Jak zmniejszyć zużycie paliwa?

Motofakty.pl
Współczesne samochody są bliskie perfekcji. Ich konstruktorzy poświęcają setki godzin na dopracowanie jednostek napędowych, optymalne zestopniowanie skrzyń biegów czy ukształtowanie elementów odpowiadających za współczynnik oporu aerodynamicznego. Największy wpływ na zużycie paliwa wciąż ma jednak kierowca. Czy swoimi zachowaniami może zmniejszyć spalanie?
Fot. Motofakty.pl
Fot. Motofakty.pl

Kto chciałby podróżować oszczędnie, powinien przede wszystkim przeanalizować swój styl jazdy. Jest on czynnikiem w największym stopniu wpływającym na zużycie paliwa – zarówno w autach z silnikami benzynowymi, jak i wysokoprężnymi. Badania wykazują, że optymalizując styl jazdy można zmniejszyć spalanie nawet o 20-25%.

Priorytetowo należy potraktować zwiększenie płynności jazdy. Trzeba pamiętać, że każde przyspieszanie i zbędne hamowanie oznacza bezpowrotną stratę paliwa oraz niepotrzebne wytracanie siły pędu samochodu. Niekorzystnych procesów można uniknąć, obserwując drogę nawet 200-300 metrów przed maską i starając się przewidywać zachowania innych kierowców. Jeżeli ktoś włącza się do ruchu bądź widzimy korek, zdejmijmy nogę z gazu – elektronika odetnie dopływ paliwa do cylindrów i rozpocznie się proces hamowania silnikiem.

Fot. Motofakty.pl
Fot. Motofakty.pl

W trakcie rozpędzania pedał gazu należy wciskać zdecydowanie, nawet w 75%. Celem jest szybkie uzyskanie pożądanej prędkości, ustabilizowanie jej i włączenie możliwie wysokiego biegu, na którym silnik będzie zużywał najmniejsze ilości paliwa. By ograniczyć spalanie, producenci samochodów coraz częściej stosują sześciostopniowe skrzynie biegów. Jeżeli zostaną należycie zestopniowane, nie tylko poprawiają osiągi aut, ale również ograniczają zużycie paliwa i natężenie hałasu w kabinie, co jest szczególnie odczuwalne podczas jazdy z prędkościami autostradowymi. Jeszcze kilka lat temu 6-biegowe skrzynie były „luksusem” zarezerwowanym dla mocniejszych wersji silnikowych. Teraz stają się coraz powszechniejsze. W przypadku nowego Fiata Tipo można się nimi cieszyć już w bazowej, 95-konnej wersji 1.4 16V.

Fot. Motofakty.pl
Fot. Motofakty.pl

W trakcie rozpędzania należy zwracać uwagę na obroty. Zbyt wysokie nie poprawiają przyspieszenia, ale windują zużycie paliwa i poziom hałasu w kabinie. W nowym Fiacie Tipo dobranie optymalnego biegu oraz momentu jego włączenia nie stanowi problemu – w komputerze pokładowym znajduje się ikona, która o tym przypomina. Wskaźnik ten jest obligatoryjny we wszystkich samochodach, których silniki spełniają normę Emisji Euro 5 lub Euro 6.

Obowiązkowe nie są natomiast komputery pokładowe ze wskaźnikiem chwilowego zużycia paliwa. Jeżeli znajdują się na wyposażeniu naszego samochodu, warto z nich korzystać. Relatywnie proste rozwiązanie dosadnie przypomni nam, ile kosztuje dynamiczna bądź szybka jazda. Przykładowo - różnica w spalaniu na autostradzie przy 140 km/h i po zwolnieniu do 120 km/h wynosi ok. 1 l/100km. Można zastanowić się, czy zależy nam na szybkim dotarciu do celu, czy jednak warto nieco zwolnić i sporo zaoszczędzić.

Fot. Motofakty.pl
Fot. Motofakty.pl

Podróż warto zaplanować z jeszcze jednego powodu – korzystniejsze będzie utrzymywanie stałej, nawet wysokiej prędkości od samego początku, niż wolniejsza jazda i późniejsze próby odrabiania straconego czasu. Przykładowo – samochód zużyje mniej paliwa na autostradzie, którą pokonamy jadąc 140 km/h niż w przypadku jazdy najpierw z prędkością 120 km/h, a później 160 km/h.

Szczególnie podczas jazdy z wysokimi prędkościami istotne stają się właściwości aerodynamiczne nadwozia samochodu. Możemy je pogorszyć, przewożąc na dachu stelaż nieużywanego bagażnika czy jadąc z otwartymi szybami. Ostatnie z wymienionych potrafią wywołać bardzo duże zawirowania powietrza, które podniosą średnie zużycie paliwa nawet o kilkanaście procent.  Samochód zużycie mniej paliwa, jeżeli jego wnętrze będziemy chłodzili klimatyzacją.

Fot. Motofakty.pl
Fot. Motofakty.pl

A skoro o „klimie” mowa. Pamiętajmy, że powinna być włączana tylko, gdy jej praca jest konieczna. Rozważnie korzystajmy także z ogrzewania szyb, lusterek czy podgrzewania fotele. Kompresor klimatyzacji jest wprawiany w ruch przez silnik spalinowy, a prąd pochodzi z alternatora połączonego z jednostką napędową. Dodatkowe opory powodują zwiększenie zużycie paliwa.

Fot. Motofakty.pl
Fot. Motofakty.pl

Z tego samego powodu należy kontrolować ciśnienie powietrza w ogumieniu. Utrzymując je na zalecanym przez producenta poziomie, będziemy mogli cieszyć się najlepszym kompromisem miedzy komfortem, właściwościami jezdnymi i zużyciem paliwa. Eksperci od eko-jazdy rekomendują podniesienie ciśnienia w kołach o 0,2-0,5 atmosfery ponad zalecane – obniży to opory toczenia przy niewielkim wpływie na właściwości jezdne czy komfort.

Wpływ na zużycie paliwa ma też ogólny stan techniczny samochodu. Brudne filtry, zużyte świece zapłonowe, klocki hamulcowe, które ocierają o tarcze czy pracujący w trybie awaryjnym silnik oznaczają wyższe wydatki pod dystrybutorem.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty