Jak jechać w upale?

Redakcja
Fot. Tomasz Gola
Fot. Tomasz Gola
Udostępnij:
Jadąc samochodem po rozgrzanym asfalcie jesteśmy narażeni na poślizg porównywalny z tym na oblodzonej drodze.

W ciągu wakacyjnych miesięcy zdarza się więcej wypadków niż w ciągu całej zimy.

 

Największe niebezpieczeństwo upałów wiąże się z rozgrzanym asfaltem. Szczególnie na zakrętach auto zachowuje się tak, jakbyśmy w środku lata jechali po lodzie. W razie utraty kontroli nad pojazdem, należy hamować pulsacyjnie. Grożą nam dwa podstawowe rodzaje poślizgu: nadsterowność, gdy tylne koła samochodu tracą przyczepność oraz podsterowność, która występuje w czasie skrętu, kiedy tracą przyczepność przednie koła. W przypadku nadsterowności należy wcisnąć sprzęgło, aby równomiernie dociążyć wszystkie koła, oraz szybko

Fot. Tomasz Gola
Fot. Tomasz Gola

kręcić kierownicą w celu naprowadzenia przednich kół na drogę. Przy poślizgu przednich kół natomiast należy natychmiast zdjąć nogę z gazu, zmniejszyć wykonywany wcześniej skręt kierownicą i delikatnie wykonać go ponownie. Najprostsza recepta na bezpieczną jazdę po śliskim asfalcie to po prostu nie przekraczać dozwolonej prędkości.

 

Na piasku i w błocie

 

Asfalt jednak nie jest jedynym typem nawierzchni, który uprzykrza nam wakacyjne podróże. Innym problemem jest piaszczysta powierzchnia lub błoto. W takich sytuacjach nie należy panikować, a zdecydowanie dociskać pedał gazu, oczywiście po uprzednim upewnieniu się, że nie zagrażamy innym kierowcom, a jeśli to nie pomoże, próbować wyjeździć sobie koleiny poprzez delikatne ruszanie do przodu i do tyłu. Jeśli samo manewrowanie nie pomaga, musimy wysiąść i podłożyć coś twardego pod koła, najlepiej kawałek deski oraz znaleźć kogoś, kto popchnie samochód.

 

Na parkingu i w drodze

 

Temperatura w stającym na parkingu samochodzie może osiągnąć nawet 60˚C. Jest to temperatura, przy której może pęknąć plastik kierownicy! Dodatkowo promienie słoneczne niszczą tapicerkę. Dlatego warto zaopatrzyć się w matę przeciwsłoneczną albo chociaż przyklejane przyssawkami zasłonki.

 

Pamiętajmy, że oślepiające słońce, oraz zmęczenie i spadek koncentracji spowodowane upałem mogą stać się przyczyną tragedii, dlatego zanim wsiądziemy do samochodu przewietrzmy go, a później róbmy regularne postoje. W czasie jazdy uważać należy z klimatyzacją, gdyż mimo przyjemnego chłodu, wskutek różnicy temperatury na zewnątrz i w samochodzie człowiek doznaje lekkiego szoku termicznego, co powoduje chwilowy spadek odporności organizmu i wtedy najłatwiej się rozchorować. Z kolei otwarte okna grożą przewianiem i przeziębieniem stawów. Najbezpieczniejszym sposobem chłodzenia jest uchylenie szyberdachu. Pamiętajmy, aby w czasie jazdy pić dużo wody, a jeśli wybieramy się w długą podróż, ubierzmy się w przewiewne, naturalne tkaniny.

 

Kiedy jedziemy pod słońce, używajmy nie tylko daszków nad przednią szybą, ale przede wszystkim polaryzacyjnych okularów przeciwsłonecznych. Żeby inni kierowcy także oślepiani słońcem na pewno nas zauważyli najlepiej przy dużym słońcu jeździć na światłach mijania.

 

Opracowane przez Szkołę Jazdy Renault.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie