Jak przeżyć upał w aucie bez klimatyzacji, co robić, gdy silnik się grzeje

redakcja.regiomoto
Podczas jazdy w upał, zwłaszcza samochodem bez klimatyzacji, trzeba dużo pić
Podczas jazdy w upał, zwłaszcza samochodem bez klimatyzacji, trzeba dużo pić
Tropikalne upały to wyzwanie zarówno dla kierowców, jaki i dla samochodów. Podpowiadamy, co robić, by żar leje się z nieba, a w silniku się gotuje.
Podczas jazdy w upał, zwłaszcza samochodem bez klimatyzacji, trzeba dużo pić
Podczas jazdy w upał, zwłaszcza samochodem bez klimatyzacji, trzeba dużo pić

Upały łatwiej znieść w klimatyzowanym wnętrzu. Wystarczy ustawić żądaną temperaturę i nawet postój korku, w pełnym słońcu jest łatwiejszy do zniesienia. Jednak nie wszystkie samochody posiadają klimatyzację. Co zrobić, aby długa podróż w upale nie była wyczerpująca?

* wywietrzyć wnętrze przed podróżą,
* zapewnić stały dopływ powietrza do kabiny,
* stosować okulary przeciwsłoneczne,
* dużo pić,
* obserwować własne reakcje oraz zachowanie pasażerów, zwłaszcza dzieci,
* planować przerwy w podróży.

Sprawny silnik nawet w czasie upałów powinien pracować w temperaturach nie wyższych niż 80-95 stopni Celsjusza. Przekroczenie tej granicy może się skończyć poważnymi kłopotami. W trudnych warunkach drogowych, np. przy długotrwałych podjazdach pod strome wzniesienia w czasie upałów, temperatura płynu może sięgnąć 90-95 stopni Celsjusza. Ale kierowca nie powinien się tym specjalnie martwić. Powodem do alarmu jest temperatura na poziomie 100 i więcej stopni. Jakie mogą być przyczyny kłopotów?

- Po pierwsze to awaria termostatu. Kiedy nie działa jak należy, po zagrzaniu silnika nie otwiera się drugi obieg i płyn chłodzący nie dociera do chłodnicy. Wówczas im dłużej silnik pracuje, tym temperatura staje się wyższa – mówi Stanisław Płonka, doświadczony mechanik samochodowy z Rzeszowa.

Drugi, częsty powód zbyt wysokich temperatur to kłopoty ze szczelnością układu. Ubytki płynu chłodzącego najczęściej wynikają z nieszczelności chłodnicy lub przewodów. Zdarza się, że stare węże pękają podczas jazdy. Dlatego szczególnie w czasie upałów kierowca powinien regularnie kontrolować temperaturę silnika. Niepokoić powinien każdy skok.

Trzeci z podejrzanych o powodowanie przegrzewania się silnika to wentylator. To urządzenie pracuje w rejonie chłodnicy, gdzie dmucha na kanaliki, którymi przepływa ciecz chłodząca. Wentylator ma swój własny termostat, który uruchamia go, gdy temperatury są wysokie. Najczęściej w korku, kiedy samochód nie zasysa przez wloty wystarczającej ilości powietrza.

Pęknięcie przewodu najczęściej kończy się dodatkowo kłębami pary wodnej wydobywającymi się spod maski i nagłym wzrostem tempertaury. Samochód należy wówczas niezwłocznie zatrzymać. Trzeba wyłączyć silnik i uchylić maskę. Ale zanim kłęby pary nie opadną, a silnik nie przestygnie, nie należy jej podnosić. Para wodna wydobywająca się z układu chłodzenia jest bowiem gorąca.

W warunkach polowych uszkodzony wąż można naprawić przy pomocy taśmy izolacyjnej lub plastra. Na ubytek wystarczy przyłożyć podwójną warstwę folii, np z reklamówki. Tak przygotowaną łatę oklejamy dokładnie taśmą lub plastrem. Następnie trzeba uzupełnić układ brakującym płynem. Na czas dojazdu do mechanika może to być czysta woda. 

Jeśli samochód się przegrzewa, trzeba zatrzymać się w bezpiecznym miejscu i poczekać aż ostygnie. Podczas jazdy można go dodatkowo schłodzić uruchamiając ogrzewanie na maksimum. Nawet z otwartymi oknami taka podróż w upale to męczarnia, dlatego to rozwiązanie warto zastosować tylko, by dojechać do warsztatu.

Warto również pamiętać, że podczas upałów pod żadnym pozorem nie wolno zostawiać nikogo w zamkniętym samochodzie - dotyczy to ludzi i zwierząt.

Wewnątrz auta zaparkowanego na słońcu w upalny dzień temperatura może dojść nawet do 90 stopni Celsjusza. Nigdy nie zostawiaj dziecka bez opieki w samochodzie. Temperatura ciała dziecka wzrasta od dwóch do pięciu razy szybciej niż dorosłego człowieka. Po kwadransie w zaparkowanym samochodzie temperatura ciała dziecka może sięgnąć 40 stopni Celsjusza, to bardzo niebezpieczeń - stopień wyżej i ryzyko śmierci malucha jest bardzo duże.

(DKO) 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty