Do niedawna polski rynek był przez część koncernów traktowany po macoszemu,
gwarancja była z reguły dużo krótsza niż np. w Niemczech. Jednak coraz
więcej firm stosuje standardy obowiązujące w Europie Zachodniej, proponując
gwarancje dwu- i trzyletnie.
Kupujący auta przykładają dużą uwagę do długości gwarancji. Nic w tym
dziwnego, każdy z nas chce mieć pewność, że kupuje dobry produkt, a w razie
jakichkolwiek problemów odpowiedzialność za nie weźmie na siebie producent.
W ferworze przeglądania kolejnych materiałów promocyjnych nie zwracamy
jednak często uwagi na szczegóły. Okazuje się, że jeżeli nie chcemy stracić
praw gwarancyjnych musimy spełnić ściśle określone przez gwaranta wymagania.
Niestety, wiążą się one często z poniesieniem pewnych kosztów.
Najczęstszym wymogiem jest dopilnowanie dodatkowych przeglądów i zabiegów
konserwacyjnych. Jeżeli zapoznamy się dokładnie ze szczegółami umowy odkryjemy,
że gwarancja na nadwozie auta przewiduje, że w blachach nie pojawią się
dziury, tylko jeżeli będziemy o nie dodatkowo dbać. Oznacza to, że po przejechaniu
określonej przez producenta liczby kilometrów musimy oddać auto do serwisu,
na zlikwidowanie powstałych w czasie eksploatacji uszkodzeń (np. odbicia
od kamieni pryskających spod kół samochodów). Przegląd taki musi objąć
także naprawienie mikropęknięć i dokonanie odpowiedniej konserwacji podwozia
i nadwozia. Nie trzeba dodawać, że odbywa się on zwykle na nasz koszt.
Mamy więc do wyboru zapłacenie za usługę lub utratę gwarancji. Zwykle też
z długoletniej gwarancji na blachy samochodu wyłączony jest lakier i gwarancja
na niego przyznawana jest na dużo krótszy okres niż zabezpieczenie na perforację.
Warto pamiętać też, że zachowanie gwarancji wiąże się zwykle z koniecznością
naprawiania samochodu jedynie w autoryzowanym serwisie lub punkcie naprawczym
z nim współpracującym. Oznacza to, że jakiekolwiek naprawy lub przeróbki
(np. zamontowanie szyberdachu) w innych warsztatach kończy się zwykle wygaśnięciem
umowy gwarancyjnej. Nieznajomość tych szczegółów jest najczęstszą przyczyną
jej utraty. Pamiętajmy więc o starannym przeczytaniu umowy.
Ważne szczegóły
Zasady zachowania gwarancji różnią się w zależności od producenta i
marki samochodu. Najczęściej jednak obejmują następujące szczegóły:
dodatkowe przeglądy i konserwację
Dotyczy to zwłaszcza gwarancji na nadwozie i podwozie auta. Zachowanie
kilkuletniej gwarancji wymaga dokonywania zabiegów konserwacyjnych w autoryzowanym
serwisie. Producent podaje zwykle liczbę kilometrów, po których przejechaniu
należy udać się do warsztatu.
lakier mniej chroniony
Producenci często oddzielają zabezpieczenie lakieru i perforacji blach.
Długoletnie gwarancje na perforację nie obejmują uszkodzeń lakieru, który
chroniony jest zwykle przez dużo krótszy okres.
eksploatacja
Gwarancją nie są objęte części samochodu podlegające normalnemu zużyciu
eksploatacyjnemu, takie jak olej, filtry, szczęki hamulcowe itp.
naprawy tylko w autoryzowanym serwisie
Nie dopuszcza się nawet najmniejszych napraw w serwisach nieautoryzowanych
limit kilometrów
Zdarza się, że gwarancje przyznawane są na długi okres, ale określają
dodatkowo limit kilometrów. Jeżeli wyjeździmy więcej, gwarancja automatycznie
wygasa.
Łatwo stracić, trudno odzyskać
Jeżeli uważamy, że gwarancja na samochód została odebrana nam niesłusznie,
najlepiej najpierw spróbować wyjaśnić kwestię z dilerem. Sprzedawcy, nie
chcąc stracić klienta, często starają się iść nam na rękę w kwestiach budzących
wątpliwości. Jeżeli to nie pomoże, pozostaje nam niestety tylko droga sądowa,
co jak wiemy, wiąże się zwykle z kosztami, nerwami i długim okresem oczekiwania
na rozpoczęcie rozprawy i wyrok. Warto wcześniej zgłosić sprawę Federacji
Konsumentów, gdzie możemy uzyskać pomoc. Jednak zanim wynajmiemy prawnika,
zapoznajmy się dokładnie z umową gwarancyjną - jeżeli nie dopełniliśmy
jej postanowień mamy niewielkie szanse, by odzyskać gwarancję. W sytuacjach
spornych konieczna może okazać się interwencja sądu.
Przykładowe okresy gwarancyjne
Toyota | |
Gwarancja mechaniczna | 3 lata (lub 100 000 km, zależy co nastąpi wcześniej) - obejmuje koszt holowania pojazdu do najbliższego dilera |
Gwarancja na lakier i korozję powierzchni | 3 lata |
Gwarancja na perforację blachy | 6 lat |
Fiat | |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata |
Gwarancja na lakier | 3 lata |
Gwarancja na perforację blachy | 8 lat (12 lat w przypadku Fiata Stilo) |
Renault | |
Gwarancja mechaniczna | 1 rok |
Gwarancja na lakier | 3 lata |
Gwarancja na perforację blachy | 12 lat |
Nissan | |
Gwarancja mechaniczna | 3 lata (lub 100 000 km) |
Gwarancja na lakier | 3 lata |
Gwarancja na perforację blachy | 6 lub 12 lat |
Daewoo | |
Gwarancja mechaniczna | 3 lata (lub 100 000 km), Matiz - 2 lata |
Gwarancja na lakier | 3 lata |
Gwarancja na perforację blachy | 6 lat |
Skoda | |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata |
Gwarancja na lakier | 3 lata |
Gwarancja na perforację blachy | 10 lat |
Opel | |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata |
Gwarancja antykorozyjna | 12 lat, Omega - 10 lat, Movano i Frontera - 6 lat |
Stowarzyszenie Konsumentów Polskich
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?