Jak zachować gwarancję

Michał Głombiowski
Gwarancja jest coraz częściej brana pod uwagę przy zakupie nowego auta w naszym kraju. Dostrzegają to samochodowe koncerny oferując nabywcom nowe, atrakcyjniejsze warunki gwarancji.

Do niedawna polski rynek był przez część koncernów traktowany po macoszemu,
gwarancja była z reguły dużo krótsza niż np. w Niemczech. Jednak coraz
więcej firm stosuje standardy obowiązujące w Europie Zachodniej, proponując
gwarancje dwu- i trzyletnie.
Kupujący auta przykładają dużą uwagę do długości gwarancji. Nic w tym
dziwnego, każdy z nas chce mieć pewność, że kupuje dobry produkt, a w razie
jakichkolwiek problemów odpowiedzialność za nie weźmie na siebie producent.
W ferworze przeglądania kolejnych materiałów promocyjnych nie zwracamy
jednak często uwagi na szczegóły. Okazuje się, że jeżeli nie chcemy stracić
praw gwarancyjnych musimy spełnić ściśle określone przez gwaranta wymagania.
Niestety, wiążą się one często z poniesieniem pewnych kosztów.
Najczęstszym wymogiem jest dopilnowanie dodatkowych przeglądów i zabiegów
konserwacyjnych. Jeżeli zapoznamy się dokładnie ze szczegółami umowy odkryjemy,
że gwarancja na nadwozie auta przewiduje, że w blachach nie pojawią się
dziury, tylko jeżeli będziemy o nie dodatkowo dbać. Oznacza to, że po przejechaniu
określonej przez producenta liczby kilometrów musimy oddać auto do serwisu,
na zlikwidowanie powstałych w czasie eksploatacji uszkodzeń (np. odbicia
od kamieni pryskających spod kół samochodów). Przegląd taki musi objąć
także naprawienie mikropęknięć i dokonanie odpowiedniej konserwacji podwozia
i nadwozia. Nie trzeba dodawać, że odbywa się on zwykle na nasz koszt.
Mamy więc do wyboru zapłacenie za usługę lub utratę gwarancji. Zwykle też
z długoletniej gwarancji na blachy samochodu wyłączony jest lakier i gwarancja
na niego przyznawana jest na dużo krótszy okres niż zabezpieczenie na perforację.
Warto pamiętać też, że zachowanie gwarancji wiąże się zwykle z koniecznością
naprawiania samochodu jedynie w autoryzowanym serwisie lub punkcie naprawczym
z nim współpracującym. Oznacza to, że jakiekolwiek naprawy lub przeróbki
(np. zamontowanie szyberdachu) w innych warsztatach kończy się zwykle wygaśnięciem
umowy gwarancyjnej. Nieznajomość tych szczegółów jest najczęstszą przyczyną
jej utraty. Pamiętajmy więc o starannym przeczytaniu umowy.
Ważne szczegóły
Zasady zachowania gwarancji różnią się w zależności od producenta i
marki samochodu. Najczęściej jednak obejmują następujące szczegóły:

 


  • dodatkowe przeglądy i konserwację
  • Dotyczy to zwłaszcza gwarancji na nadwozie i podwozie auta. Zachowanie
    kilkuletniej gwarancji wymaga dokonywania zabiegów konserwacyjnych w autoryzowanym
    serwisie. Producent podaje zwykle liczbę kilometrów, po których przejechaniu
    należy udać się do warsztatu.

     


  • lakier mniej chroniony
  • Producenci często oddzielają zabezpieczenie lakieru i perforacji blach.
    Długoletnie gwarancje na perforację nie obejmują uszkodzeń lakieru, który
    chroniony jest zwykle przez dużo krótszy okres.

     


  • eksploatacja
  • Gwarancją nie są objęte części samochodu podlegające normalnemu zużyciu
    eksploatacyjnemu, takie jak olej, filtry, szczęki hamulcowe itp.

     


  • naprawy tylko w autoryzowanym serwisie
  • Nie dopuszcza się nawet najmniejszych napraw w serwisach nieautoryzowanych

     


  • limit kilometrów
  • Zdarza się, że gwarancje przyznawane są na długi okres, ale określają
    dodatkowo limit kilometrów. Jeżeli wyjeździmy więcej, gwarancja automatycznie
    wygasa.
    Łatwo stracić, trudno odzyskać
    Jeżeli uważamy, że gwarancja na samochód została odebrana nam niesłusznie,
    najlepiej najpierw spróbować wyjaśnić kwestię z dilerem. Sprzedawcy, nie
    chcąc stracić klienta, często starają się iść nam na rękę w kwestiach budzących
    wątpliwości. Jeżeli to nie pomoże, pozostaje nam niestety tylko droga sądowa,
    co jak wiemy, wiąże się zwykle z kosztami, nerwami i długim okresem oczekiwania
    na rozpoczęcie rozprawy i wyrok. Warto wcześniej zgłosić sprawę Federacji
    Konsumentów, gdzie możemy uzyskać pomoc. Jednak zanim wynajmiemy prawnika,
    zapoznajmy się dokładnie z umową gwarancyjną - jeżeli nie dopełniliśmy
    jej postanowień mamy niewielkie szanse, by odzyskać gwarancję. W sytuacjach
    spornych konieczna może okazać się interwencja sądu.
    Przykładowe okresy gwarancyjne

    Toyota 
    Gwarancja mechaniczna3 lata (lub 100 000 km, zależy co nastąpi wcześniej) - obejmuje koszt
    holowania pojazdu do najbliższego dilera
    Gwarancja na lakier i korozję powierzchni3 lata
    Gwarancja na perforację blachy6 lat
    Fiat 
    Gwarancja mechaniczna2 lata
    Gwarancja na lakier3 lata
    Gwarancja na perforację blachy8 lat (12 lat w przypadku Fiata Stilo)
    Renault 
    Gwarancja mechaniczna1 rok
    Gwarancja na lakier3 lata
    Gwarancja na perforację blachy12 lat
    Nissan 
    Gwarancja mechaniczna3 lata (lub 100 000 km)
    Gwarancja na lakier3 lata
    Gwarancja na perforację blachy6 lub 12 lat
    Daewoo 
    Gwarancja mechaniczna3 lata (lub 100 000 km), Matiz - 2 lata
    Gwarancja na lakier3 lata
    Gwarancja na perforację blachy6 lat
    Skoda 
    Gwarancja mechaniczna2 lata
    Gwarancja na lakier3 lata
    Gwarancja na perforację blachy10 lat
    Opel 
    Gwarancja mechaniczna2 lata
    Gwarancja antykorozyjna12 lat, Omega - 10 lat, Movano i Frontera - 6 lat

    Stowarzyszenie Konsumentów Polskich

    ul. Nowowiejska 25, 00-665 Warszawa

    tel. (0-22) 66052 71

    e-mail: [email protected]

    emisja bez ograniczeń wiekowych
    Wideo

    Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

    Dołącz do nas na Facebooku!

    Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

    Polub nas na Facebooku!

    Kontakt z redakcją

    Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

    Napisz do nas!

    Polecane oferty

    Materiały promocyjne partnera
    Wróć na motofakty.pl Motofakty