Jak obliczyć zużycie paliwa?

Ryszard Polit
Fot. archiwum: Wartości zużycia paliwa mierzone w warunkach laboratoryjnych nie pokrywają się z rzeczywistością. Co gorsza, rzeczywiste zużycie paliwa jest wyższe.
Fot. archiwum: Wartości zużycia paliwa mierzone w warunkach laboratoryjnych nie pokrywają się z rzeczywistością. Co gorsza, rzeczywiste zużycie paliwa jest wyższe.
Zużycie paliwa podawane przez producentów aut wylicza się na podstawie ilości spalin zbieranych do worka. Rzadko kiedy pokrywa się ono z rzeczywistością.

Zużycie paliwa podawane przez producentów samochodów wylicza się na podstawie ilości spalin zbieranych do worka. Rzadko kiedy pokrywa się ono z rzeczywistością.
 

Fot. archiwum: Wartości zużycia paliwa mierzone w warunkach laboratoryjnych nie pokrywają się z rzeczywistością. Co gorsza, rzeczywiste zużycie paliwa
Fot. archiwum: Wartości zużycia paliwa mierzone w warunkach laboratoryjnych nie pokrywają się z rzeczywistością. Co gorsza, rzeczywiste zużycie paliwa jest wyższe.

Producenci samochodów podają w swoich materiałach reklamowych zużycie paliwa mierzone według obowiązującej metody pomiarowej. Potencjalni klienci oczekują, że po zakupie wybrane przez nich auto nie będzie spalało więcej paliwa. Z reguły są rozczarowani, gdyż z nieznanych powodów auto nagle staje się bardziej zachłanne na paliwo. Czy producent samochodu świadomie wprowadził kupującego w błąd? Oczywiście nie, ponieważ podawane w prospektach reklamowych wartości są zmierzone jak najbardziej prawidłowo. A więc jak?

**CZYTAJ TAKŻE

Eco Driving, czyli jak zmniejszyć wydatki na paliwoCzym zastąpić drogie paliwo?

**

Pomiaru zużycia paliwa dokonuje się na hamowni podwoziowej w temperaturze powietrza 20 stopni C, przy ciśnieniu 980,665 hPa i wilgotności 40 proc. A więc samochód stoi, obracają mu się tylko koła. W specjalnym cyklu pomiarowym A pojazd "przejeżdża" 4,052 km, a podczas cyklu B - 6,955 km. Spaliny gromadzi się w specjalnych workach i dokonuje ich analizy. Zużycie paliwa wylicza się ze wzoru: (k:D) x (0,866 HC + 0,429 CO + 0,273 CO2). Litera D oznacza gęstość powietrza w temp. 15 stopni C, litera k = 0,1154, natomiast HC to ilość węglowodorów, CO - tlenek węgla, a CO2
- dwutlenek węgla.

 

Pomiar rozpoczyna się, gdy silnik jest zimny, co ma zbliżyć uzyskane wyniki do rzeczywistości. Już samo oglądanie wzoru daje do zrozumienia, że teoria sobie, a życie sobie. Trudno oczekiwać, by użytkownik samochodu jeździł wyłącznie w temperaturze powietrza 20 stopni C, przyspieszał i hamował według zaleceń cyklu pomiarowego.

 

Norma określa podawanie zużycia paliwa podczas cyklu miejskiego, pozamiejskiego i wartość średnią. Większość producentów podaje więc trzy wartości zużycia paliwa, a niektórzy tylko wartość średnią (np. Volvo). W przypadku pojazdów dużych ciężkich istnieje spora różnica między średnim zużyciem paliwa a miejskim. Np. Volvo S80 napędzane silnikiem 2,4 l/170 KM zużywa w cyklu miejskim 12,2 l benzyny na 100 km, w cyklu pozamiejskim - 7,0 l/100 km, a średnio - 9,0 l/100 km. Lepiej jest więc podać, że pojazd zużywa 9 l paliwa niż 12 l. W przypadku aut małych te różnice nie są aż tak drastyczne. Np. Fiat Panda z silnikiem 1,1/54 KM w cyklu miejski zużywa 7,2 l benzyny na 100 km, w cyklu pozamiejskim - 4,8, a średnio - 5,7 l/100 km.

 

Rzeczywiste zużycie paliwa w mieście jest z reguły wyższe od podawanego przez producentów, co wynika z wielu powodów. Powszechnie wiadomo, że dynamiczna jazda zwiększa zużycie paliwa, chociaż większość kierowców i tak się tym nie przejmuje. Zużycie paliwa w cyklu pozamiejskim jest zbliżone do rzeczywistego pod warunkiem jazdy po autostradzie i to z maksymalną, dozwoloną tam prędkością. Jazda po polskich drogach związana z wyprzedzaniem wolniejszych pojazdów zwiększa zużycie paliwa.

 

Wartości zużycia paliwa podawane w prospektach reklamowych przydatne są wówczas, gdy porównujemy ze sobą różne pojazdy. Można wtedy określić, który samochód jest oszczędniejszy, ponieważ pomiaru dokonano tą samą metodą i w tych samych warunkach.

 

W związku z licznymi pytaniami jak obliczyć rzeczywiste zużycie paliwa, odpowiadamy.

**CZYTAJ TAKŻE

Paliwo Shell Fuel Save dostępne w Polsce?
Jak nie zbankrutować przez podwyżki paliw? Piszcie!

**

Po zatankowaniu do pełna należy wyzerować licznik kilometrów, a przy następnym tankowaniu (koniecznie do pełna) podzielić ilość zatankowanego paliwa przez ilość przejechanych kilometrów od poprzedniego tankowania i pomnożyć przez 100. 

Przykład:  Od ostatniego tankowania przejechaliśmy  315 km, teraz przy tankowaniu do pełna weszło do baku 23,25 litrów, więc zużycie wyniosło: 23,25:315 = 0.0738095 X 100 = 7,38 l/100 km.

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie