Jak jeździć oszczędnie?

Grzegorz Wojtyrowski
Stojąc w korku możemy zapomnieć o oszczędzaniu paliwa.
Stojąc w korku możemy zapomnieć o oszczędzaniu paliwa.
Udostępnij:
Właścicielie chcą w sposób świadomy eksploatować swój pojazd, aby jego silnik spalał jak najmniej paliwa bez stosowania „cudownych wynalazków”.

Eksploatacja samochodu jest się coraz droższa. Wielu właścicieli pragnie w sposób świadomy eksploatować swój pojazd, aby jego silnik spalał jak najmniej paliwa bez stosowania "cudownych wynalazków".

 

Informacje o wielkości zużycia paliwa podawane w prospektach reklamowych nie należy traktować zbyt dosłownie. W praktyce zużycie paliwa odbiega od danych katalogowych.

Pojazdy samochodowe mają szereg cech, na które właściciel nie ma wpływu, np. kształt i wymiary, pojemność i moc silnika, ciężar własny pojazdu oraz rodzaj zastosowanych rozwiązań

Stojąc w korku możemy zapomnieć o oszczędzaniu paliwa.
Stojąc w korku możemy zapomnieć o oszczędzaniu paliwa.

konstrukcyjnych. Jednak jest grupa czynników eksploatacyjnych, które użytkownik może kształtować wpływając na ograniczenie zużycia paliwa.

 

Oczywistym jest, że podstawą do uzyskania katalogowego zużycia paliwa jest stan techniczny pojazdu. Ze szczególną pieczołowitością trzeba wykonywać przeglądy przewidziane przez producenta, aby w szczególności układy zasilania, zapłonowy i hamulcowy były w idealnym stanie technicznym. Przedłużanie czasokresu wymiany oleju, filtrów paliwa, oleju czy powietrza skutkuje wzrostem zużycia paliwa. Również blokujące hamulce czy niesprawne łożyska powodujące zwiększone opory tarcia, przyczyniają się do wzrostu zużycia paliwa.

 

Na koniec jeszcze jeden z zewnątrz niewidoczny czynnik - geometria pojazdu. Ma ona niebagatelny wpływ na wzrost zużycia paliwa, a także na zużycie opon i ogólny komfort prowadzenia pojazdu. Niestety, prawie po każdym wjeździe w większą dziurę czy wyrwę w asfalcie, geometria ustawienia kół w samochodzie zmienia się i powinna być korygowana.

Powszechnie wiadomo, że im większa masa samochodu, tym więcej energii trzeba zużyć na jej rozpędzenie. Energia ta pochodzi z benzyny spalonej przez silnik. Warto więc z bagażnika i przedziału pasażerskiego usunąć wszystkie zbędne przedmioty, których nadmiar wozimy przez

Bagażnik dachowy nawet nie obciążony może powodować wzrost spalania o 1 litr na 100 kilometrów podczas jazdy przy prędkości 100 km/h.
Bagażnik dachowy nawet nie obciążony może powodować wzrost spalania o 1 litr na 100 kilometrów podczas jazdy przy prędkości 100 km/h.

cały rok. Średnio każde dodatkowe 100 kg balastu może spowodować wzrost zużycia paliwa o 0,5 litra na 100 km.

 

Na zużycie paliwa niebagatelny wpływ mają także opory powietrza opływającego karoserię. Im szybciej jedziemy, tym silnik samochodu spala więcej paliwa. Warto wcześniej zaplanować trasę podróży i ustalić optymalną średnią prędkość. Jednak nawet jadąc z prawidłową prędkością trzeba zwracać uwagę na dodatkowe akcesoria mocowane do samochodu, które zniekształcają strugi powietrza opływającego samochód. Jeśli aktualnie nie są używane, należy zdemontować wszelkie bagażniki dachowe i uchwyty, np. do przewożenia rowerów. Te akcesoria w zależności od prędkości podróżnej mogą zwiększyć zużycie paliwa nawet o kilkanaście procent np. nawet nie obciążony bagażnik dachowy o 1 litr na 100 kilometrów podczas jazdy przy prędkości 100 km/h. Preferowana przez niektórych kierowców jazda z otwartymi oknami może przynieść wzrost zużycia paliwa o 5 procent.

 

Źródłem powstawania oporów toczenia są opony, więc dla zmniejszenia oporów i zużycia paliwa można nieznacznie zwiększyć ciśnienie ponad zalecane przez wytwórnie np. o 0,2 atmosfery. W tym zakresie przesada nie jest wskazana, pogarsza się komfort jazdy i inaczej zużywa się bieżnik opon. Jeżeli konstrukcja i przebieg silnika na to zezwala, warto olej mineralny zastąpić olejem półsyntetycznym lub syntetycznym o mniejszej lepkości, który spowoduje spadek oporów w jednostce napędowej i wpłynie na zmniejszenie zużycia paliwa.

 

Obok sfery techniczno-regulacyjnej na wzrost zużycia paliwa niebagatelny wpływ ma styl i technika jazdy. Obecnie minęły już czasy, gdy samochód był rozgrzewany na postoju. Po odczekaniu kilkudziesięciu sekund należy łagodnie rozpocząć jazdę nie obciążając nadmiernie silnika, dopóki nie osiągnie on normalnej temperatury pracy. Podstawą sukcesu w zmniejszaniu zużycia paliwa jest płynna jazda na poszczególnych przełożeniach bez szalonych zrywów i nagłego hamowania.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie