Jak serwisować instalacje gazowe, by auta dobrze jeździły na LPG

Bartosz Gubernat
Jak serwisować instalacje gazowe, by auta dobrze jeździły na LPG
Jak serwisować instalacje gazowe, by auta dobrze jeździły na LPG
Jeżeli samochodowa instalacja LPG ma działać jak należy, kierowca powinien o nią dbać. Inaczej samochód będzie nie tylko więcej spalał, ale także wzrośnie ryzyko poważnych awarii silnika.
Jak serwisować instalacje gazowe, by auta dobrze jeździły na LPG
Jak serwisować instalacje gazowe, by auta dobrze jeździły na LPG

Główne zadanie samochodowej instalacji LPG to zamiana paliwa ze stanu ciekłego w lotny i podanie go do silnika. W starszych samochodach z gaźnikiem, bądź wtryskiem jednopunktowym stosuje się prostsze układy – podciśnieniowe II generacji. Taka instalacja składa się z butli, reduktora, elektrozaworu, układu sterującego dawką paliwa i miksera, który miesza gaz z powietrzem. Następnie podaje go dalej, przed przepustnicę.

Instalacja sekwencyjna - serwis co 15 tysięcy kilometrów

- Prawidłowy serwis takich instalacji, to wymiana filtrów – co 30 tysięcy kilometrów, oraz sprawdzenie oprogramowania – co 15 tysięcy kilometrów. Przegląd i filtry to koszt ok. 60 zł – mówi Wojciech Zieliński z serwisu Awres w Rzeszowie.

Do samochodów z wtryskiem wielopunktowym stosuje się bardziej skomplikowane układy sekwencyjne. Taka instalacja to dodatkowo moduł elektroniczny. Gaz jest tu podawany bezpośrednio w kolektor. Bardziej skomplikowany układ wymaga częstszych przeglądów.

– Kierowca takiego auta powinien odwiedzać serwis co 15 tysięcy kilometrów. W trakcie wizyty mechanik obligatoryjnie wymienia dwa filtry paliwa. Jeden odpowiada za gaz w fazie ciekłej, drugi – w lotnej. Samochód jest także podpinany do komputera. Jeśli to konieczne instalacja jest dostrajana. Dzięki temu gaz jest właściwie podawany i spalany. Koszt takiego serwisu to 100 zł – mówi Wojciech Zieliński.

Zadbaj o reduktor

W przypadku samochodów zasilanych gazem LPG, jedna z najczęstszych awarii dotyczy reduktora (nazywanego też parownikiem). To część, w której gaz zmienia stan z ciekłego na lotny. Reduktor decyduje o tym, ile silnik dostaje paliwa. Jednym z elementów parownika jest miękka, cieniutka membrana. To ona reagując na zmianę podciśnienia decyduje o tym, ile gazu dostarczyć silnikowi. Z biegiem czasu guma robi się coraz twardsza, przez co parownik zaczyna działać nieprecyzyjnie.

zobacz także Kalkulator LPG: ile zaoszczędzisz jeżdżąc na autogazie

Jeśli kierowca jeździ delikatnie, silnik nie jest w stanie spalić podanego gazu. LPG marnuje się. Objawy to zapach niespalonego gazu ciągnący się za autem, dławienie się silnika w czasie jazdy. Pamiętajmy, że tracimy w ten sposób pieniądze, bo gaz zamiast napędzać nasz samochód idzie w powietrze.

Problem jest jeszcze poważniejszy, jeśli kierowca jeździ agresywnie. Mocno obciążony reduktor nie nadąża z podaniem gazu, przez co mieszanka paliwowa jest zbyt uboga. To oznacza wzrost temperatury spalania, co z kolei przekłada się na szybsze zużycie gniazd zaworowych i głowicy wraz z uszczelkami.

- A wówczas, szczególnie w przypadku nowszych samochodów koszty remontu mogą sięgać nawet kilku tysięcy złotych – mówi Stanisław Płonka, mechanik samochodowy z Rzeszowa.

Kłopoty z reduktorem objawiają się często gasnącym silnikiem i problemami z przełączaniem się na zasilanie LPG. Pełna regeneracja parownika kosztuje ok. 200-300 zł. Jego trwałość przy normalnej eksploatacji mechanicy oceniają na ok. 70-80 tys. km.

Uważaj gdzie tankujesz

Równie ważna sprawa to tankowanie paliwa na sprawdzonej stacji.

- Niestety jakość gazu w Polsce jest bardzo niska. A kiepskie paliwo to murowane kłopoty z instalacją – przekonuje Wojciech Zieliński.

Jak tłumaczą mechanicy, w procesie zmiany stanu z ciekłego na lotny, z kiepskiej jakości gazu wytrącają się parafina i smoła, które zanieczyszczają układ. Oblepione listwy wtryskowe i reduktor pracują nieprecyzyjnie i nierównomiernie. Czy w aucie na LPG trzeba stosować inny olej i świece zapłonowe?

– Nie. Świece, filtr paliwa, powietrza i oleju wymieniamy po takim samym przebiegu, jak przed montażem instalacji gazowej. Olej też stosujemy ten sam. Preparaty do silników z LPG to zwyczajny chwyt marketingowy. Jeśli chodzi o lepkość i właściwości smarujące dzisiaj większość firmowych, normalnych olejów spełnia wszelkie wymagania – przekonuje Wojciech Zieliński.

zobacz także Kalkulator LPG: ile zaoszczędzisz jeżdżąc na autogazie

Bartosz Gubernat
fot. Bartosz Gubernat

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty