Jak wyprowadzić auto z poślizgu?

(ip) Dzień Dobry TVN/x-news
Największe szanse na wpadnięcie w poślizg mamy zimą, jednak patowe sytuacje na drodze mogą zdarzyć się przez cały rok. Warto więc przeszkolić się na taki wypadek.

Złe warunki atmosferyczne, liście na jezdni czy mokra nawierzchnia mogą spowodować, że auto wpadnie w poślizg. Każdy kierowca powinien być na to przygotowany. Najczęściej w takiej sytuacji działamy instynktownie, co wcale nie znaczy, że prawidłowo. 

Poślizg podsterowny

Potocznie kierowcy mówią o wpadaniu w poślizg, że „przód nie skręcał” albo „tył im uciekł”. Jeśli poruszając się w zakręcie, mimo skręcania kierownicą samochód nas nie słucha i cały czas jedziemy prosto, to znaczy, że wpadliśmy w poślizg podsterowny. Działające siły odśrodkowe powodują, że samochód wynosi na zewnątrz zakrętu.

Kluczem do poradzenia sobie w sytuacji poślizgu jest opanowanie. Nie należy pogłębiać skrętu dlatego, że skręcone koła pogarszają sterowność. W sytuacji pogłębionego skrętu nie tylko nie zatrzymamy się w porę, ale stracimy kontrolę nad samochodem, co może skutkować zderzeniem się z napotkaną przeszkodą. Kiedy wpadamy w poślizg nie powinniśmy też dodawać gazu. Nie odzyskamy w ten sposób przyczepności, a tylko pogorszymy panowanie nad samochodem i narazimy się na nieprzyjemne konsekwencje.

Sposobem na poradzenie sobie z poślizgiem jest połączenie hamowania awaryjnego z delikatnym ruchem kierownicy. Stopniowa utrata prędkości podczas hamowania spowoduje odzyskanie sterowności i opanowanie poślizgu podsterownego. Nowoczesny system ABS pozwala na skuteczne hamowanie i kierowanie pojazdem.

Polecamy: Co ma do zaoferowania Volkswagen up!?


Poślizg nadsterowny

Jeśli pokonując zakręt mamy wrażenie, że tył samochodu ucieka nam na zewnątrz zakrętu, to w tym przypadku mamy do czynienia z poślizgiem nadsterownym.

Zjawisko nadsterowności częściej występuję w samochodach z napędem na tylną oś lub na skutek błędu kierowcy, który odpuszcza gaz i skręca kierownicą. Spowodowane jest to przesunięciem środka ciężkości na przednie koła i odciążenie tylnej osi pojazdu. Przyczyną wpadnięcia w poślizg nadsterowny może być zbyt duża prędkość, śliska nawierzchnia albo nawet gwałtowny ruch na prostej drodze, np. podczas zmiany pasa - dodaje ekspert.

Jak sobie poradzić z takim poślizgiem? Najrozsądniejszym zachowaniem jest tzw. nałożenie kontry, czyli skręcenie kierownicą w kierunku, w którym zarzuciło tył auta oraz hamowanie awaryjne. Jednoczesne wciśnięcie sprzęgła i hamulca spowoduje dociążenie wszystkich kół i pozwoli szybko odzyskać przyczepność oraz bezpiecznie się zatrzymać. Pamiętajmy jednak, że takie reakcje wymagają treningu pod okiem instruktorów techniki jazdy.

Coraz częściej producenci samochodów projektują samochody lekko podsterowne. Kierowcy, będąc w sytuacji zagrożenia zdejmują nogę z gazu, co przy podsterowności pojazdu powoduje, że łatwiej jest odzyskać kontrolę nad samochodem.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty