 zł
Mio Moov 200 PL (nawigacja) - 349 zł
Navigon 1200 - 374 zł
Garmin Nuvi 200 - 419 zł
Panasonic CN-GP50N - 739 zł
TomTom GO 730 Traffic - 1010 zł
Blaupunkt Travel Pilot 700 - 2170 zł
Przykładowe ceny map do nawigacji
Blaupunkt Mapa Polski - 139 zł
AutoMapa Polska XL - 239 zł
MapaMap Polska Professional 2.0 - 402 zł
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

Apple AirPods 2 biały (MV7N2ZM/A)
Nowe AirPods to słuchawki bezprzewodowe wymyślone …
kup teraz

Beyerdynamic DT 900 Pro X Czarny
Beyerdynamic DT 900 PRO X Słuchawki studyjne do od…
kup teraz

Pioneer HDJ-X5-K czarny
Pioneer DJ stworzył nową linię DJskich słuchawek, …
kup teraz

Beyerdynamic DT770M 80Ohm
BEYERDYNAMIC DT770M Profesjonalne DT770M to słucha…
Pirat drogowy w Lublinie