Jak zaparkować?

Ryszard Polit
Fot. Bosch: Urządzenie, które samo zaparkuje samochód jest szczególnie pożądane przez początkujących kierowców. Samo rozpoznaje, że miejsce jest wystarczająco duże do wykonania manewru i samo kręci kierownicą.
Fot. Bosch: Urządzenie, które samo zaparkuje samochód jest szczególnie pożądane przez początkujących kierowców. Samo rozpoznaje, że miejsce jest wystarczająco duże do wykonania manewru i samo kręci kierownicą.
Parkowanie nie jest ulubionym manewrem kierowców, a szczególnie uczestników kursów na prawo jazdy. Wkrótce samochód będzie parkował sam.

    

Fot. Citroen: Propotypowy Citroen C3 parkuje tyłem.
Fot. Citroen: Propotypowy Citroen C3 parkuje tyłem.

 

Parkowanie staje się coraz większym problemem nie tylko dla początkujących kierowców. Współczesne samochody mają bowiem tak ukształtowane nadwozia, że kierowca niedokładnie widzi ich końce. Niedawno Bosch zaprezentował urządzenie Park Assistant, które samo parkuje pojazd. Ma ono wejść do seryjnej produkcji w 2007 roku.

Fot. Bosch: Urządzenie, które samo zaparkuje samochód jest szczególnie pożądane przez początkujących kierowców. Samo rozpoznaje, że miejsce jest wystarczająco
Fot. Bosch: Urządzenie, które samo zaparkuje samochód jest szczególnie pożądane przez początkujących kierowców. Samo rozpoznaje, że miejsce jest wystarczająco duże do wykonania manewru i samo kręci kierownicą.

Przy pomocy zainstalowanych z boku samochodu czujników ultradźwiękowych system zmierzy długość i głębokość miejsca do parkowania, gdy samochód przejeżdża obok stojących aut. Gdy urządzenie znajdzie odpowiednio dużą lukę między pojazdami, mikroprocesor obliczy manewry potrzebne do bezpiecznego zaparkowania pojazdu. Manewry mogą być przedstawione w formie wskazówek optycznych, akustycznych lub - jak to

Fot. Citroen: Ekran urządzenia parkującego w Citroenie.
Fot. Citroen: Ekran urządzenia parkującego w Citroenie.

będzie miało miejsce w kolejnej, bardziej zaawansowanej wersji sytemu o nazwie Park Steering Control - bezpośrednich ruchów kierownicą realizowanych przez elektryczny układ wspomagania kierownicy.

 

Prototypowe urządzenie było zamontowane w aucie z automatyczną skrzynią przekładniową i elektrycznym wspomaganiem układu kierowniczego. Po otrzymaniu sygnału kierowca zatrzymywał samochód, włączał wsteczny bieg i ... zdejmował ręce z kierownicy. System sam skręcał kołami pojazdu, który wjeżdżał tyłem na wolne miejsce. Gdy system uznał, że samochód jest już właściwie zaparkowany, włączał sygnał i kierowca zatrzymywał auto naciskając nogą na

Fot. Bosch: Przydatny w korku system ACC działa w pełnym zakresie prędkości.
Fot. Bosch: Przydatny w korku system ACC działa w pełnym zakresie prędkości.

hamulec.

 

Podobnie działa urządzenie zainstalowane w pokazowym Citroenie C 3 City Park napędzanym silnikiem 1,4 l i współpracującym z manualną skrzynią przekładniową.

 

By ulżyć doli kierowcy, który jedzie w korku planuje się rozszerzyć możliwości układu ACC. Dotychczas stosowane rozwiązania polegają na tym, że ACC rozpoznaje jadące z przodu pojazdy, ustala ich prędkość i poprzez automatyczną ingerencję w układ hamulcowy oraz system sterowania silnikiem utrzymuje między nimi bezpieczny odstęp. Dzieje się to jednak od prędkości 30 km/h. Modyfikacja zmierza w tym kierunku, by ACC działał również wtedy, gdy pojazd jedzie wolno. System ACCplus Boscha wejdzie do produkcji seryjnej w 2006 roku. Problem polega na tym, by zapewnić stały odstęp od poprzedzającego pojazdu bez względu na prędkość jazdy. Urządzenie będzie więc samoczynnie zatrzymywało pojazd i wprawiało go w ruch. Rolą kierowcy będzie utrzymywanie kierunku jazdy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty