Nabywcy tanich i nietypowych samochodów używanych często nie zdają sobie sprawy z trudności, jakie mogą napotkać przy zakupie szyb, części blacharskich czy plastikowych zderzaków.
Ceny oryginalnych elementów wielkogabarytowych wykonanych z tworzyw sztucznych są bardzo wysokie. Za dobry przykład mogą posłużyć zderzaki składające się z jednej części. W zależności od wielkości (masy) i stopnia skomplikowania kosztują od 600 do 2000 zł. Jeśli kompletacja auta przewiduje zderzaki w kolorze nadwozia, do ceny zderzaka należy dodać koszt lakierowania.
Oferowane na rynku tańsze zamienniki produkowane są w niedoskonałych formach, czasami z innego rodzaju tworzywa sztucznego, chociaż zewnętrznie podobne, nie zawsze idealnie pasują

do stałych fragmentów karoserii.
Skutecznym rozwiązaniem jest naprawa wielkogabarytowych części wykonanych z tworzyw sztucznych technologią spawania lub klejenia. Dotyczy to szczególnie elementów pochodzących z pojazdów, których produkcję dawno zakończono lub są eksploatowane w małych ilościach.
Z uwagi na relację kosztów naprawy do cen detalicznych oryginalnych części, naprawa elementów wykonanych z tworzyw sztucznych może być źródłem poważnych oszczędności finansowych dla wielu właścicieli samochodów.
Zderzaki często pękają zimą w okolicach mocowania halogenów po wjechaniu np. w pryzmę śniegu, niszczone są również w czasie drobnych stłuczek i jako skutek szkód parkingowych.
Do naprawy pękniętych czy nawet złamanych elementów wykonanych z tworzyw sztucznych z powodzeniem stosuje się metody łączenia poprzez spawanie i klejenie specjalnymi rodzajami klejów nie będącymi w powszechnym obrocie handlowym. Spawanie wykonuje się strumieniem ogrzanego powietrza przy użyciu specjalnych spoiw dostosowanych do rodzaju tworzywa sztucznego, z którego wykonany jest zderzak. Klejenie odbywa się specjalistycznymi zestawami w warsztatach, które tą technologię opanowały i jest równie skuteczne jak spawanie.
Same procesy technologiczne łączenia wymagają odpowiedniego przygotowania części, ich precyzyjnego ustawienia i unieruchomienia. Dlatego bardzo istotne jest zgromadzenie wszystkich odłamanych części pozostających na miejscu kolizji. Po wykonaniu zabiegu łączenia, spoinę należy obrobić mechanicznie nadając właściwy kształt i wymiary.
Ostatnią czynnością jest szlifowanie, przygotowanie do lakierowania i lakierowanie naprawionej części. Opisany zestaw zabiegów przywraca pierwotną wartość użytkową naprawianym częściom. Dobrze wykonane procesy technologiczne są niewidoczne z zewnątrz. Dobry fachowiec potrafi "dorobić" niektóre brakujące elementy mocowania zderzaka.
Koszt wykonania operacji łączenia przez spawanie nie jest wysoki i w przypadku położenia jednego szwu wynosi od 50 do 100 złotych. Malowanie zderzaka kosztuje ok. 200 złotych, a demontaż i założenie po naprawie - ok. 150 złotych. Jeśli umiemy zdjąć i założyć zderzak możemy zaoszczędzić 1/3 kosztu naprawy.
Usługa klejenia jest prowadzona równie szybko, a technologia jest opanowana przez niektóre warsztaty i umożliwia np. wstawienie "łatki" w miejsce brakującego fragmentu. Całkowity koszt naprawy jest zależny od wielkości uszkodzeń, lecz kształtuje się poniżej połowy ceny części nowej.
Różowy Most Tolerancji w Głogowie. Jaka jest jego historia?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?