Jak odetchnąć w Krakowie

mei - Gazeta Krakowska
Fot. Bartosz Sadowski
Fot. Bartosz Sadowski

Po 800-tysięcznym Krakowie jeździ ponad 300 tys. pojazdów. Kierowcy tłoczą się w wielkim korku. Piesi narzekają na spaliny i hałas.
 
 

Fot. Bartosz Sadowski
Fot. Bartosz Sadowski

Antyki na kółkach

 

Raz w roku, 22 października, w Dzień bez Samochodu, niektórych ogarnia szlachetna idea: z samochodów przesiadają się na rowery albo do tramwajów. Ale to za mało, bo nazajutrz wszystko wraca do ponurej normy.

 

W grudniu 2003 roku w Wydziale Komunikacji UMK zarejestrowanych było - na 260 tys. samochodów osobowych - aż 11,5 tys. ponad 31-letnich staruszków. Dla porównania: samochodów nie mających więcej niż dwa lata było tylko 20 tys., a najwięcej, gdyż ponad 58 tys. krakowian jeździło gratami ponaddwudziestoletnimi. Zarejestrowanych też było ponad 50 tys. ciężarówek, z tego ok. 9 tys. ponad 21-letnich. A teraz jeszcze Małopolska przoduje w sprowadzaniu z zagranicy starych aut.

 

Normy chronicznie przekroczone

 

- Kraków według ocen jakości powietrza za 2002 i 2003 rok kwalifikuje się do programu ochrony - informuje Barbara Pająk z MWIOŚ.

Nie lepiej jest z hałasem. W zasadzie jego normy są przekraczane na wszystkich głównych arteriach Krakowa, a stacja na Alei Krasińskiego notowała w lipcowe dni aż po 69-73 decybeli.

Korków i zatorów nie udało się - i jeszcze przez lata nie uda się - zlikwidować. Pomysł wykorzystania parzystych i nieparzystych dni dla ograniczenia ruchu nie był jednak przez władze rozważany. A z tego patentu korzystała już z pożytkiem nie tylko metropolia paryska, miasta włoskie, ale także Ateny czy Belgrad. A może by tak u nas?

 

Wstrzymaj oddech na Alejach

 

Stan krakowskiego powietrza i hałasu monitoruje Małopolski Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska. Najwięcej zanieczyszczeń wykrywa stacja na Al. Krasińskiego. Stężenie pyłu zawieszonego wynosi tu 80 mikrogramów/ metr sześć., gdy wartość dopuszczalna wynosi 40. Średnie w roku stężenie dwutlenku azotu sięga pod ,Jubilatem" 66 mikrogramów/ metr sześc., a dopuszczalne jest 40.

 

Trują i hałasują bezkarnie

 

Kom. Krzysztof Dymura z małopolskiej drogówki uważa, że nie wszystkie leciwe pojazdy są w złym stanie technicznym. Małopolska ,drogówka" dysponuje sześcioma ekoradiowozami wyposażonymi w dymomierz i analizator spalin. Podczas dwóch akcji przeprowadzonych w Krakowie i Tarnowie, zatrzymano z powodu przekroczenia normy zanieczyszczenia aż 84 dowody rejestracyjne na ponad 500 skontrolowanych samochodów. Jednak na co dzień pojazdy trują i hałasują bezkarnie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty