Jak za autostrady

(mp)
Fot. Tomasz Hołod: Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzenia systemu opłat za poruszanie się po drogach publicznych. Pieniądze w ten sposób uzyskane mają służyć pokryciu kosztów remontów i budowy nowych dróg.
Fot. Tomasz Hołod: Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzenia systemu opłat za poruszanie się po drogach publicznych. Pieniądze w ten sposób uzyskane mają służyć pokryciu kosztów remontów i budowy nowych dróg.
Udostępnij:

Brakuje pieniędzy na remonty dróg i budowę nowych. Ministerstwo Infrastruktury wpadło na pomysł rozwiązania tego problemu. Sięgnie do kieszeni kierowców.

 

W ciągu najbliższych 20 lat uruchomiony ma być elektroniczny system opłat za poruszanie się po drogach. Plan taki zakłada projekt "Polityki Transportowej Państwa na lata 2005-2025" przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury.

 Fot. Tomasz Ho³od: Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzenia systemu op³at za poruszanie siê po drogach publicznych. Pieni±dze w ten sposób uzyskane maj± s³u¿yæ pokryciu kosztów remontów i budowy nowych dróg.

Początkowo system obejmować ma autostrady i drogi ekspresowe. Z czasem kierowcy płacić będą za jazdę pozostałymi drogami. Możliwe, że dodatkowe opłaty trzeba będzie uiszczać za wjazd do wyznaczonych obszarów miast np. centrum. Wysokość opłat uzależniona ma być m.in. od rodzaju pojazdu, ilości przejechanych przez niego kilometrów i...pory dnia. Więcej płacić mieliby kierowcy za jazdę w ciągu dnia po zakorkowanej drodze, a mniej za podróżowanie nocą, gdy natężenie ruchu spada.

 

- Wprowadzenie systemu opłat to jedynie propozycja. Nie precyzowano na razie rozwiązań technicznych z nią związanych. Możliwe, że system podobny będzie do stosowanego od niedawna w Niemczech, gdzie obowiązują opłaty dla samochodów ciężarowych o masie ponad 12 ton. W autach montowane są urządzenia łączące się z systemem komputerowym. Ten wykorzystuje satelitę do śledzenia trasy pokonywanej przez pojazd. Opłata naliczana jest w zależności od ilości przejechanych przez niego kilometrów - mówi dr Andrzej Brzeziński z Politechniki Warszawskiej, jeden z ekspertów biorących udział w przygotowaniu projektu "Polityki Transportowej Państwa na lata 2005-2025".

 

Zdaniem twórców projektu opłaty za korzystanie z publicznej infrastruktury drogowej nie będą wyższe od obciążeń ponoszonych w tej chwili przez kierowców i posłużą w całości na budowę i utrzymanie dróg. Obecnie na ten cel przeznacza się ok. 19 proc. wpływów z akcyzy za paliwo oraz opłatę paliwową stanowiącą ok. 3 proc. ceny każdego litra paliwa.

 

Zrewolucjonizowanie systemu opłat drogowych proponował już były minister infrastruktury Marek Pol. Jego pomysł wprowadzenia winiet za poruszanie się drogami krajowymi poza powiatem zamieszkania nie został jednak przyjęty. 

 

Do końca kwietnia projekt "Polityki Transportowej Państwa na lata 2005-2025" poddany zostanie konsultacjom społecznym, po czym trafi pod obrady Sejmu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie