Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak samodzielnie wymienić klocki hamulcowe?

Grzegorz Burda
Fot. Grzegorz Burda: Aby wyjąć klocki wystarczy zdjąć koło i odkręcić tylko jedną śrubę zacisku.
Fot. Grzegorz Burda: Aby wyjąć klocki wystarczy zdjąć koło i odkręcić tylko jedną śrubę zacisku.
Wymiana klocków hamulcowych jest dość prostą czynnością i może ją wykonać nawet niezbyt wprawny majsterkowicz. Aby naprawa była wykonana prawidłowo trzeba przestrzegać kilku zasad.

Wymiana klocków hamulcowych jest dość prostą czynnością i może ją wykonać nawet niezbyt wprawny majsterkowicz. Ale aby naprawa była wykonana prawidłowo trzeba przestrzegać kilku podstawowych zasad.

 

W większości samochodów osobowych do wymiany przednich klocków hamulcowych wystarczy komplet podstawowych narzędzi. Naprawę najlepiej rozpocząć rano, aby w przypadku niespodziewanych trudności lub konieczności wymiany części, był jeszcze czas na zakupy lub na pomoc innej osoby. Jeśli na bieżąco kontrolujemy stan techniczny samochodu, to o zbliżającej się wymianie klocków będziemy wiedzieć dużo wcześniej. Wówczas można spokojnie zaplanować wymianę i kupić potrzebne części, gdyż oprócz klocków mogą być potrzebne również tarcze hamulcowe, śruby, uszczelki, smar, podkładki itp.

 

Nie warto oszczędzać
Nie warto nadmiernie oszczędzać na klockach i tarczach i zużywać je do tzw. zera. Zużyte klocki i tarcze mają znacznie mniejszą grubość, więc zdolność do odprowadzania ciepła spada, a to powoduje niebezpieczeństwo znacznie szybszego przegrzania układu. Ponadto mała grubość okładziny powoduje znacznie szybsze nagrzewanie się płynu hamulcowego, więc pojawia się niebezpieczeństwo jego zagotowania.

 

Fot. Grzegorz Burda: Przy wymianie klocków trzeba sprawdzić stan prowadnic i gumowych osłon.
Fot. Grzegorz Burda: Przy wymianie klocków trzeba sprawdzić stan prowadnic i gumowych osłon.

Tarcze hamulcowe w większości samochodów mają trwałość dwa razy większą niż klocki. Są jednak auta, w których tarcze trzeba wymieniać tak samo często jak klocki. Najlepiej przed wymianą klocków sprawdzić ich stan oraz grubość. Jeśli mają pęknięcia lub grubość poniżej dopuszczalnej wartości, trzeba wymienić je na nowe. Założenie nowych klocków do zbyt cienkiej tarczy nie ma sensu, gdyż w najbliższym czasie będziemy zmuszeni wymienić tarczę, a wówczas trzeba będzie założyć jeszcze raz nowe klocki.

 

Na klockach nie należy oszczędzać. Na rynku jest mnóstwo części w różnych cenach i niestety różnej jakości. Przy wyborze warto kierować się marką producenta, gdyż najczęściej jest ona gwarancją jakości. Różnica w cenie nie jest zbyt duża, więc warto założyć droższe, ale i lepsze klocki.

 

Wymiana klocków jest stosunkowo prostą czynnością. Wystarczy ściągnąć koło, odkręcić jedną śrubę od zacisku hamulcowego i unieść do góry zacisk. Stare klocki wyjmujemy, a w to miejsce wkładamy nowe. Trzeba również wcisnąć tłoczek w zacisku, aby zacisk można było założyć na grubsze klocki. Do wciskania tłoczka można używać specjalnego przyrządu lub po prostu dwóch większych kluczy. Jednak aby wymiana klocków była prawidłowo wykonana należy sprawdzić kilka elementów. Pierwszy, to stan „prochownika”, czyli osłony tłoczka. Jeśli jest ona uszkodzona trzeba ją jak najszybciej wymienić, gdyż pozostawienie uszkodzonej spowoduje bardzo szybkie zanieczyszczenie, korozję tłoczka i w efekcie “zapieczenie” hamulca.

 


Fot. Grzegorz Burda: Tłoczek powinien wciskać się w miarę lekko. Koniecznie trzeba sprawdzić stan osłony gumowej tłoczka.
Fot. Grzegorz Burda: Tłoczek powinien wciskać się w miarę lekko. Koniecznie trzeba sprawdzić stan osłony gumowej tłoczka.

Uwaga na prowadnice

Również jeśli do wciśnięcia tłoczka trzeba użyć dużej siły, jest to sygnał, że coś jest nie w porządku i trzeba zacisk “rozebrać”. Kolejnym elementem do sprawdzenia są prowadnice po których przesuwa się zacisk. Jeśli będą np. zabrudzone, hamulce nie będą prawidłowo działać. Może nastąpić blokowanie klocków, lub nadmierne zużywanie jednego z nich. Zacisk powinien się swobodnie przesuwać.

 

Należy także sprawdzić stan osłon prowadnic, po których przesuwa się zacisk. Jeśli będą uszkodzone - bardzo szybko dojdzie do zablokowania zacisku. Przy każdej wymianie klocków trzeba smarować prowadnice, nawet gdy poruszają się bez zacięć.

 

Kolejną czynnością jest oczyszczenie powierzchni, na której opiera się klocek. W niektórych zestawach wraz z klockami otrzymamy nowe blaszki, więc należy jest wymienić. Gdy ich nie ma, stare trzeba oczyścić, a najlepiej osobno dokupić nowe. Po tych czynnościach, jeśli mamy dobrą tarczę hamulcową, możemy przystąpić do przykręcenia zacisku i koła.

Trzeba również pamiętać, aby przed jazdą nacisnąć kilka razy na pedał hamulca, aby klocki “doszły” do tarczy. W ciągu pierwszych kilkudziesięciu kilometrów skuteczność hamulców będzie nieco mniejsza, a będzie to wynikać z docierania się nowych elementów.

 

Przykładowe ceny klocków hamulcowych (zł) za kpl.

 

 

 

Fiat Bravo 1.6 16V

148 (ATE)

122 (Bosch)

104 (Delphi)

125 (Ferodo)

284 (Ferodo DS)

126 (Lucas)

121 (Textar)

 

 

Seat Leon 1.6

199 (ATE)

159 (Bosch)

137 (Delphi)

105 (Lucas)

90 (Valeo)

 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty